"In de loop van het boekjaar dat net afgesloten is, hebben we goede resultaten geboekt in een moeilijke situatie", verklaarde Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg. De omzet steeg tot 2,435 miljard euro (tegenover 2,183 miljard euro het boekjaar voordien), een groei van 12 procent. Het gecorrigeerde exploitatieresultaat steeg van 5,1 procent tot 7,2 procent. De beschikbare cashflow was positief en bedroeg 72 miljoen euro. Dat cijfer is echter beïnvloed door eenmalige effecten. Volgens Heidelberg heeft de sterke groei van het segment Packaging Solutions in grote mate tot het resultaat bijgedragen. Heidelberg zegt ook over een goed gevuld orderboekje te beschikken: 848 miljoen euro op 31 maart 2023 (901 miljoen in 2022).

Nieuwe, dubbele commerciële strategie

"Omdat Heidelberg met nieuwe prijsstijgingen en een rendement dat laag blijft, geconfronteerd wordt, gaat het bedrijf van start met een programma voor waardecreatie", geeft Ludwin Monz mee. Heidelberg wil zijn financiële positie verstevigen en meer investeren in groeidomeinen.

Met het oog daarop volgt het bedrijf een dubbele strategie. Heidelberg zal zich enerzijds concentreren op de verpakkingsmarkt en de digitale druk, en anderzijds op de internationale verkoop van laadpalen voor elektrische auto's (Heidelberg wallbox).

Volgens Heidelberg verdubbelt de nieuwe flexopers Boardmaster de productiviteit bij de productie van industriële verpakkingen.

Focus op groeisegmenten van verpakkingssector

Omdat de vraag naar bedrukte verpakkingen in de hele wereld stijgt, ziet Heidelberg de verpakkings- en etikettendruk als een sleutelsector waarin geïnnoveerd moet worden. De afdeling Packaging Solutions van is al goed voor ongeveer de helft van de omzet. Tegelijk biedt Heidelberg de nieuwe generatie van de vellenpers Speedmaster XL 106 aan waarmee kartonnen vouwdozen in offset bedrukt kunnen worden. Onlangs stelde de constructeur ook de nieuwe flexotechnologie Boardmaster voor die de strategie en de groei van het bedrijf moet ondersteunen.

Heidelberg zal zich ook op de digitale druk toeleggen en binnen de etikettendruk is de digitale druk het sterkst groeiende segment (ongeveer 6%). Met Gallus One, het sterk geautomatiseerde en volledig digitale systeem voor de etikettendruk, hoopt de constructeur zijn positie op die markt te verstevigen.

Met de digitale etikettenpers Gallus One wil Heidelberg zijn positie op de groeimarkt van de labelsector verstevigen.

Internationale verkoop van laadsystemen

In 2014 ontpopte Heidelberger Druckmaschinen AG zich als producent van laadpalen voor elektrische auto's. In 2022 werd die activiteit losgekoppeld van de productie van drukpersen en ondergebracht in een onafhankelijk bedrijf, Amperfied GmbH. Onlangs bracht Heidelberg in Duitsland ook de eerste muurlader voor het B2C-segment op de markt. Met zijn oplaadsystemen heeft Heidelberg, via zijn dochteronderneming Amperfied, in Duitsland een goede positie ingenomen op de groeimarkt van de huishoudelijke e-mobiliteit. Om in de toekomst een ruimere klantengroep te bereiken, zet het bedrijf zijn expansie in andere Europese landen voort. Daarbij speelt het in op het stijgende aantal installaties van zonnepanelen op privéwoningen om een wallbox aan te bieden die met zonne-energie gevoed wordt.

Perspectieven 2023-2024; stijging verkoopprijzen

In de veronderstelling dat de wereldeconomie geen zwakkere groei kent dan voorzien, of niet in een recessie terechtkomt, verwacht Heidelberg over het boekjaar 2023-2024 een omzet die vergelijkbaar is met die over het voorbije boekjaar. Heidelberg wijst er echter wel op dat het boekjaar 2023-2024 gebukt zal blijven gaan onder uitzonderlijk moeilijke omstandigheden, zoals de stijging van de grondstofprijzen, de energieprijzen en de loonkosten. Volgens Heidelberg kan de stijging van de productiekosten een bijzonder negatieve impact op de resultaten hebben. De constructeur deelt ook nog mee dat de energiekosten waarschijnlijk hoger zullen liggen dan vorig jaar. Om die effecten te compenseren, wil het bedrijf de prijzen van zijn producten nog verhogen.

"In de loop van het boekjaar dat net afgesloten is, hebben we goede resultaten geboekt in een moeilijke situatie", verklaarde Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg. De omzet steeg tot 2,435 miljard euro (tegenover 2,183 miljard euro het boekjaar voordien), een groei van 12 procent. Het gecorrigeerde exploitatieresultaat steeg van 5,1 procent tot 7,2 procent. De beschikbare cashflow was positief en bedroeg 72 miljoen euro. Dat cijfer is echter beïnvloed door eenmalige effecten. Volgens Heidelberg heeft de sterke groei van het segment Packaging Solutions in grote mate tot het resultaat bijgedragen. Heidelberg zegt ook over een goed gevuld orderboekje te beschikken: 848 miljoen euro op 31 maart 2023 (901 miljoen in 2022)."Omdat Heidelberg met nieuwe prijsstijgingen en een rendement dat laag blijft, geconfronteerd wordt, gaat het bedrijf van start met een programma voor waardecreatie", geeft Ludwin Monz mee. Heidelberg wil zijn financiële positie verstevigen en meer investeren in groeidomeinen.Met het oog daarop volgt het bedrijf een dubbele strategie. Heidelberg zal zich enerzijds concentreren op de verpakkingsmarkt en de digitale druk, en anderzijds op de internationale verkoop van laadpalen voor elektrische auto's (Heidelberg wallbox).Omdat de vraag naar bedrukte verpakkingen in de hele wereld stijgt, ziet Heidelberg de verpakkings- en etikettendruk als een sleutelsector waarin geïnnoveerd moet worden. De afdeling Packaging Solutions van is al goed voor ongeveer de helft van de omzet. Tegelijk biedt Heidelberg de nieuwe generatie van de vellenpers Speedmaster XL 106 aan waarmee kartonnen vouwdozen in offset bedrukt kunnen worden. Onlangs stelde de constructeur ook de nieuwe flexotechnologie Boardmaster voor die de strategie en de groei van het bedrijf moet ondersteunen.Heidelberg zal zich ook op de digitale druk toeleggen en binnen de etikettendruk is de digitale druk het sterkst groeiende segment (ongeveer 6%). Met Gallus One, het sterk geautomatiseerde en volledig digitale systeem voor de etikettendruk, hoopt de constructeur zijn positie op die markt te verstevigen.In de veronderstelling dat de wereldeconomie geen zwakkere groei kent dan voorzien, of niet in een recessie terechtkomt, verwacht Heidelberg over het boekjaar 2023-2024 een omzet die vergelijkbaar is met die over het voorbije boekjaar. Heidelberg wijst er echter wel op dat het boekjaar 2023-2024 gebukt zal blijven gaan onder uitzonderlijk moeilijke omstandigheden, zoals de stijging van de grondstofprijzen, de energieprijzen en de loonkosten. Volgens Heidelberg kan de stijging van de productiekosten een bijzonder negatieve impact op de resultaten hebben. De constructeur deelt ook nog mee dat de energiekosten waarschijnlijk hoger zullen liggen dan vorig jaar. Om die effecten te compenseren, wil het bedrijf de prijzen van zijn producten nog verhogen.