In deze derde sessie kwam de front-end aan bod en wat de noodzakelijke elementen zijn voor een succesrijke webwinkel. Cedric Degruyter van flyer.be gebruikte als metafoor de tango. Een goede webwinkel is een spel van leiden en verleiden, het monitoren van gedragingen van webbezoekers en van het verkoopproces. User Experience is belangrijk voor een succesvolle web-to-print shop.

Michael Fries is CEO van het Duitse Onlineprinters, één van de vijf grootste Europese aanbieders van drukwerk via internet. Onlineprinters telt 550 medewerkers en heeft 100 offsetdrukgroepen in bedrijf. Het biedt ook grootformaat producten aan. Onlineprinters heeft meer dan 90% B2B-klanten. Een aanzienlijk gedeelte van de omzet wordt via resellers gerealiseerd. Fries wees op het verschil met Cimpress (Vistaprint), dat voornamelijk mikt op B2C-klanten. Michael Fries zei dat uiteindelijk alleen het gedrag van de klant telt. Analyseren en testen van de website, e-marketing van de eigen winkel en continu verbeteren van productieprocessen zijn daarbij de orderwoorden. Het doel van Onlineprinters is verder te groeien en een topbedrijf op het vlak van grafische e-business op Europese schaal te blijven.

Noch Degruyter noch Fries wou een bedrag kleven op wat het kost om een site aantrekkelijk te houden en klanten te vinden en over de streep te trekken. Degruyter heeft het over een werk van 13 jaar en het feit dat de webshop als het eigenlijke bedrijf moet worden gezien: "Dat mag wat kosten, zolang het maar opbrengt." Fries zegt dat het gaat om de webshop en alle andere bedrijfsprocessen ervoor en erna. Hoe groter de schaalgrootte hoe meer je kan automatiseren en hoe goedkoper kan worden geproduceerd. Onlineprinters heeft 20 IT-specialisten in dienst.

Drukwerk dat via online kanalen wordt besteld, heeft in ieder geval nog zeer veel groeipotentieel. Inge Zeeuws van onderzoeksbureau GFK Belgium schetste vooraf het kader over e-commerce in België. In opdracht van branchevereniging BeCommerce voert GFK per kwartaal een Markt Monitor uit. In de kwartalen 1 en 2 van 2015 werden 39,3 miljoen online aankopen geregistreerd. Dat is nog steeds maar 6 % van de totale markt (on- en offline samen) maar toch reeds goed voor een omzet van 4,1 miljard euro (14 % van de totale markt). Inge Zeeuws besluit dat verdere groei van digitaal niet meer zal stoppen en shoppers van een omni-channel aanpak houden.

W2P.pro is een project van het VIGC waarmee het grafische bedrijven wil helpen op hun weg naar e-business. Jos Steutelings is de projectleider.

In deze derde sessie kwam de front-end aan bod en wat de noodzakelijke elementen zijn voor een succesrijke webwinkel. Cedric Degruyter van flyer.be gebruikte als metafoor de tango. Een goede webwinkel is een spel van leiden en verleiden, het monitoren van gedragingen van webbezoekers en van het verkoopproces. User Experience is belangrijk voor een succesvolle web-to-print shop.Michael Fries is CEO van het Duitse Onlineprinters, één van de vijf grootste Europese aanbieders van drukwerk via internet. Onlineprinters telt 550 medewerkers en heeft 100 offsetdrukgroepen in bedrijf. Het biedt ook grootformaat producten aan. Onlineprinters heeft meer dan 90% B2B-klanten. Een aanzienlijk gedeelte van de omzet wordt via resellers gerealiseerd. Fries wees op het verschil met Cimpress (Vistaprint), dat voornamelijk mikt op B2C-klanten. Michael Fries zei dat uiteindelijk alleen het gedrag van de klant telt. Analyseren en testen van de website, e-marketing van de eigen winkel en continu verbeteren van productieprocessen zijn daarbij de orderwoorden. Het doel van Onlineprinters is verder te groeien en een topbedrijf op het vlak van grafische e-business op Europese schaal te blijven. Noch Degruyter noch Fries wou een bedrag kleven op wat het kost om een site aantrekkelijk te houden en klanten te vinden en over de streep te trekken. Degruyter heeft het over een werk van 13 jaar en het feit dat de webshop als het eigenlijke bedrijf moet worden gezien: "Dat mag wat kosten, zolang het maar opbrengt." Fries zegt dat het gaat om de webshop en alle andere bedrijfsprocessen ervoor en erna. Hoe groter de schaalgrootte hoe meer je kan automatiseren en hoe goedkoper kan worden geproduceerd. Onlineprinters heeft 20 IT-specialisten in dienst.Drukwerk dat via online kanalen wordt besteld, heeft in ieder geval nog zeer veel groeipotentieel. Inge Zeeuws van onderzoeksbureau GFK Belgium schetste vooraf het kader over e-commerce in België. In opdracht van branchevereniging BeCommerce voert GFK per kwartaal een Markt Monitor uit. In de kwartalen 1 en 2 van 2015 werden 39,3 miljoen online aankopen geregistreerd. Dat is nog steeds maar 6 % van de totale markt (on- en offline samen) maar toch reeds goed voor een omzet van 4,1 miljard euro (14 % van de totale markt). Inge Zeeuws besluit dat verdere groei van digitaal niet meer zal stoppen en shoppers van een omni-channel aanpak houden.W2P.pro is een project van het VIGC waarmee het grafische bedrijven wil helpen op hun weg naar e-business. Jos Steutelings is de projectleider.