Directeur Stijn de Jong bevestigt desgevraagd: "Het klopt dat we een Landa pers gekocht hebben: de S10P." De Jong zegt te verwachten dat de ingebruikname begin volgend jaar zal zijn: "Met deze pers zien we nieuwe proposities naar de markt naast ons bestaand aanbod van digitaal, vellen en rotatie", stelt De Jong, die de verdere plannen in een later stadium zegt te zullen toelichten.

Begin dit jaar stond de teller wereldwijd nog op twaalf geïnstalleerde Landa-persen: vijf in Europa, vier in de VS, een in Mexico, een in China en een in Israel. Maar Koen Vlieghe, Landa's regional business manager voor de Benelux, zinspeelde er begin dit jaar al op dat dat aantal snel zou gaan toenemen. In februari maakte de Nederlandse internetdrukker Simian (met onder andere ook het Drukland.be portal) bekend de eerste Landa-pers in de Benelux te zullen plaatsen. Die S10P-machine, de een digitale vellenpers op B1-formaat met mogelijkheid om tweezijdig te drukken, krijgt begin volgend jaar dus gezelschap van een soortgelijk exemplaar bij kranten- en folderspecialist Em. de Jong.

Koninklijke Em. de Jong behoort tot de grootste spelers op de Europese markt voor retaildrukwerk. In België is ze eigenaar van Mercator Press en sinds begin dit jaar ook van Grafix. In februari nam het bedrijf via een consortium onder de naam Arcis - met daarin ook Print Nerds (print.com) en Shatho Beheer (eigenaar van onder andere drukkerij Habo DaCosta en Senefelder Misset) - de Nederlandse folderdistributeur Spotta over van postbedrijf PostNL. Kort daarna werd ook verspreider Axender ingelijfd. In een persbericht noemde Arcis deze ontwikkelingen "een belangrijke stap om de continuïteit in kwalitatieve huis-aan-huis verspreiding te waarborgen". De nieuwe organisatie gaat onder de naam Spotta verder: "Het nieuwe bedrijf staat garant voor de bezorging aan wekelijks 5,7 miljoen huishoudens".

In Nederland staat de huis-aan-huisbezorging van folders onder druk sinds Amsterdam een nieuw opt-in systeem introduceerde met een Ja-Ja-sticker. Andere steden volgden al dat voorbeeld, maar de brancheorganisaties vechten het systeem nog aan bij de Europese rechter. Mogelijk loopt Em. De Jong met de investering in een Landa-pers al vooruit op de veranderende marktomstandigheden.

(Grafisch Nieuws in samenwerking met De Grafische Vakpers)

Directeur Stijn de Jong bevestigt desgevraagd: "Het klopt dat we een Landa pers gekocht hebben: de S10P." De Jong zegt te verwachten dat de ingebruikname begin volgend jaar zal zijn: "Met deze pers zien we nieuwe proposities naar de markt naast ons bestaand aanbod van digitaal, vellen en rotatie", stelt De Jong, die de verdere plannen in een later stadium zegt te zullen toelichten.Begin dit jaar stond de teller wereldwijd nog op twaalf geïnstalleerde Landa-persen: vijf in Europa, vier in de VS, een in Mexico, een in China en een in Israel. Maar Koen Vlieghe, Landa's regional business manager voor de Benelux, zinspeelde er begin dit jaar al op dat dat aantal snel zou gaan toenemen. In februari maakte de Nederlandse internetdrukker Simian (met onder andere ook het Drukland.be portal) bekend de eerste Landa-pers in de Benelux te zullen plaatsen. Die S10P-machine, de een digitale vellenpers op B1-formaat met mogelijkheid om tweezijdig te drukken, krijgt begin volgend jaar dus gezelschap van een soortgelijk exemplaar bij kranten- en folderspecialist Em. de Jong.Koninklijke Em. de Jong behoort tot de grootste spelers op de Europese markt voor retaildrukwerk. In België is ze eigenaar van Mercator Press en sinds begin dit jaar ook van Grafix. In februari nam het bedrijf via een consortium onder de naam Arcis - met daarin ook Print Nerds (print.com) en Shatho Beheer (eigenaar van onder andere drukkerij Habo DaCosta en Senefelder Misset) - de Nederlandse folderdistributeur Spotta over van postbedrijf PostNL. Kort daarna werd ook verspreider Axender ingelijfd. In een persbericht noemde Arcis deze ontwikkelingen "een belangrijke stap om de continuïteit in kwalitatieve huis-aan-huis verspreiding te waarborgen". De nieuwe organisatie gaat onder de naam Spotta verder: "Het nieuwe bedrijf staat garant voor de bezorging aan wekelijks 5,7 miljoen huishoudens". In Nederland staat de huis-aan-huisbezorging van folders onder druk sinds Amsterdam een nieuw opt-in systeem introduceerde met een Ja-Ja-sticker. Andere steden volgden al dat voorbeeld, maar de brancheorganisaties vechten het systeem nog aan bij de Europese rechter. Mogelijk loopt Em. De Jong met de investering in een Landa-pers al vooruit op de veranderende marktomstandigheden.(Grafisch Nieuws in samenwerking met De Grafische Vakpers)