Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

In het kader van Holygrail 2.0 wordt op dit moment in een installatie in Kopenhagen getest of verpakkingen met een digitaal watermerk goed uitgesorteerd kunnen worden. Dat gebeurt met in totaal 125.000 verpakkingen van 260 productverpakkingscombinaties (SKU's). Als de proef slaagt krijgt de proef een vervolg met SKU's uit het winkelschap die daadwerkelijk door consumenten zijn gekocht.

260 SKU'S GETEST IN DEENSE SORTEERINSTALLATIE

Tijdens Empack Mechelen worden voor de eerste keer de Verpakking & Label Magazine Awards uitgereikt. Dat gebeurt in combinatie met de Trends Gazellen in Packaging. De awards worden aan het eind van de eerste beursdag, op woensdag 27 oktober uitgereikt. Plaats van handeling om 17.00 uur is de seminarruimte van Packaging Innovations voorafgaand aan de netwerkdrink.. Wij stellen op deze pagina's graag de genomineerden aan u voor.

VERPAKKING en LABEL MAGAZINE AWARDS

Eindelijk kunnen we elkaar als verpakkingsindustrie weer in levenden lijve ontmoeten tijdens Empack Mechelen. Dan vormt de Nekkerhal in Mechelen opnieuw het toneel voor deze jaarlijkse verpakkingsbeurs. We 'haalden het net op' bij de standhouders om eens te horen wat zij zoal tonen. Dat leverde het volgende overzicht in vogelvlucht op.

VAKBEURS

FrieslandCampina meldt als jongste wapenfeit op verpakkingsgebied een uitbreiding van haar rPET- folie. Nutroma wordt voortaan ook in rPET in plaats van glas verpakt. De 1L-brikverpakkingen Cécémel, Campina, Joyvalle en Fristi hebben sinds kort een nieuwe dop van plantaardig plastic uit een reststroom van de suikerrietproductie. De dop biedt een stevige grip waardoor het pak in één handomdraai en zonder extra plastic lipje te openen is. En dat scheelt zwerfafval. De zuivelproducent werkt gestaag door de verduurzaming van haar verpakkingsarsenaal.

BALANS TUSSEN CO2-UITSTOOT EN RECYCLEERBAARHEID

Een van de mogelijkheden om plastic te voorkomen bij bundelverpakkingen is banderolleren. Die manier van verpakken wint aan populariteit, zo wordt ook bevestigd door twee loonverpakkers met een maatschappelijke functie: Village n°1 Enterprises in Wauthier-Braine en Arop in Antwerpen. Bovendien nam de leverancier van hun machines, Bandall, vanwege de groei een nieuwe fabriek in gebruik.

VERMINDEREN VAN PLASTIC IS ACTUEEL

Eerder dit jaar werd Colruyt Group uitgeroepen tot ambassadeur van het jaar van drie overkoepelende organisaties van maatwerkbedrijven. De retailer werkt er dan ook al dertig jaar mee samen. Doorheen de jaren werd dat aandeel steeds groter en vier jaar geleden besloot de retailer om alle verpakkingsactiviteiten uit te besteden aan de maatwerksector.

LOONVERPAKKEN

Maatwerkbedrijven vervullen een onmisbare rol als co-packers voor zowel fabrikanten als retailers. We spraken met enkele van hen om een beeld te krijgen van de sector. Achtereenvolgens komen A-kwadraat, De Brug, MIVAS en Ryhove aan het woord.

LOONVERPAKKERS

Begin dit jaar zag Cargill Izegem zich bekroont met de titel 'Factory of the Future'. Hiermee is deze raffinaderij en bottelarij voor plantaardige oliën één van de 42 Belgische fabrikanten die in de 'Super League' mag meespelen. Dankzij het eigen 'manufacturing excellence program' voldeed de productiefaciliteit al aan de meeste vereisten. Enkel digitalisering en duurzaamheid moesten nog op een hoger niveau worden gebracht. En dit bleek toch wel enige optimalisering van de afvul- en verpakkingsafdeling te vereisen.

CARGILL 'FACTORY OF THE FUTURE'

De eerste 'live' Empack in anderhalf jaar was een feest van duurzaamheid. Dat gold voor zowel de hoogwaardige sprekersprogramma's als de aanbieders van verpakkings- en etikettenmaterialen op de beurs. Maar uiteraard hadden de machineleveranciers onder de standhouders ook niet stilgezeten.

EINDELIJK WEER LIVE BRANCHECONTACT

Tallpack International, fabrikant en leverancier van eindverpakkingsmachines, is met een tweevoudige aanvulling van haar portfolio ingesprongen op een niche op het gebied van omsnoeren. De nieuwe horizontale en verticale omsnoeringsmachine vullen het gat tussen handmatig en industrieel omsnoeren, speciaal voor lichtere producten.

TALLPACK LANCEERT NIEUWE OPLOSSINGEN

Caluwé Artisan heeft in september een nieuw merk pralines op de markt gebracht: Unitopia. Als extra noviteit zijn ze verpakt in een volledig papieren verpakking voor wat betreft zowel het doosje als het interieur. De naam Unitopia verwijst volgens de merkhouder dan ook naar een ideale wereld, inclusief chocolade zonder palmolie en verpakking zonder plastic.

FUN VERPAKKING MOET 'SELF-INDULGANCE' UITSTRALEN