Het is 13u in het zeer chique herenhuis van het 9de arrondissement in Parijs, waar de bureaus van Google gevestigd zijn. In de open space van de eerste verdieping, waarin een prachtige rode Citroën 2CV staat, werken ingenieurs en verkopers naarstig door. Ze hebben geen tijd te verliezen, zelfs niet voor een broodje. Achter hen in een gekleurde vergaderzaal start John Hanke, de vereerde ontwerper van de eerste versies van Google Maps en Street View, met de presentatie van Ingress, een videospel voor de smartphone, in het bijzijn van een groot aantal journalisten.

En zoals altijd bij Google wordt de innovatie vooropgesteld. 'Ingress is een nooit gezien spel. Het mixt onderzoek, online gevechten en toegevoegde realiteit', vertelt Hanke enthousiast. Concreet verplicht Ingress de spelers zich fysiek te verplaatsen in de reële wereld om met hun smartphone de controle over te nemen van virtuele portals. En het gratis spel wordt duidelijk geapprecieerd door gamers. Sinds de lancering in 2013 werd het al 4 miljoen maal gedownload. 'We hebben spelers in alle landen van de wereld met uitzondering van Noord-Korea', verheugt John Hanke, zich terwijl hij tokkelt op zijn smartphone.

'Nog nooit zo'n boulimie gezien'

Wat de toegewijde Hanke echter niet zegt, is dat Ingress eerst en vooral de strategie van Google dient. En die is eenvoudig: zoveel mogelijk tijd van mensen inpikken, om zoveel mogelijk reclame te verkopen. Met Ingress zal Google partnerships kunnen aangaan, persoonlijke gegevens over de gamers verzamelen en doelgerichtere reclame aan de merken kunnen verkopen. Het is dan ook de manier waarop het businessmodel van de Amerikaanse gigant werkt. 'Vandaag komen 90% van de Googlerecepten uit reclame', bevestigt economist Pascal Perri.

De tijd waarin Google een eenvoudige zoekmotor was, lijkt heel ver weg. Op enkele jaren tijd is het bedrijf veranderd in een wijdvertakt ecosysteem dat miljoenen mensen op PC en smartphone verbindt, en duizenden verschillende diensten aanbiedt - navigatiesystemen, opslag van gegevens in de cloud, reservatie van reizen... 'Het succes van dat ecosysteem meet zich met één criterium: het aantal minuten dat van elke gebruiker ingepalmd wordt. Zijn enige doelstelling is gerichte reclame verkopen dankzij verzamelde gegevens', analyseren de experten van Forrester. 'En om zeker te zijn niet naast een pareltje te grijpen, geeft Google enorm veel uit', vervolledigt Christophe Leblanc, managing director bij de Société Générale. 'Ik heb nog nooit zo'n boulimie gezien', bevestigt Perri.

Een nieuwe 'Big Brother', die in alle sectoren invloed wil

Op drie jaar tijd heeft slokop Google een honderdtal bedrijven opgekocht, voor bijna 30 miljard dollar. Het bedrijf zoekt vooral internetbedrijven uit Silicon Valley, zoals het videokanaal YouTube of de fotobeheersite Picasa. Google is echter niet van plan nu al te stoppen. De nieuwe Big Brother, het symbool van onze hypergeconnecteerde 21ste eeuw, wil in alle levensfasen, van de wieg tot het graf, investeren, en alle sleutelsectoren van deze wereld controleren: gezondheid, energie, robotica, domotica...

Terwijl zijn filiaal 23andMe de sequentiëring van DNA bestudeert, wil dochteronderneming Calico de levensverwachting met 20 jaar verlengen tegen 2035. Ondertussen rijdt de Google Car al op de wegen van Californië en sluiten zijn communicatieballonnen in de hemel de meest afgelegen gebieden van de wereld aan met internet. Binnenkort zullen er ook zwevende drones en satellieten van het merk in de hemel hangen. Google kocht ook Boston Dynamics, dat robothonden voor het Amerikaanse leger produceert. Vorig jaar haalde het bovendien Nest, de wereldleider inzake domotica en intelligente voorwerpen, binnen voor 3 miljard dollar.

Op zo'n tempo zal Google binnenkort overal aanwezig zijn: in de huizen, op de wegen, in de hemel... Dankzij smartphones die permanent in contact staan met sensoren, zal Google het volledige gezin kunnen begeleiden: van shoppinguitjes over sportlessen tot doktersbezoeken.

