Tijdens de succesvolle editie van Empack 's-Hertogenbosch op 2 & 3 april jl. werd Label&Print gepresenteerd. De eerste editie van Label&Print wordt volgend jaar op 15 & 16 april gelijktijdig met Empack in de Brabanthallen georganiseerd. Beursorganisator easyFairs over het initiatief: 'Als er één markt is die continu in beweging is, dan is het de verpakkingsmarkt. Gedreven door regelgevingen en een steeds kritischer wordende consument volgen de toepassingen en innovaties elkaar razendsnel op. Uit intensief Europees marktonderzoek blijkt dat de sectoren printing, labelling en converting behoefte hebben aan een eigen vakbeurs.'

Eén van de redenen die wordt aangevoerd is de teruglopende vraag naar printoplossingen vanuit drukkerijen en uitgeverijen. 'Leveranciers van drukpersen en printmachines richten zich nu massaal op de verpakkingsmarkt. De verpakkingsbranche is tevens de grootste klant van de toonaangevende converters in Europa en ook standalone labeloplossingen zijn niet langer houdbaar; zij richten zich meer en meer op de verpakkingsindustrie om hun niche positie te verstevigen.' easyFairs speelt hier met Label&Print op in.

Het aanbod op Label&Print omvat printing, labelling en converting binnen de scope van verpakken en verpakkingen. easyFairs opnieuw: 'Denk hierbij aan printmachines (digitaal, inkjet, laser, offset, flexo, roto, thermo) labelling en converting componenten en processen, substraten (films folie, laminaten, plastics, non-woven, karton, papier, textiel), controle en inspectiesystemen, converting en finishing machines, verbruiksartikelen (lijmen, inkten, vernis, coating, lakken, chemicaliën, oplosmiddelen en vetten.) Leveranciers uit alle verticale markten komen samen tijdens deze beurs.' Met een eigen, specifieke marketingcampagne zal Label&Print zich richten op bezoekers met een focus op verpakkingsgerelateerde print-, label- en converteringsoplossingen uit zowel de food- als de non-food branche.

Bron: Graficus