Grafisch Nieuws

Web weergave

"Het is nu of nooit. Winnen is niet meer genoeg. We gaan voor de eerste prijs", zegt Alex Joos (Group Joos), als hem wordt gevraagd naar zijn verwachtingen voor de Rode Duivels op het EK. Om die houding vervolgens ook direct op de grafische sector en op zichzelf te betrekken: "Ik denk dat dat ook de ambitie moet zijn van een ondernemer."

SCENARIO VOOR 2021: WELKE VORM KRIJGT UW HERSTEL?

Na ruim vier jaar is de al die tijd onheilspellend aanstormende Brexit nu officieel een feit. Op het laatste moment werd het gevreesde 'no-deal'-doemscenario voorkomen. Maar hoe ziet na deze 'zachte Brexit' het draaiboek er uit voor de grafische industrie in België, in de EU en in Groot-Brittannië?

SCENARIO 2021: EXPORT

Onzekerheid was de enige constante in 2020. Voor drukkerijen die het even niet meer weten, is anticiperen op nieuwe markten vaak extra lastig. De vraag naar commercieel drukwerk via de conventionele verkoopkanalen liep ook voor de crisis al terug en de markt voor online drukwerk lijkt bovendien dichtgetimmerd. Er is een uitweg: (nog meer) digitalisering.

SCENARIO 2021: WORKFLOW EN DIGITALISERING

Voor offsetdrukkerijen die zich verdiepen in de verpakkingsmarkt staan alle verkeerslichten op groen, zo lijkt het. Time-to-market wordt korter, de oplagen dalen, het aantal opdrachten per klant stijgt, net als de vraag naar duurzame verpakkingen. Een kolfje naar de hand van de offsetdrukker, die met papier en karton een milieuvriendelijker alternatief biedt voor het discutabele plastic. Maar zo eenvoudig is het niet.

SCENARIO 2021: OVERSTAPPEN NAAR VERPAKKINGSDRUKWERK

Waar de meeste mensen met gemengde gevoelens terugkijken op het afgelopen jaar, heeft Richard Mooij van Magnet Design Firm juist reden om uiterst tevreden te zijn over 2020. De Nederlandse verpakkingsontwerper viel meerdere malen in de prijzen, onder meer met zijn werk voor retail-keten Hema. Grafisch Nieuws sprak met Mooij over zijn succes en de rol van de verpakkingsontwerper.

SCENARIO 2021: VERPAKKINGSONTWERP

Een van de ingrijpendste coronamaatregelen was ongetwijfeld de verplichting voor vrijwel iedereen om thuis te blijven. Online communicatiemogelijkheden boden weliswaar uitkomst bij het werken op afstand en in het onderhouden van sociale contacten, maar de digitale overdaad maakt mensen toch ook steeds moeilijker bereikbaar. Dat leidt tot een herontdekking van de brievenbus als marketingkanaal.

SCENARIO 2021: BRIEVENBUSRECLAME

"Voor fabrikanten bestaan er tegenwoordig reële alternatieven voor de traditionele vakbeurs. Naast klantevenementen worden ook de zogeheten 'webinars' steeds populairder als manier om met klanten en prospects te communiceren. Ook is het mogelijk om via driedimensionale cyberwerelden, zoals secondlife.com, virtuele evenementen te organiseren die nog een stap verder gaan dan videoconferencing of webinars."

SCENARIO 2021: VAKBEURZEN

Ontelbare sectoren worden geraakt door de coronacrisis, maar in de evenementensector kwamen de klappen harder aan dan gemiddeld. Voor menig drukkerij betekende dat een flink stuk omzetverlies, want festivals en evenementen zijn trouwe afnemers van drukwerk. Komt die omzet ooit nog terug? Eén ding is zeker, de festivals die nog bestaan, willen zo snel mogelijk hun verliezen goedmaken. Dat betekent dat ze extra groot gaan uitpakken zodra het weer kan.

SCENARIO 2021: FESTIVALDRUKWERK

2020 is op meerdere vlakken een speciaal jaar en velen onder u zullen het liefst zo snel mogelijk vergeten. Niet elke sector kreeg dezelfde klappen maar alle ondernemingen dragen op één of andere manier de gevolgen. Heel wat ondernemers zullen flink in de spiegel moeten kijken en keuzes maken. Wie goed bij de zaak is, ziet zelfs nieuwe opportuniteiten.

TIJD VOOR KEUZES...

Enkele weetjes die onderstrepen dat gedrukte media nog altijd een tegengewicht bieden voor digitale media - in een aanpak waarbij papier een integraal onderdeel van de 'crossmedia' uitmaakt en zonder dat papier de digitale wereld onder de banbliksems bedelft.

LEVE DE PRINT

Voor het eerst in de geschiedenis staan de digitale kanalen op het punt om meer dan de helft van de internationale reclame-uitgaven binnen te rijven. Met dank aan de coronacrisis. Een recent Belgisch onderzoek komt echter tot een opmerkelijke vaststelling: hoe beroepsmensen uit de mediasector en adverteerders de prestaties van de verschillende reclamedragers percipiëren, strookt niet altijd met de realiteit. De cijfers maken duidelijk op welke domeinen gedrukte media echt wel goed presteren.

LEVE DE PRINT