CHOKE 2013 zet chocolade in de kijker op branche overschrijdende dag

04/02/13 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/02/13 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Choke is een jaarlijks evenement, gegroeid uit de samenwerking tussen de opleiding Grafische Vormgeving van de Artesis-Hogeschool en de opleiding Grafisch Ontwerp en Marketing van de Karel De Grote-Hogeschool. Vormgeving, marketing en technologie ontmoeten elkaar rond een centraal thema. Dit keer is dat chocolade.

CHOKE 2013 zet chocolade in de kijker op branche overschrijdende dag

Het onderwerp van vorig jaar was "De toekomst van het boek." De themadag werd bezocht door uitgevers, schrijvers, grafische bedrijfsleiders, marketingspecialisten, vormgevers en studenten. Nu is het centrale thema "Chocolade". Choke 2013 is net als vorig jaar beslist een bezoek waard.

De organisatie (de studenten uit de afdelingen van de deelnemende scholen) brengt in Choke 2013 zestien experten samen die een antwoord geven op onder andere volgende vragen: blik, gelamineerd vouwkarton of een doorkijkdoos als chocoladeverpakking?; kiezen voor een chocoladen relatiegeschenk?; kan experience marketing meer bieden dan een warm chocoladesausje of de chocoladefontein?; kijkt het olifantje nu naar links of naar rechts?; smaken en texturen proeven maar hoe ze te "proofen?"; een zoet naamkaartje als give-away?; thee, koffie, wijn of bier bij de chocolade?; wat als het steviaplantje de suiker wil vervangen?; Fairtrade? Waar is de emotie op de verpakking?; virtual chocolate experience?; chocolade als medicijn?; laten consumenten zich verleiden door geur en smaak of door merk en prijs?

Choke is een grafische term die wordt gebruikt als we twee aangrenzende kleuren laten overlappen. Op de themadag worden bruggen geslagen tussen verschillende disciplines: marketing, vormgeving en technologie. De verschillende vakgebonden (beeld)talen begrijpen, helpt communicatiemisverstanden te voorkomen. Choke 2013 heeft de bedoeling bruggen te slaan.

Praktisch:

7 februari 2013, 9.30-12.00 uur en 13.00-17.00 uur, Campus Keizerstraat 14 Artesis-Hogeschool

Organisatie: KdG Sint Lucas Antwerpen - Artesis Koninklijke academie voor schone kunsten Antwerpen - Artesis Grafische en digitale media

Sprekers: Filip Gardeyn - Cargill; Iris Ruts en Miranda Windey - Scents; Heidi De Bie - Starbrook; Jan Smets - Bpost; Hannes De Winter - Van Genechten Packaging; Kurt Kessels - The Belgian; Ann Verdegem - ACL Food; Ilah/Tom Suykens/Tom Hautekiet/Tim Oeyen; Patrick De Grande - Quartre Mains; Eddy Hagen - VIGC; Tony Le Duc - fotografie; Dominique Persoone - The Chocolate Line

Hier vindt u meer informatie over het programma.

Oh ja, Oh ja, Chocola

De consumptie van chocolade neemt elk jaar met vier procent toe. De helft van de wereldproductie wordt geconsumeerd in Europa. Belgen produceren en verhandelen het meest chocolade.

Toch is Amsterdam de belangrijkste invoerhaven ter wereld voor cacaobonen. West-Afrikaanse cacao wordt er verwerkt tot cacaoboter en poeder, de grondstof voor chocolade.Chocolate is hot en Belgian Chocolate is een merk. De grootste fabrikanten van chocolade hebben daarom een fabriek in België. Zij maken de ruwe chocolade en leveren die aan industriële en ambachtelijke producenten van Fast Moving Consumer Goods.

De bonbon, Noord-Nederlands voor praline, werd in 1912 uitgevonden door Neuhaus. Deze Zwitserse apotheker uit de Koninginnegalerij in Brussel had in zijn assortiment naast pillen tegen hoest, ook tabletten bittere chocolade. De winkel is er nog steeds. Het aantal chocolatiers is intussen exponentieel toegenomen.

Brugge en Brussel tellen het grootste aantal chocolade- en pralinespeciaalzaken en pingelen daardoor naar de titel Chocolate City. En quiz me quick: waar stond de eerste chocoladefabriek in België? Juist, in Antwerpen, in 1831. Meurisse is intussen weliswaar verdwenen van de Belgische merkenkaart, maar die werd inmiddels aangevuld met klinkende namen als Belcolade, Callebaut, Cargill, Darcis, Daskalidès, DelRey, Galler, Godiva, Goossens, Gudrun, Guylian, Jacques, Leonidas, Marcolini, The Chocolate Line, Wittamer.

Wat is nu het geheim en het recept voor het klaterende succes? Heerlijk zoet, smeltpunt net iets onder de lichaamstemperatuur, diversiteit in smaak en vorm. Het lijkt zo evident en gemakkelijk. Dat is het niet: kleur en smaak vasthouden is net zoals drukwerkproductie vakwerk. Toen Côte d'Or de productie uit de Barastraat in Brussel-Zuid verhuisde, bleek het op de nieuwe locatie onmogelijk om met dezelfde machines perfect dezelfde smaak te maken.

Choke is het congres voor vormgevers, product-marketeers, grafische bedrijven, verpakkingsbedrijven en iedereen die geïnteresseerd is in CHOCOLADE!

Lees meer over: