Web weergave

Alain Vermeire neemt na een carrière van veertig jaar afscheid als bezieler, samensteller en gezicht van de vakbladen Grafisch Nieuws/ Nouvelles Graphiques en M&C. De jarenlange hoofdredacteur gaat met pensioen en blikt kritisch en uitgebreid terug op zijn boeiende tijd in de grafische sector.

INTERVIEW MET ALAIN VERMEIRE, AFSCHEIDNEMEND HOOFDREDACTEUR

Sinds april is Kurt De Cat (51) de nieuwe hoofdredacteur van Grafisch Nieuws/Nouvelles Graphiques en M&C. Hij volgt Alain Vermeire op die na een uitzonderlijke carrière als vakbladenmaker met pensioen gaat.

KURT DE CAT VOLGT ALAIN VERMEIRE OP

Digitaal drukken maakt het mogelijk om hypergepersonaliseerde mailings te produceren. Dat is een grote troef van klassieke direct mail in deze digitale tijden. Maar de kwaliteit van de data van de geadresseerden is daarbij wel van cruciaal belang.

DOSSIER DIRECT MAIL

De investeringen in direct mail zijn in het coronajaar 2020 met vijftien procent gedaald ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit cijfers van Media DataBank en Nielsen. Daarmee zit direct mail precies op het marktgemiddelde voor de 'klassieke' media in 2020. Alleen televisie en radio deden het 'beter' met een daling van de investeringen in die media met tien respectievelijk veertien procent.

DIRECT MAIL IN CIJFERS

De Antwerpse drukkerij Albe De Coker zet de laatste jaren in op de zogenaamde 'selfmailer'. De tweewekelijkse Colruyt-mailing kun je ook een selfmailer noemen. Volgens specialisten zal de papieren wikkel een comeback maken.

DIRECT MAIL: SELFMAILERS

Hoe hebben bedrijven met hun direct mail-activiteiten gereageerd op de coronapandemie? Retailers moesten noodgedwongen minder versturen en dat heeft de grafische sector geweten. In de business-to-business was niet meer iedereen op het werkadres bereikbaar door het verplichte thuiswerk. Bedrijven stuurden in het kader van employer-branding weer meer naar het eigen personeel.

DIRECT MAIL: HET CORONA-EFFECT

Van Isidore Leiser verscheen een artikel over de toekomst van de etikettendruk in Grafisch Nieuws 8 van 2020. We interviewden Isidore Leiser, de CEO van Stratus Packaging, nu zelf over het reilen en zeilen van zijn verpakkings- en labelgroep met productievestigingen in hoofdzakelijk Frankrijk. Het gesprek verliep in het Nederlands want onze gesprekspartner heeft Belgische roots.

INTERVIEW MET ISIDORE LEISER, DE CEO VAN STRATUS PACKAGING

Met dalende oplages in een krimpende markt, zien vele commerciële drukkerijen zich genoodzaakt om te diversifiëren en hun dienstenpakket uit te breiden om zo nieuwe klanten aan te trekken, of bestaande klanten nog beter te bedienen. Die nood aan diversificatie is met de huidige coronacrisis nog tastbaarder geworden en heeft menig grafisch bedrijf aan het denken gezet hoe het nu verder moet. Sommige drukkerijen hebben al de weg naar verpakkingsoplossingen gevonden, maar ook large format printing lijkt een aanlokkelijke piste. Investeren in dergelijke oplossingen kost geen arm en een been, zeker als je het vergelijkt met de aanschaf van een nieuwe offsetpers. Maar is het allemaal zo eenvoudig als het lijkt, of schuilen er ook addertjes onder het gras?

GROOTFORMAATPRINTEN

Gedurende jaren al doen uiteenlopende sectoren een beroep op druktechnologieën om sieroppervlakken te vervaardigen. Zeefdruk, offsetdruk, diepdruk - zowat elke techniek wordt ingezet om functionele en decoratieve oppervlakken te produceren. En in de loop van het voorbije decennium kwam daar ook de digitale druk bij. Tegelijk zagen we ook hoe de inkjet ruimte creëerde om innovaties op het vlak van materialen en software in te voeren.

BUSINESS TRANSFORMATIE

De voorbije jaren maakten boeken die met de namen van uw kinderen gepersonaliseerd zijn, furore. Sinds acht jaar staat Marie Thibaut de Maisières aan het hoofd van ZebraBook, een honderd procent Belgische onderneming die een snelle groei kent en er prat op gaat het verschil te maken met de andere spelers in de branche.

GEPERSONALISEERDE BOEKEN