Grafisch Nieuws

Web weergave

Of we het tegengaan van klimaatverandering nu belangrijk vinden of niet, de grafische bedrijven gaan er mee aan de slag. EU-plannen en doelstellingen hebben directe gevolgen voor samenleving en bedrijfsleven. Bij het maken van plannen voor de lange termijn heeft men te maken met een steeds kortere termijn. De doelstellingen van 2030 hebben invloed op huidige investeringsbeslissingen. Steeds meer moeten ondernemers verder kijken dan de eigen bedrijfsvoering. Het gaat erom de gehele productieketen onder controle te krijgen. Een lastige uitdaging.

DUURZAAM DRUKKEN

Het beursgenoteerde Roularta investeert 4,5 miljoen euro in nieuwe eco-efficiënte droogovens voor drie magazinepersen in de heatsetdrukkerij in Roeselare. Met deze investering vermindert de mediagroep zijn CO2-uitstoot met 14 procent.

DUURZAAM DRUKKEN

Iedere twee jaar is het Nederlandse Gorinchem even dé printcity van de Benelux, als Easyfairs er de driedaagse Sign & Print Expo organiseert. En dit jaar neemt de organisatie dat letterlijk: de beursvloer in de Evenementenhal transformeert op 14, 15 en 16 maart tot de 'stad van visuele communicatie'. Bezoekers kunnen er struinen langs de stands en bijvoorbeeld het paviljoen van 'De Drukkerij', maar ook verschillende bijeenkomsten bijwonen waaronder de eerste 'oranje' editie van BOPE.

VAKBEURS

Het jaar 2022 was voor Probo wederom een groeijaar. De omzet van het Nederlandse printproductiehuis, gevestigd in het Friese Dokkum, groeide vorig jaar met twintig procent naar 73 miljoen euro. Het groeibedrijf heeft internationale ambities en maakt plannen om productie in Duitsland op te starten. "In België komt er geen productievestiging", zegt Douwe Pieter van der Galiën, commercieel manager bij Probo.

ONLINE PRINTING

Voor de internationale online spelers, met printproductie in onze buurlanden, lijkt ons land een wingewest. Grafisch Nieuws bevraagt Drukland.be, Flyeralarm en Print.com over hun plannen en ambities voor de Belgische markt.

ONLINE PRINTING

Na een korte adempauze trokken de prijzen voor online print in het vierde kwartaal van 2022 weer aan. Dat blijkt uit de ZOPI, de Zipcon Onlineprint Prijsindex, die op kwartaalbasis wordt samengesteld door het consultingbedrijf van Bernd Zipper.

ONLINE PRINTING

Drukpersenfabrikant Heildelberg lanceerde vorige maand een campagne voor drukkerijen met informatie, advies en tips over hoe de energie-efficiëntie kan worden verbeterd. Niet onbelangrijk in tijden waarin de energie- en milieukosten zwaar doorwegen in energie-intensieve productieprocessen.

ENERGIE

Terwijl karton hoge toppen scheert, valt de consumptie van grafisch papier terug: de Europese papierindustrie blijft veranderen. De energiecrisis en de stijgende grondstofprijzen stellen de veerkracht van de papierindustrie op de proef. In het segment van de grafische papiersoorten lijkt de toestand nu te stabiliseren, zowel op het vlak van het aanbod als van de prijzen. Goed nieuws ook op het vlak van creatiepapier: Antalis heeft de productie van de voormalige merken van Arjowiggins opgestart.

GRAFISCH PAPIER

Geconfronteerd met een tsunami aan Europese regelgevingen die Europa koolstofneutraal moeten maken, zoekt de papierindustrie naar manieren om te overleven en haar concurrentiepositie veilig te stellen. Tijdens de jaarlijkse conferentie van de Europese producentenorganisatie Cepi bleekt dat dit zowel uitdagingen als kansen inhoudt.

PAPIER en KARTON