Grafisch Nieuws

Web weergave

België is samen met de andere buurlanden van Frankrijk een van de belangrijkste handelspartners van de Franse grafische sector. Frankrijk voert zelfs meer Belgisch drukwerk in dan het naar ons uitvoert. Ondanks de coronacrisis is de sector van de handelsdrukkerijen in Frankrijk structureel relatief stabiel gebleven. De markt vindt opnieuw een zeker evenwicht terug ondanks nieuwe verstoringen door de papiercrisis.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK, EEN PORTRET

Onze collega's van het Franse vakblad Caractère hadden een gesprek met Pascal Bovero, de topman van Uniic, de Franse federatie die meer dan 81 procent van de grafische bedrijven vertegenwoordigt. Aan gespreksonderwerpen geen gebrek. Bovero laat onder andere zijn licht schijnen over de heropleving van de markt, de weerstand tegen de digitale wereld, de prijsstijgingen van de grondstoffen, het gebrek aan aantrekkingskracht van de sector.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK, INTERVIEW

Graphius is een van de belangrijkste producenten van drukwerk in België. Het familiebedrijf vervaardigt vooral kunstboeken, maar ook catalogi en tijdschriften horen tot het aanbod. Met de overname van de Parijse drukkerij PPO Graphic, nam de groep meteen ook een Europese leiderspositie in de sector van de strips in. En nu laat Graphius ook zijn oog vallen op twee andere markten in Frankrijk: de verpakkingen en de web-to-print-sector.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK

De Belgische Grafische Groep Matthys, die al drie generaties in handen is van de gelijknamige familie, is een pionier in koudfoliedruk op offsetpersen. In 2008 maakte de conventionele drukker van die veredelingstechniek zijn kernactiviteit om de achteruitgang van de offsetdruk te compenseren. Sindsdien is het Turnhoutse bedrijf een belangrijke speler geworden in de veredeling van luxeverpakkingen en drukwerk. De export is goed voor de helft van de bedrijfsomzet.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK

Het Belgische softwarebedrijf Dataline dat in de grafische sector naam gemaakt heeft met zijn ERP/MIS MultiPress, wil dat succes door expansie in het buitenland voortzetten. Te beginnen met Frankrijk. Volgens CEO Dirk Deroo kunnen ook drukkerijen een graantje op de moeilijke internationale markt meepikken. Maar wel onder bepaalde voorwaarden.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK

Bibliofilm uit Evere en Printemat uit Sombreffe zijn twee Belgische distributeurs van digitale print- en afwerkingssystemen voor kleine formaten die ook in Frankrijk actief zijn. De structuur van de printmarkt mag in Frankrijk dan wel veel gelijkenissen vertonen met die in België, de verkoop van apparatuur en uitrustingen verloopt er helemaal anders.

DE GRAFISCHE SECTOR IN FRANKRIJK

'Alle marketing wordt direct marketing'. Dat was in de jaren tachtig dé boutade. De computer maakte meer mogelijk en direct marketing groeide. Vooral direct mail. Marketing is tegenwoordig méér dan ooit direct, dankzij 'digital'. Maar waar is de 'reclamebrief' gebleven? Onze man volgt sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw de direct marketing-sector en zoekt naar antwoorden.

DOSSIER DIRECT MAIL

Tatjana Raman en Katrien Merckx zijn twee marketeers bij bpost en hebben de liefde voor reclame en reclame via de post gemeen. Hun kennis over reclame en direct mail hebben ze nu samengebracht in het boek 'De power van post - hoe printmail hyperrelevant blijft in een digitale wereld'.

DOSSIER DIRECT MAIL

Vormingsfonds GRAFOC organiseerde op 21 maart in Hotel Serwir in Sint-Niklaas een rondetafelconferentie voor onderwijs en industrie (bedrijven en leveranciers). Aanleiding hiervoor is het nijpend tekort aan grafische werknemers in de bedrijven. Dat komt enerzijds door de uitstroom van grafische profielen als gevolg van de toenemende vergrijzing, anderzijds door de beperkte instroom van geschikte profielen vanuit het onderwijs en de arbeidsmarkt.

RONDETAFELCONFERENTIE ONDERWIJS EN INDUSTRIE

Hoe kun je als werkgever in de grafische sector het imago van de sector opkrikken en jongeren aantrekken? Een hulpmiddel is het Europese project 'Print Your Future', een 'toolkit' met nuttige en bruikbare tips om de grafische werknemer van morgen te vinden, aan te werven en aan boord te behouden. Hier alvast een voorsmaakje.

HOE GEKWALIFICEERD PERSONEEL AANTREKKEN?