Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48%). Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, die in Amsterdam werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen (de branchevereniging voor de dialoogmarketing).

De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. Bovendien maakt de NOM Folder Monitor het mogelijk om verschillende mediatypen met elkaar te vergelijken.

Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: "De huis-aan-huis folder is een zeer sterk middel en staat zijn mannetje binnen andere media. De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81% van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48% bezoekt na het lezen van een folder daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium."

Moment van ontspanning

Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40% bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52%). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.

Papier versus digitaal

Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken. 82% van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29% van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.

De NOM Folder Monitor 2014 is een onafhankelijk en objectief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.

Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48%). Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, die in Amsterdam werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen (de branchevereniging voor de dialoogmarketing). De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. Bovendien maakt de NOM Folder Monitor het mogelijk om verschillende mediatypen met elkaar te vergelijken. Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: "De huis-aan-huis folder is een zeer sterk middel en staat zijn mannetje binnen andere media. De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81% van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48% bezoekt na het lezen van een folder daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium." Moment van ontspanning Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40% bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52%). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen. Papier versus digitaal Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken. 82% van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29% van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app. De NOM Folder Monitor 2014 is een onafhankelijk en objectief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.