De digitale pers is uitgerust met de Samba-printkoppen van Fujifilm, werkt met watergebaseerde gepigmenteerde 'low migration' inkten, spuit zeer kleine 2 picoliter druppeltjes die dankzij de grayscale printkoppen in grootte kunnen variëren tot 12 picoliter, heeft een native resolutie van 1200 x 1200 dpi, zeven kleuren aan boord en haalt een snelheid van 2000 vel/uur. De pers is uitgerust met de inleg van de Speedmaster XL 106. Na de inleg is er een zogenaamde conditioner unit waar een coating (bij andere inkjetpersenfabrikant wordt de term bonding agent gebruikt) met een aniloxrol op het substraat wordt opgebracht om te voorkomen dat druppeltjes op het substraatoppervlak in elkaar zouden gaan vloeien. De pers heeft net voor de uitleg ook een klassieke vernisunit voor het aanbrengen van vernis op het volledige drukvel of van spotvernis. Voor spotvernis moet dan wel gebruikt gemaakt worden van een lakplaat die mechanisch wordt ingebracht. Hier verder over doorvragend zei een topman van Heidelberg ons dat deze vorm van inline conventioneel veredelen niet altijd de meest ideale oplossing is voor de mogelijkheden van een digitaal productieapparaat, maar dat voor digitaal veredelen zal worden uitgekeken naar samenwerking met andere bedrijven. Er kan ook altijd offline worden veredeld. De uitleg is gebaseerd op die van de Speedmaster XL 106 maar die krijgt een speciale logistieke voorziening waardoor kleinere vellenstapeltjes gemakkelijker zullen kunnen gemanipuleerd worden met het oog op de verdere afwerking. Klinkt vaag, maar meer wilde Heidelberg er niet over kwijt.

De digitale pers is een ontwikkeling van Heidelberg en Fujifilm. Op bepaalde ontwikkelingen werden gezamenlijke patenten genomen. De inkt wordt net als de koppen door Fujifilm gefabriceerd. Fujifilm gaat de pers eveneens verkopen maar heeft er nog geen naam voor bedacht.

De Primefire 106 zal op Drupa te zien zijn waarna de field test volgt bij een Duits printmediabedrijf. Vanaf 2017 volgt dan de serieproductie.

Heidelberg werkte eerder met Fujifilm samen voor zijn digitale Gallus-labelpers met Samba-inkjetkoppen die eind september vorig jaar op Labelexpo in Brussel zijn wereldpremière kende.

Met de onthulling van de Primefire 106, wordt de gelegenheid aangegrepen om de namen van alle digitale printsystemen in het gamma van Heidelberg te veranderen: Versafire (Linoprint-gamma dat gebaseerd is op de Ricoh-tonerprinters), Labelfire (Gallus digitale pers), Omnifire (het Jetmaster-gamma voor het beprinten van objecten, het zogenaamde 4D-printen in Heidelberg-jargon). Nieuw is de grotere Omnifire 1000 (objecten tot 1 meter) met een door Heidelberg ontwikkelde robot met 6 rotatie-assen die de objecten langs alle kanten kan laten beprinten. Ook dit printsysteem maakt gebruikt van Samba-printkoppen maar dan van een type dat grotere inktdruppeltjes spuit.

Andere aankondigingen van Heidelberg zijn:

-een nieuwe persbesturingsconsole met 65" scherm, 4K resolutie en intuïtieve smart phone-achtige bediening. CEO Dr. Gerold Linzbach: "Operatoren moeten in enkele weken tot enkele maanden tijd een pers kunnen bedienen. Een opleiding van jaren behoort tot het verleden." Met andere woorden: de wijsheid zit in de pers anders geen industriële productie.

-de nieuwe Speedmaster XL 75 Anicolor 2 voor snellere jobwissels en waarmee met een druk op de knop (Anicolor Booster) hogere inktdensiteiten kunnen worden gehaald zonder dat daarvoor van inktserie of van Anilox-rol moet worden gewisseld.

-Meer XL-technologie voor de Speedmaster CX 102

-tot 50 procent meer productiviteit met de nieuwe generatie van de Stahlfolder TH/KH 82-P vouwmachines

Tot slot: Heidelberg heeft meer dan 25.000 geconnecteerde machines en Prinect modules die online big data opleveren. Daar worden algoritmes op losgelaten waardoor analyses met betrekking tot pro-actieve service (remote monitoring) en productie-efficiëntie (Performance Plus) kunnen worden gemaakt. Heidelberg gaat dienstverlening hieromtrent ontwikkelen om zijn klanten te helpen machines meer up-time te hebben en slanker te produceren. Het verdienmodel van Heidelberg in het kader van Performance Plus is gebaseerd op de besparingen die het printmediabedrijf hiermee realiseert.