Uiteraard verfijnt de Amerikaanse gigant zijn Messiaans discours, want eigenlijk heeft de burgerconsument er alle baat bij in Googleland te leven. De diensten die Google voorstelt, maken het leven comfortabeler en laten je tijd winnen. Maar tot waar zal de verovering van de Amerikaanse gigant gaan? En vooral: tot waar is het sociaal aanvaardbaar? 'We moeten opletten dat we niet in een wereld met permanente toezicht vallen, waar apps de consumenten constant zullen aansporen om bepaalde producten aan te schaffen', verklaart Pascal Perri.

Zonder Google is er geen relatie met de eindklant

De alomtegenwoordigheid van Google verandert ook de stand van zaken voor bedrijven. Zo zal het onmogelijk worden om zonder Google een relatie met de eindklant te hebben. 'Google wil degene zijn langs wie je moet gaan om iets aan iemand te verkopen', verklaart Daniel Kaplan, de algemeen afgevaardigde van de nieuwe generatie Internetfonds (Fing). 'Gezien de voorsprong van Google in het aangesloten huis, zal Ikea binnenkort verplicht zijn een partnership aan te gaan met de Amerikaanse groep', menen de experts van Forrester. Zo zal Google ook met zijn intelligente teller informatie kunnen verkopen aan beheerders van een elektrisch netwerk of aan energieproviders. Op internet neemt Google al de plaats in van sommige verkoopsites door zijn zoekmotor over toerisme aan te bieden. In de Verenigde Staten investeert Google zelfs in de vezel en dreigt het de internetproviders te beconcurreren. Volgens Kaplan zal er sowieso schade zijn.

Kwatongen beweren terecht dat de investeringen van Google coherentie missen. In grote lijnen past Google immers de 'spaghetti on the wall'-strategie toe. Als het kleeft, zoveel te beter; zo niet, dan proberen ze iets anders. Zo legde de gigant van Mountain View in 2011 liefst 12 miljard op tafel om Motorola te kopen. Aangezien het telefonieproject niet van de grond raakte, heeft Google het bedrijf weer doorverkocht. Uiteindelijk maakt de totale som niet veel uit: Google kan met zijn vuurkracht alle uitspattingen aan. Eind 2014 kunnen zijn cashreserves tot 70 miljard dollar oplopen. Met dat bedrag kan je de schuld van een klein land als Porto Rico wissen! Volgens Financial Times wil Google al de helft ervan in nieuwe aankopen uitgeven. Welkom in Googleworld.

