Web weergave

Het tweede coronajaar, 2021, was andermaal een krimpjaar voor de Belgische grafische industrie. Volgens cijfers van Febelgra daalde de omzet van de sector met min 4,34 procent in vergelijking met 2020. Als we vergelijken met 2019 dan is de Belgische grafische sector op twee jaar tijd een vijfde van de omzet kwijt.

MARC VANDENBROUCKE VAN FEBELGRA OVER DE SECTORCIJFERS

Na een innovatietraject van meer dan zeven jaar staat de Flux-technologie van Antilope De Bie op punt. Met dit drukproces elimineert de familiale drukkerij het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier. Volgens Bart De Bie, de CEO van Antilope De Bie, gaat het om een wereldwijde primeur.

INNOVATIEF MET SCHERPTE EN KLEURENKRACHT

De media- en marketingsector kennen een woelige periode met heel wat veranderingen. De grens tussen de offline en online media is aan herziening toe, de positie van de communicatiebureaus wordt hoe langer hoe onduidelijker, de jonge generatie denkt digitaal en de adverteerders maken zich zorgen over de klimaatproblematiek. Welke impact heeft dat op de mediasector en de agencies?

DE DIGITALE WERELD, HET KLIMAAT EN GENERATIE Z ZETTEN DE MEDIAMIX OP ZIJN KOP

Een jaar geleden nam drukkerij Lebrun uit Beaumont (ten zuiden van Charleroi tegen de Franse grens) de strategisch belangrijke beslissing om zich voortaan als een allround communicatiebureau te profileren. Nu de onderneming, die in handen is van de familie Lebrun, haar imago met een moderne rebranding en een doorgedreven communicatiecampagne opgepoetst heeft, plukt ze de vruchten van die transformatie.

VAN DORPSDRUKKERIJ TOT ALLROUND COMMUNICATIEBUREAU

Drie miljard verpakkingen in golfkarton per jaar, dat is de jaarlijkse productie van DS Smith Packaging France. Een astronomische hoeveelheid en dat impliceert dat flexodruk een essentieel proces is voor de Britse verpakkingsgroep. De groeiende vraag naar kleinere series en de frequente wisselingen van grafisch ontwerp maken echter dat digitale druktechnieken onmisbaar worden.

VERPAKKINGEN IN GOLFKARTON: TECHNOLOGIEËN EN TRENDS

Galand Packaging is een Belgische leverancier van reclameverpakkingen voor handelszaken, merken en bedrijven. In 2019 introduceerde het Luikse familiebedrijf Chronopack, een e-shop die personaliseerbare draagtassen, dozen en etiketten aanbiedt. En dat blijkt een schot in de roos.

EEN E-SHOP MET VERPAKKINGEN VOOR HANDELAARS

Packaging4Professionnals, dat in 2015 opgericht werd, past het systeem van de 'lean manufacturing' toe op de productie van vouwdozen en koffertjes. Dat bleek een wendbaar systeem waardoor het bedrijf de voorbije jaren relatief gemakkelijk doorgekomen is, ondanks de coronacrisis en het grondstoffentekort. Volgens de CEO zit het in het DNA van het bedrijf om dergelijke beperkingen het hoofd te kunnen bieden. En vandaag is het snel groeiende bedrijf volwassen genoeg om een internationale uitbreiding te overwegen.

LEAN MANUFACTURING TOEGEPAST OP DE KARTONVERPAKKING

Het is boeiend om technische artikels enkele jaren nadat ze gepubliceerd werden, nog eens te bekijken. Zeker als tussen die twee momenten een wereldwijde pandemie toegeslagen heeft. In deze bijdrage vergelijkt marktonderzoeker Smithers de technologie van 2019 met die van vandaag.

VERPAKKINGEN DIGITALISEREN

De Duitse fabrikant van verpakkingsmachines en machines voor de productie van hardcover boekomslagen Kolbus hield uitgebreid open huis van 11 tot en met 13 mei. In Rahden konden verpakkingsbedrijven, boekproducenten en vakjournalisten zich uitgebreid laten informeren over tal van nieuwe machines die ter laatse productie draaiden. "We maken prachtige machines maar laten dat nog te weinig zien", aldus Nicolaas De Schryver, general manager van Kolbus in België, Luxemburg en Frankrijk. De Schryver weet waar hij over praat als telg van een voormalig boekbinderijgeslacht.

OPEN HUIS BIJ KOLBUS