Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

"In de Verenigde Staten is het al veel meer gebruikelijk, maar in Europa zien we ook een trend ontstaan naar de vereenvoudiging van etiketten. Eenlaags in plaats van meerlaags en dan met een barcode of QR-code waarmee je naar een website wordt verwezen waar het lot- en batchnummer staat of waar een digitale bijsluiter te vinden is. Het grote voordeel is dat je dan ook altijd de nieuwste versie hebt. Maar nog niet iedereen heeft een smartphone, dus dat is dan wel weer een beetje dubbel."

TIM BROSIUS, QUALITY MANAGER AUTAJON LABELS BELGIUM:

In alle landen van de Europese Unie is op 9 februari de wettelijke richtlijn inzake vervalste geneesmiddelen (FMD) van kracht geworden. Alliance Healthcare, een toonaangevende Europese geneesmiddelengroothandelaar en zorgdienstverlener, schafte software van Zetes aan om de richtlijn te kunnen naleven.

OP MEER DAN HONDERD LOCATIES IN EUROPA

België heeft met de Get Smart (in) Packaging Awards een gloednieuwe verpakkingsprijs. Onderdeel hiervan vormen de bekende Greener Packaging Awards en de Trends Gazellen. De inschrijving voor de Awards is nu geopend en sluit op 30 juni.

SCHRIJF NU IN VOOR DE NIEUWE BELGISCHE VERPAKKINGSPRIJS

Volgens cijfers van persenfabrikant HP groeit de markt voor digitaal drukwerk wereldwijd van de huidige 13.2 miljard naar 20 miljard euro in 2022. Daarbij is een van de grootste groeimarkten die van packaging. En zeker ook die van farmaceutica en healthcare producten. Zo stelt Marcel Martens van HP Indigo.

MARCEL MARTENS NIEUWE TOPMAN IN BELGIË

"Robots zorgen nog lang niet voor volledige vervanging van manuele werkzaamheden. Maar volledig geïntegreerde, intelligente 'collega' zullen wel steeds ergonomischer en efficiënter worden. Dit is niet langer een toekomstdroom, want we hebben al de juiste technologie, en het is bedrijfseconomisch rendabel." Aldus Malte Schlüter, wereldwijd key account directeur bij Mitsubishi Electric.

COBOTS, AI EN INTENSIEVE DATAVERWERKING

De vakbeurscombinatie Empack, Automation en Logistics & Distribution op 3 en 4 april in Den Bosch is bezocht door ruim 8.600 bezoekers. Aldus de cijfers van een tevreden organisator Easyfairs: "Dat zijn er 300 meer dan tijdens de vorige editie in 2017 in de Brabanthallen in Den Bosch." In totaal presenteerden zich 400 exposanten op deze beurscombinatie. Verpakking & Label Magazine focuste zich op Empack en maakte de volgende impressie.

RUIM 8600 BEZOEKERS VOOR COMBINATIEBEURS

Een webwinkel of e-commerce fulfilmentbedrijf kan het zich niet meer veroorloven om de bestelde orders in een veel te grote verzendverpakking met te veel lucht en/of opvulmateriaal te versturen. Dat wordt vanwege transpostkosten en milieubelasting niet meer geaccepteerd. Evenzo belangrijk is de imagoschade die je er als afzender bij de consument mee op loopt.

DE CONSUMENT, BOEKHOUDER EN HET MILIEU ZIJN ER BLIJ MEE

Alle partijen die producten voor Amazon verpakken moeten dit per 1 augustus van dit jaar in een zogeheten 'frustratievrije verpakking' doen. Zo niet dan kost ze dat omgerekend 1,70 euro per verpakking. 'Early adopters' worden tot die tijd juist beloond met een premie van omgerekend 0,89 euro per verpakking.

GERECYCLED MATERIAAL, EASY OPENING BIJ ONBESCHADIGD PRODUCT

Maar liefst 75 bedrijven hebben sinds de introductie in november 2010 gebruik gemaakt van de verpakkingsdiagnose van Fost Plus en Valipac. Beide organismen vormen hierin een natuurlijk twee-eenheid omdat er zowel winst valt te behalen met zowel huishoudelijke als bedrijfsmatige verpakkingen.

DUURZAME VERPAKKING LEVERT VAAK OOK BESPARING OP

Een consortium van drie Nederlandse bedrijven meldt dat het haar gelukt is op grote schaal zeer zuiver en kleurgescheiden PP-granulaat te produceren. Naast Philips maken Morssinkhof (plastic recyclage) en Omrin (afvalinzameling en -verwerking deel uit van het consortium. Ook NHL/Stenden Hogeschool leverde een bijdrage aan het project 'Closing the loop'.

PHILIPS, MORSSINKHOF EN OMRIN:

De Packaging Conference van Intergraf voerde het motto 'Shaping the Future of Print'. Toch ging het er vooral over de toekomst van plastic. De publieke en politieke druk op de verpakkingsindustrie om met duurzame oplossingen te komen, dwingt alle spelers tot innovatie. Maar het ogenschijnlijk breed gedragen streven naar minder plastic en een circulaire keten kan ook op nogal wat kanttekeningen vanuit de branche rekenen.

PACKAGING CONFERENCE IN TEKEN VAN PLASTIC EN MILIEU