Grafisch Nieuws

Web weergave

Ook in het nieuwe decennium is er geen reden voor doemdenken. Allerlei onderzoeken tonen aan dat drukwerk nog steeds een kansrijke markt vormt. De jaren '10 waren een turbulente tijd voor de grafische markt, maar de herwaardering van drukwerk is een feit.

POSITIEVE BERICHTEN VOOR DE GRAFISCHE BEDRIJFSTAK

Pinterest heeft de trends die hun stempel op 2020 zullen drukken, geïdentificeerd. Als basis daarvoor dienden de zoekopdrachten van de 320 miljoen gebruikers van het sociale netwerk. Die werden geclassificeerd volgens 10 onderwerpen waaruit veranderingen in de cultuur en het gedrag van de consumenten spreken. We hebben er enkele trends uitgepikt die een invloed kunnen hebben op grafische creaties of nieuwe drukdragers.

GRAFISCHE INSPIRATIE

Is de branche inderdaad op een keerpunt aangekomen, zoals Febelgra-voorzitter Denis Geers vorig jaar stelde? En kunnen we in 2020 dus vol goede moed van start? Dat hangt, naast het onzekere algemene conjunctuurherstel, toch vooral ook af van de markt en de waardeketen waarin je als grafisch ondernemer opereert, constateert de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB).

CONJUNCTUUR EN DE SECTOR

Een nieuw jaar is aangebroken vol (Drupa-)beloften. Grafische ondernemers richten hun blik met goede moed op wat er staat te gebeuren in 2020. Onvermijdelijk bouwen we daarbij natuurlijk toch ook voort op 2019. Wat is er blijven hangen van al het grote en kleine nieuws dat de koers van de branche bepaalde? Completeer de 19 koppen uit onze GN Express nieuwsbrieven van vorig jaar en test of u alles nog op een rijtje heeft.

DE SLIMSTE GRAFICUS TER WERELD

Vieringen van patroonheiligen, populaire evenementen en joods-christelijke tradities vormen vaak de aanleiding voor commerciële campagnes. Naast de traditionele feesten hebben we nog een aantal datums aangestipt die populair geworden zijn en daardoor belang gekregen hebben voor marketeers. Het is dan ook zaak om u tijdig te organiseren.

ORGANISEER UW OFFLINE CAMPAGNES

Drupa 2020 begint over zo'n vijf maanden. Van vroegtijdige primeurs is uiteraard nog geen sprake, maar het voorsorteren is reeds begonnen. Een blik op de (voorlopige) plattegrond laat interessante veranderingen zien. Verlaat dus de gebaande paden en pas tijdig uw route langs de hallen aan.

PLATTEGROND OPNIEUW INGETEKEN

Viscom/print+communication uit Zwitserland organiseerde onlangs een symposium dat ons al een blik op de digitale trends van de volgende jaren wilde gunnen. Leerrijk was dat het onderwerp daarbij vanuit verschillende standpunten benaderd werd: door een boodschapper uit de toekomst, door een constructeur van drukpersen, door een telecomaanbieder en door een financiële dienstverlener. Het besluit is dat de toekomst dichterbij is dan we denken. En we hebben ook nog een goede tip: hou je smartphone bij de hand wanneer je deze bijdrage leest. Je zult hem nodig hebben!

DE TOEKOMST IS NU!

Net als de voorgaande edities van Drupa in het afgelopen decennia is er straks weer een grote rol weggelegd voor inkjet. De technologie is geprezen door specialisten, vakpers, onderzoeksinstituten en uiteraard door printerfabrikanten. De grote doorbraak bleef uit en dat roept allerlei vragen op. Wat is er aan de hand met inkjet? Moeten grafici alsnog een overstap overwegen? En zo ja, wat is daar voor nodig?

PERSONALISATIE NOG ONVOLDOENDE BENUT

We kunnen het met een gerust hart voorspellen: de populairste demo's op de beursvloer van Drupa in juni zijn straks opnieuw de nóg snellere, breed inzetbare machines, met snellere omsteltijden en meer flexibiliteit. Maar een nieuwe machine neemt niet zomaar alle obstakels en bottlenecks uit uw productie weg. Er is een andere manier om doorlooptijden te verkorten. En daarvoor hoeft niemand harder te werken en zijn geen snellere machines nodig.

KORTERE DOORLOOPTIJDEN DANKZIJ QRM

In vrijwel alle sectoren beweegt de vraag in de markt zich richting gepersonaliseerde producten in steeds kleinere oplagen. Voor menig grafisch bedrijf betekent dit dat er in 2020 keuzes gemaakt moeten worden. RPI in Eindhoven maakte de omslag in het denken al jaren geleden en specialiseerde zich in mass customization boekproductie. Tegelijkertijd ziet het bedrijf een groeiende vraag naar allerlei andere gepersonaliseerde producten. "Eigenlijk is het niets meer dan gezond verstand gebruiken."

DE STRATEGISCHE KEUZES VAN RPI