In oktober maakt de Messe Düsseldorf zijn globaal rapport over het thema "de impact van internet op print - de digitale vloed' bekend. De drupa-organisator heeft nu al enkele cijfers bekend gemaakt.

In de lente van 2014 namen ongeveer 1.100 beslissers uit de internationale drukindustrie deel aan een online-enquête. De meegedeelde cijfers onderstrepen zeer duidelijk het groeiend belang van e-commerce wereldwijd en hoe belangrijk online als verkoopkanaal door grafische bedrijven wordt ingeschat. 51 % van de bevraagden beschikt over web-to-print diensten maar slechts 14 % onder hen rapporteerde dat het meer dan 25 % van zijn opdrachten over een e-business kanaal afwikkelt. Met andere woorden: de branche slaagt er nog niet in om het potentieel ook daadwerkelijk te benutten.

Het drupa Insights Report duidt Mass Customization als een sterk groeiend segment aan. Dat geldt voor zowel fotoboeken, kalenders, kantoorartikelen, marketingartikelen, T-shirt's, enz. in kleine en grote oplagen en producties. Het drukken van variabele data wordt door steeds meer drukkerijbedrijven beheerst: door 72 % van alle bevraagde commerciële drukkerijen wereldwijd, in de V.S. loopt dit percentage zelfs op tot 87 %. Terwijl het aantal variabele pagina's weliswaar laag blijft, melden 56 % van de deelnemers hier toch een matige tot sterke groei.

Interactiviteit is het orderwoord nu drukwerkklanten zich bewust worden van directe 1-2-1 communicatie met hun publiek via het internet en mobiele technologieën. Cross-media campagnes met data acquisitie/analyse en het gebruik van verschillende kanalen (bv. PUR's, e-mail, SMS) worden in toenemende mate door klanten gevraagd. Het spectrum van toegepaste technologieën omvat QR-codes, andere smart-print opties, toegevoegde realiteit en near-field communicatie. Eenderde van de bevraagden bieden al een of andere vorm van interactief drukwerk aan. Zoals kan worden verwacht, zijn er sterke regionale verschillen: in de VS bieden 44 % van de drukkerijbedrijven interactieve drukwerkmogelijkheden aan, in het Midden-Oosten is dat maar 3 %.

Bij de verpakkingsdrukkers maakt 50 % gebruik van QR-codes, 43 % drukt variabele content en 41 % van de verpakkingsdrukkers in de enquête biedt gepersonaliseerd drukwerk aan.

Conclusie: drukkers moeten de realiteit van een internet-gestuurde multi-channel digitale toekomst onder ogen zien en dienovereenkomstig investeren.

In oktober maakt de Messe Düsseldorf zijn globaal rapport over het thema "de impact van internet op print - de digitale vloed' bekend. De drupa-organisator heeft nu al enkele cijfers bekend gemaakt.In de lente van 2014 namen ongeveer 1.100 beslissers uit de internationale drukindustrie deel aan een online-enquête. De meegedeelde cijfers onderstrepen zeer duidelijk het groeiend belang van e-commerce wereldwijd en hoe belangrijk online als verkoopkanaal door grafische bedrijven wordt ingeschat. 51 % van de bevraagden beschikt over web-to-print diensten maar slechts 14 % onder hen rapporteerde dat het meer dan 25 % van zijn opdrachten over een e-business kanaal afwikkelt. Met andere woorden: de branche slaagt er nog niet in om het potentieel ook daadwerkelijk te benutten.Het drupa Insights Report duidt Mass Customization als een sterk groeiend segment aan. Dat geldt voor zowel fotoboeken, kalenders, kantoorartikelen, marketingartikelen, T-shirt's, enz. in kleine en grote oplagen en producties. Het drukken van variabele data wordt door steeds meer drukkerijbedrijven beheerst: door 72 % van alle bevraagde commerciële drukkerijen wereldwijd, in de V.S. loopt dit percentage zelfs op tot 87 %. Terwijl het aantal variabele pagina's weliswaar laag blijft, melden 56 % van de deelnemers hier toch een matige tot sterke groei. Interactiviteit is het orderwoord nu drukwerkklanten zich bewust worden van directe 1-2-1 communicatie met hun publiek via het internet en mobiele technologieën. Cross-media campagnes met data acquisitie/analyse en het gebruik van verschillende kanalen (bv. PUR's, e-mail, SMS) worden in toenemende mate door klanten gevraagd. Het spectrum van toegepaste technologieën omvat QR-codes, andere smart-print opties, toegevoegde realiteit en near-field communicatie. Eenderde van de bevraagden bieden al een of andere vorm van interactief drukwerk aan. Zoals kan worden verwacht, zijn er sterke regionale verschillen: in de VS bieden 44 % van de drukkerijbedrijven interactieve drukwerkmogelijkheden aan, in het Midden-Oosten is dat maar 3 %. Bij de verpakkingsdrukkers maakt 50 % gebruik van QR-codes, 43 % drukt variabele content en 41 % van de verpakkingsdrukkers in de enquête biedt gepersonaliseerd drukwerk aan.Conclusie: drukkers moeten de realiteit van een internet-gestuurde multi-channel digitale toekomst onder ogen zien en dienovereenkomstig investeren.