M en C

Web weergave

'Droogvis, slijk en Algipan' is de titel van de tentoonstelling in Oostende die je mee neemt in het zog van de allergrootste veldrijders. De expo serveert levensgrote en unieke foto's - zo'n 500 m2 - die haarscherp werden geprint. Fotograaf Jelle Vermeersch, medeoprichter van het wielermagazine Bahamontes, is curator van de tentoonstelling.

'DROOGVIS, SLIJK EN ALGIPAN'

Ontelbare sectoren worden geraakt door de coronacrisis, maar in de evenementensector kwamen de klappen harder aan dan gemiddeld. Voor menig drukkerij en printbedrijf betekende dat een flink stuk omzetverlies, want festivals en evenementen zijn trouwe afnemers van drukwerk. Komt die omzet ooit nog terug? Eén ding is zeker, de festivals die nog bestaan, willen zo snel mogelijk hun verliezen goedmaken. Dat betekent dat ze extra groot gaan uitpakken zodra het weer kan.

DRUKKEN EN PRINTEN VOOR FESTIVALS

Er is de laatste tijd al heel wat geschreven en gepubliceerd over green printing, duurzaam ondernemen en recycleren. Dit blijft echter een belangrijk aandachtspunt voor ons én de sector, want heel wat digitale alternatieven lonken om de hoek om de plaats van geprinte signage te vervangen. Denk maar aan de frituur om de hoek, waar het traditioneel geprinte menu vervangen is door grote beeldschermen.

GROEN ALS DIFFERENTIATOR

De bedrijven uit de grafische sector weten over het algemeen goed wat de beste praktijken zijn op milieugebied. Maar alles kan beter. En omdat de toekomst weggelegd is voor sectoren die milieuvriendelijk te werk gaan, geven we u hier vijf adviezen van Isabel Zaghet, milieu-experte van Agoria, om op de goede weg te blijven.

DE FABRIEK VAN DE TOEKOMST IS MILIEUVRIENDELIJK

Ons land telt een aantal organisaties, belangengroepen en onderzoeks- en kenniscentra met focus op de viscom-industrie of digitale printtechnieken voor specifieke markten. We laten ze zichzelf voorstellen in M&C. Wie zijn ze en wat doen ze en hoe kijken zij naar het heden en de toekomst van de branche? De Belgian Sign Organization is als eerste aan de beurt.

ORGANISATIES AAN HET WOORD

De digitale behangmarkt is klein in vergelijking met de conventionele behangmarkt, maar ze kan wel groeicijfers voorleggen. De gezamenlijke markt van digitaal bedrukt behangpapier, decoratieve laminaten en direct bedrukte objecten zoals deuren, tafelbladen, bouwmaterialen, enz., groeit volgens een studie van onderzoeksinstituut Smithers Pira (nu Smithers) in waarde jaarlijks met 10,5% tot 2023. Volgens datzelfde Smithers zal in 2023 het digitale printvolume voor deze markt 10,3% bedragen, of 13,9% (waarde + printvolume).

MARKTONTWIKKELING

De bekende vellenoffsetdrukkerij Albe De Coker heeft een afdeling met digitale printactiviteiten. Die digitale afdeling heeft zich door autonome groei en strategische overnames ontwikkeld tot een stevige poot van de onderneming. In de digitale printafdeling staan productieprintsystemen voor digitaal drukwerk als aanvulling op offsetdrukwerk, grootformaatprinters voor print & display-toepassingen en een Xeikon 9600 voor de productie van digitaal drukwerk en digitaal beprint behangpapier.

DIGITALE DRUK STIMULEERT TRADITIONELE BEHANGDRUK

Sinds 2014 ontwerpt Alexia de Ville behangpapier voor haar merk 'Tenue de Ville'. In 2020 opteerde ze ervoor om het aanbod in haar collectie uitsluitend op aanvraag te produceren wegens de voordelen die de digitale druk op het vlak van personalisatie, optimalisatie en creativiteit biedt.

ONTWERPER VAN TIJDLOOS BELGISCH BEHANGPAPIER