Sébastien Julian

Het is 13u in het zeer chique herenhuis van het 9de arrondissement in Parijs, waar de bureaus van Google gevestigd zijn. In de open space van de eerste verdieping, waarin een prachtige rode Citroën 2CV staat, werken ingenieurs en verkopers naarstig door. Ze hebben geen tijd te verliezen, zelfs niet voor een broodje. Achter hen in een gekleurde vergaderzaal start John Hanke, de vereerde ontwerper van de eerste versies van Google Maps en Street View, met de presentatie van Ingress, een videospel voor de smartphone, in het bijzijn van een groot aantal journalisten. En zoals altijd bij Google wordt de innovatie vooropgesteld. 'Ingress is een nooit gezien spel. Het mixt onderzoek, online gevechten en toegevoegde realiteit', vertelt Hanke enthousiast. Concreet verplicht Ingress de spelers zich fysiek te verplaatsen in de reële wereld om met hun smartphone de controle over te nemen van virtuele portals. En het gratis spel wordt duidelijk geapprecieerd door gamers. Sinds de lancering in 2013 werd het al 4 miljoen maal gedownload. 'We hebben spelers in alle landen van de wereld met uitzondering van Noord-Korea', verheugt John Hanke, zich terwijl hij tokkelt op zijn smartphone. 'Nog nooit zo'n boulimie gezien'Wat de toegewijde Hanke echter niet zegt, is dat Ingress eerst en vooral de strategie van Google dient. En die is eenvoudig: zoveel mogelijk tijd van mensen inpikken, om zoveel mogelijk reclame te verkopen. Met Ingress zal Google partnerships kunnen aangaan, persoonlijke gegevens over de gamers verzamelen en doelgerichtere reclame aan de merken kunnen verkopen. Het is dan ook de manier waarop het businessmodel van de Amerikaanse gigant werkt. 'Vandaag komen 90% van de Googlerecepten uit reclame', bevestigt economist Pascal Perri.De tijd waarin Google een eenvoudige zoekmotor was, lijkt heel ver weg. Op enkele jaren tijd is het bedrijf veranderd in een wijdvertakt ecosysteem dat miljoenen mensen op PC en smartphone verbindt, en duizenden verschillende diensten aanbiedt - navigatiesystemen, opslag van gegevens in de cloud, reservatie van reizen... 'Het succes van dat ecosysteem meet zich met één criterium: het aantal minuten dat van elke gebruiker ingepalmd wordt. Zijn enige doelstelling is gerichte reclame verkopen dankzij verzamelde gegevens', analyseren de experten van Forrester. 'En om zeker te zijn niet naast een pareltje te grijpen, geeft Google enorm veel uit', vervolledigt Christophe Leblanc, managing director bij de Société Générale. 'Ik heb nog nooit zo'n boulimie gezien', bevestigt Perri.Een nieuwe 'Big Brother', die in alle sectoren invloed wil Op drie jaar tijd heeft slokop Google een honderdtal bedrijven opgekocht, voor bijna 30 miljard dollar. Het bedrijf zoekt vooral internetbedrijven uit Silicon Valley, zoals het videokanaal YouTube of de fotobeheersite Picasa. Google is echter niet van plan nu al te stoppen. De nieuwe Big Brother, het symbool van onze hypergeconnecteerde 21ste eeuw, wil in alle levensfasen, van de wieg tot het graf, investeren, en alle sleutelsectoren van deze wereld controleren: gezondheid, energie, robotica, domotica... Terwijl zijn filiaal 23andMe de sequentiëring van DNA bestudeert, wil dochteronderneming Calico de levensverwachting met 20 jaar verlengen tegen 2035. Ondertussen rijdt de Google Car al op de wegen van Californië en sluiten zijn communicatieballonnen in de hemel de meest afgelegen gebieden van de wereld aan met internet. Binnenkort zullen er ook zwevende drones en satellieten van het merk in de hemel hangen. Google kocht ook Boston Dynamics, dat robothonden voor het Amerikaanse leger produceert. Vorig jaar haalde het bovendien Nest, de wereldleider inzake domotica en intelligente voorwerpen, binnen voor 3 miljard dollar. Op zo'n tempo zal Google binnenkort overal aanwezig zijn: in de huizen, op de wegen, in de hemel... Dankzij smartphones die permanent in contact staan met sensoren, zal Google het volledige gezin kunnen begeleiden: van shoppinguitjes over sportlessen tot doktersbezoeken. Uiteraard verfijnt de Amerikaanse gigant zijn Messiaans discours, want eigenlijk heeft de burgerconsument er alle baat bij in Googleland te leven. De diensten die Google voorstelt, maken het leven comfortabeler en laten je tijd winnen. Maar tot waar zal de verovering van de Amerikaanse gigant gaan? En vooral: tot waar is het sociaal aanvaardbaar? 'We moeten opletten dat we niet in een wereld met permanente toezicht vallen, waar apps de consumenten constant zullen aansporen om bepaalde producten aan te schaffen', verklaart Pascal Perri. Zonder Google is er geen relatie met de eindklant De alomtegenwoordigheid van Google verandert ook de stand van zaken voor bedrijven. Zo zal het onmogelijk worden om zonder Google een relatie met de eindklant te hebben. 'Google wil degene zijn langs wie je moet gaan om iets aan iemand te verkopen', verklaart Daniel Kaplan, de algemeen afgevaardigde van de nieuwe generatie Internetfonds (Fing). 'Gezien de voorsprong van Google in het aangesloten huis, zal Ikea binnenkort verplicht zijn een partnership aan te gaan met de Amerikaanse groep', menen de experts van Forrester. Zo zal Google ook met zijn intelligente teller informatie kunnen verkopen aan beheerders van een elektrisch netwerk of aan energieproviders. Op internet neemt Google al de plaats in van sommige verkoopsites door zijn zoekmotor over toerisme aan te bieden. In de Verenigde Staten investeert Google zelfs in de vezel en dreigt het de internetproviders te beconcurreren. Volgens Kaplan zal er sowieso schade zijn. Kwatongen beweren terecht dat de investeringen van Google coherentie missen. In grote lijnen past Google immers de 'spaghetti on the wall'-strategie toe. Als het kleeft, zoveel te beter; zo niet, dan proberen ze iets anders. Zo legde de gigant van Mountain View in 2011 liefst 12 miljard op tafel om Motorola te kopen. Aangezien het telefonieproject niet van de grond raakte, heeft Google het bedrijf weer doorverkocht. Uiteindelijk maakt de totale som niet veel uit: Google kan met zijn vuurkracht alle uitspattingen aan. Eind 2014 kunnen zijn cashreserves tot 70 miljard dollar oplopen. Met dat bedrag kan je de schuld van een klein land als Porto Rico wissen! Volgens Financial Times wil Google al de helft ervan in nieuwe aankopen uitgeven. Welkom in Googleworld.Sébastien Julian