Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

De huidige (r)evolutie binnen de verpakkingssector is ongekend en bijzonder interessant voor alle actoren. Alles draait rond creatieve en innovatieve denkpistes om grenzen te verleggen. Met als resultaat een explosieve toename van nieuwe oplossingen op materiaal- en machinevlak. Easyfairs speelt hierop in met de eerste Franstalige editie van de befaamde vakbeurs Empack in Namen.

EMPACK NAMUR 19 MEI

De internationale vakbeurs Labelexpo Europe 2022 wordt uitgesteld en zal plaatsvinden van 11 tot en met 14 september 2023 in Brussels Expo. Organisator Tarsus Group zegt daartoe te hebben beslist in het licht van de aanzienlijke druk op de toeleveringsketen waarmee de Europese etikettenindustrie momenteel wordt geconfronteerd, in combinatie met de oorlog in Oekraïne.

VERSTOORDE SUPPLY CHAIN EN INVASIE IN OEKRAÏNE NEKKEN VAKBEURS

Supermarktketen Albert Heijn is een flink eind op streek om haar doelstelling te halen om vanaf 2025 jaarlijks 20 miljoen kilo minder plastic te gebruiken voor haar verpakkingen. En dat is dan gemeten vanaf 2017. "Op dit moment zitten we op 9,8 miljoen kilo", zo vertelt verpakkingsexpert bij Albert Heijn Marion Beugelsdijk.

VERPAKKINGEN ALBERT HEIJN STEEDS MEER CIRCULAIR

Volgens Finat-voorzitter Philippe Voet is duurzaamheid al lang geen hype meer maar een duidelijke maatschappelijke keuze. "Het zal volgens ons ook een paradigmashift teweegbrengen in de ganse bedrijfswereld. De tijd van greenwashing is echt wel voorbij."

PHILIPPE VOET, DIRECTEUR ETIVOET EN VOORZITTER FINAT

Stoffels Tomaten heeft onlangs samen met DS Smith het verpakkingsontwerp en de logistiek rondom de aanlevering van tomatentrays geoptimaliseerd. De nieuw gestandaardiseerde verpakking is geoptimaliseerd qua vezelgebruik en heeft minder karton nodig. Door de installatie van een automatische opzetmachine kunnen de trays plat aangeleverd worden, wat ruimte in de vrachtwagen bespaart.

NIEUWE GEOPTIMALISEERDE TRAY

Licht uit, spots aan! Tijdens Empack Gent worden op 14 september opnieuw de Verpakking & Label Magazine Awards uitgereikt tijdens een feestelijke happening. Winnaars gaan naast een award met de roem en eer naar huis. Plus dat ze in het zonnetje worden gezet in Verpakking & Label Magazine nr. 4 van dit jaar.

INZENDEN KAN NOG TOT 1 JUNI

Een geboorte, lentefeest, verjaardag, huwelijk... met het AVA- assortiment krijgt elk feest een vleugje magie. De AVA-webshop biedt klanten nu ook de mogelijkheid om decoratie online te bestellen. Voor de verpakkingsoperatie achter de webshop werkten AVA en Topa Packaging als een hecht team samen.

TOPA EN AVA: PARTNERSHIP OP MAXIMALE STERKTE

Na enig uitstel is op 11 maart het startschot gegeven voor de Green Deal Anders Verpakt. Deze Vlaamse 'Deal' heeft als doel om de preventie en het hergebruik van vooral consumentenverpakkingen te stimuleren. Want dat loopt achter op die van de bedrijfsmatige verpakkingen. We doken dieper in de materie en spraken met Fevia als een van de deelnemende brancheorganisaties.

INSCHRIJVING NOG STEEDS MOGELIJK

De R & D afdeling van ATS-Tanner Banding Systems heeft een nieuw papieren banderolleermateriaal ontwikkeld dat 100 procent recycleerbaar is: TruePaper. "Waar voorheen de gehele banderol of een gedeelte daarvan gecoat moest zijn om de las/verbinding te maken is het ons nu gelukt om zonder coating te lassen", aldus general manager Johan van Veen over de noviteit.

BANDEROLLEREN IN E-COMMERCE IS BOOMING

In de beurshallen van Keulen vindt van 26 tot en met 29 april de internationale leveranciersbeurs voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie Anuga FoodTec plaats. Gezien wat de standhouders vooraf over hun aanbod melden, zal dé huidige trend in de verpakkingsindustrie niet te missen zijn op de beurs: duurzaam verpakken.

ANUGA FOODTEC, 26 T.E.M. 29 APRIL

Fabrikant van spuitgietverpakkingen SFA Packaging, Rodenburg Biopolymers en de Universiteit van Wageningen zijn heel ver met de ontwikkeling van dunwandige PLA-bakjes. Deze spuitgietverpakkingen van biokunststof kunnen inmiddels in een 'dikte' van 0,4 worden geproduceerd. Het is nu wachten op een bètatester die de bakjes bij wijze van proef in zijn assortiment wil opnemen. Dat zou zowel een voedingsproducent als een retailer kunnen zijn.

DUNNE SPUITGIETBAKJES VAN PLA WACHTEN OP INTRODUCTIE

Meubelgigant Ikea gaat vanaf 2028 volledig stoppen met het gebruik van plastic in consumentenverpakkingen. Dat meldde het onlangs zelfverzekerd. Op dit moment is het aandeel plastic nog tien procent. De beëindiging wordt de komende jaren in fases doorgevoerd, beginnend bij de nieuwe producten die IKEA vanaf 2025 verkoopt. Maar kan dat wel helemaal, zonder plastic? We spraken met verpakkingsmanager Erik Olsen van Ikea Zweden.

ONDANKS ALLE AMBITIES