Het jaar 2023 was opnieuw een krimpjaar voor de grafische industrie. De sectoromzet (inclusief dagbladdrukkerijen) daalde met 4,94 procent naar 2,256 miljard euro. "Hierdoor vallen we quasi helemaal terug tot op het niveau van 2020, wat geen goed nieuws is", duidt Marc Vandenbroucke, de general manager van sectorfederatie Febelgra. Opvallend is dat de omzet van de dagbladdrukkerijen voor het derde jaar op rij steeg. Van 34,6 miljoen in 2021 naar 40,9 miljoen vorig jaar.

De totale omzet daalde met 5 procent naar 2;25 miljard euro (*) Inclusief dagbladdrukkerijen, in miljoen euro., Bron Febelgra
De totale omzet daalde met 5 procent naar 2;25 miljard euro (*) Inclusief dagbladdrukkerijen, in miljoen euro. © Bron Febelgra

Investeringen in de lift

"De daling van de globale omzet ligt volledig in lijn met wat we in de tewerkstellingscijfers zien", stelt Vandenbroucke vast. Hij ziet drie structurele oorzaken: "De stijging van de grondstoffenprijzen, de hoge energiekosten - in België hebben we voor industriële productiebedrijven de hoogste energieprijzen van Europa - en de automatische loonindexeringen."

De tewerkstelling daalde in 2023 met 5 procent naar 7691 werknemers. (*) Exclusief dagbladdrukkerijen., Bron Febelgra
De tewerkstelling daalde in 2023 met 5 procent naar 7691 werknemers. (*) Exclusief dagbladdrukkerijen. © Bron Febelgra

Goed nieuws is wel dat de investeringen van de grafische bedrijven voor het derde jaar op rij gestegen zijn. Van 80,6 miljoen euro in 2020 naar 99 miljoen vorig jaar. "Verdere automatisering en robotisering zijn meer dan ooit het antwoord op de hogere grondstoffenkosten en loonindexeringen. Dergelijke investeringen zijn noodzakelijk om onze concurrentiekracht te vrijwaren", zegt Marc Vandenbroucke.

De investeringen stegen met 12 procent naar 99 miljoen euro. (*) Inclusief dagbladdrukkerijen, in miljoen euro., Bron Febelgra
De investeringen stegen met 12 procent naar 99 miljoen euro. (*) Inclusief dagbladdrukkerijen, in miljoen euro. © Bron Febelgra

Positieve handelsbalans

Die tanende concurrentiekracht cijfert meteen door in de dalende exportcijfers over het jaar 2023. De export daalde met 3,77 procent naar 709,5 miljoen euro. Ook de import deelde in de klappen met een krimp van 7 procent naar 688,5 miljoen euro. Dit resulteert dan weer wel in een positieve handelsbalans van 21 miljoen euro. Volgens Febelgra spelen hier verschillende factoren zoals de looninflatie, de afkoelende economie en onze hogere energieprijzen in vergelijking met onze handelspartners. Onze buurlanden blijven de landen naar waar wij het meeste exporteren. Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn samen goed voor 71 procent van onze export. Aan importzijde valt China op als vierde importland na Frankrijk, Nederland en Duitsland.

De export is goed voor 31 procent van de totale sectoromzet., Bron Febelgra
De export is goed voor 31 procent van de totale sectoromzet. © Bron Febelgra

"We hebben meer dan ooit nood aan een overheidsbeleid dat het ondernemerschap ondersteunt", stelt Vandenbroucke. "Straks krijgen we nieuwe beleidsmakers die hopelijk de toegevoegde waarde van onze sector erkennen." În haar verkiezingsmemorandum schoof de federatie drie prioriteiten voor de grafische sector naar voren: (1) grafische opleidingen terug naar het TSO-niveau in Vlaanderen, (2) meer overheidssteun voor grafische bedrijven om te voldoen aan de Europese Green Deal en (3) behoud van het huidige opt-out systeem voor ongeadresseerd drukwerk en een herziening van de milieutaksen op de bedeling van dit soort drukwerk. Daarnaast zijn er meer algemene aandachtspunten op het vlak van arbeidsmarkt, concurrentievermogen, administratieve vereenvoudiging en een level playing field voor de sector in eigen land, in Europa en met derde landen zoals China.

Het jaar 2023 was opnieuw een krimpjaar voor de grafische industrie. De sectoromzet (inclusief dagbladdrukkerijen) daalde met 4,94 procent naar 2,256 miljard euro. "Hierdoor vallen we quasi helemaal terug tot op het niveau van 2020, wat geen goed nieuws is", duidt Marc Vandenbroucke, de general manager van sectorfederatie Febelgra. Opvallend is dat de omzet van de dagbladdrukkerijen voor het derde jaar op rij steeg. Van 34,6 miljoen in 2021 naar 40,9 miljoen vorig jaar. "De daling van de globale omzet ligt volledig in lijn met wat we in de tewerkstellingscijfers zien", stelt Vandenbroucke vast. Hij ziet drie structurele oorzaken: "De stijging van de grondstoffenprijzen, de hoge energiekosten - in België hebben we voor industriële productiebedrijven de hoogste energieprijzen van Europa - en de automatische loonindexeringen."Goed nieuws is wel dat de investeringen van de grafische bedrijven voor het derde jaar op rij gestegen zijn. Van 80,6 miljoen euro in 2020 naar 99 miljoen vorig jaar. "Verdere automatisering en robotisering zijn meer dan ooit het antwoord op de hogere grondstoffenkosten en loonindexeringen. Dergelijke investeringen zijn noodzakelijk om onze concurrentiekracht te vrijwaren", zegt Marc Vandenbroucke.Die tanende concurrentiekracht cijfert meteen door in de dalende exportcijfers over het jaar 2023. De export daalde met 3,77 procent naar 709,5 miljoen euro. Ook de import deelde in de klappen met een krimp van 7 procent naar 688,5 miljoen euro. Dit resulteert dan weer wel in een positieve handelsbalans van 21 miljoen euro. Volgens Febelgra spelen hier verschillende factoren zoals de looninflatie, de afkoelende economie en onze hogere energieprijzen in vergelijking met onze handelspartners. Onze buurlanden blijven de landen naar waar wij het meeste exporteren. Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn samen goed voor 71 procent van onze export. Aan importzijde valt China op als vierde importland na Frankrijk, Nederland en Duitsland. "We hebben meer dan ooit nood aan een overheidsbeleid dat het ondernemerschap ondersteunt", stelt Vandenbroucke. "Straks krijgen we nieuwe beleidsmakers die hopelijk de toegevoegde waarde van onze sector erkennen." În haar verkiezingsmemorandum schoof de federatie drie prioriteiten voor de grafische sector naar voren: (1) grafische opleidingen terug naar het TSO-niveau in Vlaanderen, (2) meer overheidssteun voor grafische bedrijven om te voldoen aan de Europese Green Deal en (3) behoud van het huidige opt-out systeem voor ongeadresseerd drukwerk en een herziening van de milieutaksen op de bedeling van dit soort drukwerk. Daarnaast zijn er meer algemene aandachtspunten op het vlak van arbeidsmarkt, concurrentievermogen, administratieve vereenvoudiging en een level playing field voor de sector in eigen land, in Europa en met derde landen zoals China.