De aankondiging komt op een moment dat de Japanse persenfabrikant erin geslaagd is om voor de eerste keer in vier jaar tijd een positief bedrijfsresultaat neer te zetten.Dat wordt echter teniet gedaan door de buitengewone kosten die verband houden met de reorganisatie. Die reorganisatie begon met een vrijwillige ontslagronde in augustus van vorig jaar. In maart is Komori ook gestart met het fabriceren van drukpersen in China waar de productiekosten lager zijn. Het reorganisatieplan is nodig omdat het derde middellange termijnplan van de onderneming in een omzet van 120 miljard yen voorzag. Maar de economische crisis die een aanvang nam in het najaar van 2008 en de groei van de digitale media, beslisten daar anders over.

De omzet voor het boekjaar eindigend in maart daalde met 3,4% tot 69 miljard yen ten opzichte van 72,3 miljard yen het jaar voordien. Komori voorziet een omzetgroei van 10% voor dit boekjaar en een stijging van het operationeel resultaat van 589 miljoen naar 3,5 miljard yen. Daarvoor wordt gerekend op een groei van de economie in Japan en het feit dat Japanse drukkerijen hun verouderde machines zullen beginnen vervangen. Maar de economische onzekerheid in Noord-Amerika en Europa blijft wegen op investeringen in deze markten. De omzet in Europa daalde met 14,6%. Het beleid van de Japanse regering om de waarde van de yen te verminderen, kan een stimulans betekenen voor de verkoop van Komori-persen in de opkomende markten.

De toekomst op middellange termijn is gebaseerd op diversificatie, weg van de absolute afhankelijkheid van offsetpersen. Komori wil een ??Print Engineering Services Provider zijn en heeft de uitbreiding naar digitale persen aangekondigd. Daarvoor wordt gemikt op de verkoop van de Konica Minolta C8000 tonerprinter, de ontwikkeling en verkoop van het Komori Impremia IS29 inkjet printsysteem voor het B2-formaat (de KM1 bij KonicaMinolta) en de snelle commercialisering van de Landa nanografische technologie.

Ook security printing met Komori Currency Technology is een groeimarkt. De opkomende nieuwe landen en hun wens om zelf verantwoordelijk te zijn voor het drukken van hun geld, heeft de vraag naar veiligheidsdrukwerk versterkt. Abu Dhabi heeft bijvoorbeeld plannen voor het opzetten van een gelddrukkerij in de Emiraten.

Komori heeft ook een offset-/ diepdrukpers om touchscreens voor mobiele apparaten en panelen drukken. Dit segment met een verwaarloosbare omzet momenteel, moet kunnen groeien naar een omzet van 3 miljard yen in 2016.

De groei met supplies (K-Supply werd uitgerold) en service-inkomsten zullen goed zijn voor 10 miljard yen in 2016, de omzet met vellenpersen moet stijgen van 63,9 miljard yen naar 72 miljard yen. Alles samen moet dit leiden naar een omzet van 100 miljard yen.

Het bedrijf wil blijven toezien op de kosten en past in de Tskuba fabriek de productieprocessen aan voor de constructie van kleinere aantallen gespecialiseerde machines voor de verpakkingssector (een groeisegment) en drukkerijbedrijven in de geïndustrialiseerde markten. De standaardmachines voor de opkomende markten, zullen in China worden geproduceerd..

De aankondiging komt op een moment dat de Japanse persenfabrikant erin geslaagd is om voor de eerste keer in vier jaar tijd een positief bedrijfsresultaat neer te zetten.Dat wordt echter teniet gedaan door de buitengewone kosten die verband houden met de reorganisatie. Die reorganisatie begon met een vrijwillige ontslagronde in augustus van vorig jaar. In maart is Komori ook gestart met het fabriceren van drukpersen in China waar de productiekosten lager zijn. Het reorganisatieplan is nodig omdat het derde middellange termijnplan van de onderneming in een omzet van 120 miljard yen voorzag. Maar de economische crisis die een aanvang nam in het najaar van 2008 en de groei van de digitale media, beslisten daar anders over.De omzet voor het boekjaar eindigend in maart daalde met 3,4% tot 69 miljard yen ten opzichte van 72,3 miljard yen het jaar voordien. Komori voorziet een omzetgroei van 10% voor dit boekjaar en een stijging van het operationeel resultaat van 589 miljoen naar 3,5 miljard yen. Daarvoor wordt gerekend op een groei van de economie in Japan en het feit dat Japanse drukkerijen hun verouderde machines zullen beginnen vervangen. Maar de economische onzekerheid in Noord-Amerika en Europa blijft wegen op investeringen in deze markten. De omzet in Europa daalde met 14,6%. Het beleid van de Japanse regering om de waarde van de yen te verminderen, kan een stimulans betekenen voor de verkoop van Komori-persen in de opkomende markten. De toekomst op middellange termijn is gebaseerd op diversificatie, weg van de absolute afhankelijkheid van offsetpersen. Komori wil een ??Print Engineering Services Provider zijn en heeft de uitbreiding naar digitale persen aangekondigd. Daarvoor wordt gemikt op de verkoop van de Konica Minolta C8000 tonerprinter, de ontwikkeling en verkoop van het Komori Impremia IS29 inkjet printsysteem voor het B2-formaat (de KM1 bij KonicaMinolta) en de snelle commercialisering van de Landa nanografische technologie.Ook security printing met Komori Currency Technology is een groeimarkt. De opkomende nieuwe landen en hun wens om zelf verantwoordelijk te zijn voor het drukken van hun geld, heeft de vraag naar veiligheidsdrukwerk versterkt. Abu Dhabi heeft bijvoorbeeld plannen voor het opzetten van een gelddrukkerij in de Emiraten.Komori heeft ook een offset-/ diepdrukpers om touchscreens voor mobiele apparaten en panelen drukken. Dit segment met een verwaarloosbare omzet momenteel, moet kunnen groeien naar een omzet van 3 miljard yen in 2016.De groei met supplies (K-Supply werd uitgerold) en service-inkomsten zullen goed zijn voor 10 miljard yen in 2016, de omzet met vellenpersen moet stijgen van 63,9 miljard yen naar 72 miljard yen. Alles samen moet dit leiden naar een omzet van 100 miljard yen.Het bedrijf wil blijven toezien op de kosten en past in de Tskuba fabriek de productieprocessen aan voor de constructie van kleinere aantallen gespecialiseerde machines voor de verpakkingssector (een groeisegment) en drukkerijbedrijven in de geïndustrialiseerde markten. De standaardmachines voor de opkomende markten, zullen in China worden geproduceerd..