Web weergave

Ook de sector van de visuele communicatie ontsnapt niet aan de lawine van prijsstijgingen. De kosten voor grondstoffen, transport, verpakkingsmateriaal, energie, lonen, enzovoort blijven stijgen. Fespa België roept de bedrijven op om de kosteninflatie correct door te rekenen.

VISUELE COMMUNICATIE

De coronacrisis schudde de sector in de Benelux flink door elkaar. Nu het einde van de pandemie in zicht lijkt, is het interessant om te kijken hoe de markt de draad weer oppakt. We spreken met Wouter van As, voorzitter van Fespa Nederland. "De markten in Nederland en België lijken zeer op elkaar."

KANSEN EN UITDAGINGEN IN HET POST-CORONATIJDPERK

Van 22 tot en met 24 maart vindt de eerste editie van Sign & Print Expo plaats sinds 2019. Volgens beursorganisator Rowdy van den Nieuwenhuizen ligt er voor elk denkbaar protocol een draaiboek klaar. "Het is gewoon fijn dat we de gehele bedrijfstak weer onder een dak mogen ontvangen."

EERSTE 'GEWONE' EDITIE SINDS 2019

Het digitale printen heeft de mogelijkheden voor de sign- en grafische ondernemer enorm uitgebreid. Van startende ondernemers en grafische bedrijven die met sign als nevenactiviteit beginnen tot ultra-efficiënte grootformaatfabrieken - voor iedereen is er een passende machine. Al blijven er altijd kleine segmenten waarvoor het nog flink zoeken is naar de juiste oplossing.

MARKTOVERZICHT: VAN INSTAPMODEL TOT KANT-EN-KLARE FABRIEK

Vink is Master Dealer van de Di-Noc-folies van 3M. Het Di-Noc-assortiment omvat meer dan duizend referenties voor het restylen van meubels, binnenwanden en gevels. De leverancier organiseerde in december vorig jaar met fabrikant 3M een Basic Product Training in zijn lokalen in Heist-op-den-Berg.

WORKSHOP BIJ VINK IN HEIST-OP-DEN-BERG

Bij POP Solutions staat duurzaamheid bij de productie van displays centraal, altijd en ongeacht het materiaal. Vorig jaar bracht de Nijvelse producent van POS-reclamemateriaal duurzame promotiemeubels uit in circulair en gerecycleerd metaal. Een koerswijziging die aansluit bij de transitie van de markt naar een circulaire economie. De reclamewereld springt mee op de kar.

POP SOLUTIONS ZIET GROEIKANSEN IN CIRCULAIRE ECONOMIE

Er staan bekende namen op het affiche, zoals Agfa, Global Graphics, Xaar, Siegwerk en Xerox. En heel veel inkjet- technologie. Toch zal vakbeurs InPrint volgende maand opnieuw een relatief bescheiden aantal bezoekers trekken - en dan vooral van buiten de grafische industrie. Dat maakt het evenement overigens zeker niet minder relevant voor onze sector.

INPRINT TERUG IN MÜNCHEN

De markt voor grote en supergrote formaten heeft de digitale transitie doorgemaakt, terwijl bepaalde analoge druktechnieken, zoals zeefdruk, een aanvulling blijven op de mix die grootformaatdrukkers hun klanten aanbieden. Op dat vlak is er nog heel wat te ontdekken, te vergelijken en te bekijken.

GROOTFORMAATDRUK