De digitale pers is uitgerust met de Samba-printkoppen van Fujifilm, werkt met watergebaseerde gepigmenteerde 'low migration' inkten, spuit zeer kleine 2 picoliter druppeltjes die dankzij de grayscale printkoppen in grootte kunnen variëren tot 12 picoliter, heeft een native resolutie van 1200 x 1200 dpi, zeven kleuren aan boord en haalt een snelheid van 2000 vel/uur. De pers is uitgerust met de inleg van de Speedmaster XL 106. Na de inleg is er een zogenaamde conditioner unit waar een coating (bij andere inkjetpersenfabrikant wordt de term bonding agent gebruikt) met een aniloxrol op het substraat wordt opgebracht om te voorkomen dat druppeltjes op het substraatoppervlak in elkaar zouden gaan vloeien. De pers heeft net voor de uitleg ook een klassieke vernisunit voor het aanbrengen van vernis op het volledige drukvel of van spotvernis. Voor spotvernis moet dan wel gebruikt gemaakt worden van een lakplaat die mechanisch wordt ingebracht. Hier verder over doorvragend zei een topman van Heidelberg ons dat deze vorm van inline conventioneel veredelen niet altijd de meest ideale oplossing is voor de mogelijkheden van een digitaal productieapparaat, maar dat voor digitaal veredelen zal worden uitgekeken naar samenwerking met andere bedrijven. Er kan ook altijd offline worden veredeld. De uitleg is gebaseerd op die van de Speedmaster XL 106 maar die krijgt een speciale logistieke voorziening waardoor kleinere vellenstapeltjes gemakkelijker zullen kunnen gemanipuleerd worden met het oog op de verdere afwerking. Klinkt vaag, maar meer wilde Heidelberg er niet over kwijt. De digitale pers is een ontwikkeling van Heidelberg en Fujifilm. Op bepaalde ontwikkelingen werden gezamenlijke patenten genomen. De inkt wordt net als de koppen door Fujifilm gefabriceerd. Fujifilm gaat de pers eveneens verkopen maar heeft er nog geen naam voor bedacht.De Primefire 106 zal op Drupa te zien zijn waarna de field test volgt bij een Duits printmediabedrijf. Vanaf 2017 volgt dan de serieproductie. Heidelberg werkte eerder met Fujifilm samen voor zijn digitale Gallus-labelpers met Samba-inkjetkoppen die eind september vorig jaar op Labelexpo in Brussel zijn wereldpremière kende.Met de onthulling van de Primefire 106, wordt de gelegenheid aangegrepen om de namen van alle digitale printsystemen in het gamma van Heidelberg te veranderen: Versafire (Linoprint-gamma dat gebaseerd is op de Ricoh-tonerprinters), Labelfire (Gallus digitale pers), Omnifire (het Jetmaster-gamma voor het beprinten van objecten, het zogenaamde 4D-printen in Heidelberg-jargon). Nieuw is de grotere Omnifire 1000 (objecten tot 1 meter) met een door Heidelberg ontwikkelde robot met 6 rotatie-assen die de objecten langs alle kanten kan laten beprinten. Ook dit printsysteem maakt gebruikt van Samba-printkoppen maar dan van een type dat grotere inktdruppeltjes spuit.Andere aankondigingen van Heidelberg zijn:-een nieuwe persbesturingsconsole met 65" scherm, 4K resolutie en intuïtieve smart phone-achtige bediening. CEO Dr. Gerold Linzbach: "Operatoren moeten in enkele weken tot enkele maanden tijd een pers kunnen bedienen. Een opleiding van jaren behoort tot het verleden." Met andere woorden: de wijsheid zit in de pers anders geen industriële productie.-de nieuwe Speedmaster XL 75 Anicolor 2 voor snellere jobwissels en waarmee met een druk op de knop (Anicolor Booster) hogere inktdensiteiten kunnen worden gehaald zonder dat daarvoor van inktserie of van Anilox-rol moet worden gewisseld. -Meer XL-technologie voor de Speedmaster CX 102-tot 50 procent meer productiviteit met de nieuwe generatie van de Stahlfolder TH/KH 82-P vouwmachinesTot slot: Heidelberg heeft meer dan 25.000 geconnecteerde machines en Prinect modules die online big data opleveren. Daar worden algoritmes op losgelaten waardoor analyses met betrekking tot pro-actieve service (remote monitoring) en productie-efficiëntie (Performance Plus) kunnen worden gemaakt. Heidelberg gaat dienstverlening hieromtrent ontwikkelen om zijn klanten te helpen machines meer up-time te hebben en slanker te produceren. Het verdienmodel van Heidelberg in het kader van Performance Plus is gebaseerd op de besparingen die het printmediabedrijf hiermee realiseert.