Grafische bedrijven Continuga en Strobbe Print fuseren

04/11/13 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/11/13 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Continuga en Strobbe Print fuseren en kondigen een ambitieus investeringsplan van 11 miljoen euro aan voor uitbreiding en innovatie.

Grafische bedrijven Continuga en Strobbe Print fuseren

Grafisch bedrijf Continuga uit Heule fuseert met sectorgenoot Strobbe Print uit Izegem. De deal biedt schaalvoordelen die verdere uitbreiding en innovatie mogelijk maken. De activiteiten van Strobbe Print worden vanaf 2 januari 2014 verdergezet onder de naam Continuga. De bedrijven zijn complementair, wat de fusie een positieve zaak maakt voor personeel, klanten en leveranciers.

Drukkerij Strobbe bvba overkoepelt Strobbe Buro, leverancier van kantoormaterialen B2B en B2C, en Strobbe Print, het grafisch productiebedrijf dat bij het grote publiek voornamelijk bekend is door de scheurkalender De Druivelaar, maar ook gespecialiseerd is in commercieel drukwerk, direct mailings, ticketing en verpakkingsdrukwerk. Continuga, waar uitgeverij en bestuursdrukkerij UGA ook deel van uitmaken, gaat samenwerken met Strobbe Print. Strobbe Buro blijft onafhankelijk bestaan. Om naamsverwarring te vermijden, wordt er verder gewerkt onder de naam Continuga. De sterke merken UGA, De Druivelaar en Strobbe Ticket blijven hun eigen naam en identiteit behouden binnen Continuga. (In 2015 zou een nieuwe bedrijfsnaam worden geïntroduceerd. Continuga heeft ook banden met die Keure uit Brugge. Beide bedrijven hebben dezelfde raad van bestuur en aandeelhouders, nvdr)

Beide bedrijven vullen elkaar perfect aan. Continuga investeerde voornamelijk in de vellen- en digitale afdeling en web2print, terwijl Strobbe dat deed in de rotatieafdeling, securityprint en afwerking van kalenders. Door samen te gaan, ontstaat een grafische groep die zich in elke afdeling als de meest vooruitstrevende kan positioneren.

De fusie kadert in een groter investeringsplan van 11 miljoen euro. Daarin is onder meer de verhuis naar een nieuw pand in Heule opgenomen. Die grotere site, samen met de nieuwe mogelijkheden en synergiën die de samenwerking met Strobbe Print biedt, is de start van verdere uitbreiding en innovatie.

Door de fusie ontstaat een bedrijf dat 145 mensen tewerkstelt, meer dan 4.400 klanten bedient en ruim 30.000 opdrachten per jaar verwerkt. De gezamenlijke omzet bedraagt 24 miljoen euro.

De algemene directie van Continuga bestaat nu uit Tom Deschildre, David Tielemans en Nico Declerck. David Strobbe, zaakvoerder van Drukkerij Strobbe bvba, zal het team versterken. Tot zover het persbericht van Continuga en Strobbe Print

Nieuwe productiehal en achtkleurenpers

We belden voor verdere toelichting met David Tielemans, algemeen directeur en bestuurder van Continuga. David Tielemans vertelt dat een terrein werd aangekocht van 22.000 m² in de Industriezone Kortrijk Noord (nog net grondgebied Heule) als onderdeel van een groter investerings- en integratieplan dat in verschillende stappen verloopt. "Op 1 januari fuseren Continuga en Strobbe Print en wordt gestart met de bouw van een nieuwe productiehal van 11.000 m². In mei zal in de nieuwe hal een eveneens nieuwe achtkleurenpers worden geïnstalleerd (de keuze van het merk is nog niet bekend, nvdr). In de zomer van 2014 verhuizen Strobbe Print en de smalbaanrotatiepersen van Continuga naar de nieuwbouw. De vellen- en digitale persen van Continuga volgen in de kerstperiode van 2014. In het eerste kwartaal van 2015 hopen we in ons nieuw administratief gebouw op hetzelfde terrein te kunnen intrekken ."

David Tielemans wijst op de complementariteit van beide ondernemingen. Bij Strobbe Print is heel wat kennis aanwezig op het vlak van smalbaanrotatie. Strobbe Print is onder andere gespecialiseerd in tickets voor allerhande toepassingen met beveilings-, nummer- en personalisatietechnieken en in direct mail. Continuga investeerde dan weer veel in digitale printsystemen voor het printen van kleine oplagen en mailings in kleur, in een nieuwe achtkleurenpers die in 2014 wordt geïnstalleerd en in software voor web2print en e-procurement. Continuga verwerkt jaarlijks 24.000 orders voor B2B-klanten. Vijftig procent ervan loopt via het web2print portaal.