Heidelberg verkoopt CSAT aan Markem-Imaje

20/01/14 om 00:00 - Bijgewerkt op 19/01/14 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Heidelberg heeft begin dit jaar zijn 100 % dochter CSAT verkocht. CSAT is onder andere de fabrikant van de Linoprint inkjetrotatieprinter.

Heidelberg verkoopt CSAT aan Markem-Imaje

Heidelberg nam CSAT uit Eggenstein in de buurt van Karlsruhe (D) in juli 2011 over. CSAT fabriceert inkjetrotatieprinters voor etiketten, blister- en folieverpakkingen. Heidelberg zei toen: "De overname van CSAT is in lijn met onze digitale printstrategie voor ondermeer de kostenefficiënte productie van kleine en variabele printoplagen van verpakkingen en labels." Het kernproduct is de Linoprint L, een 600 dpi UV-inkjetprinter die aan 48 m/min produceert. Vorig jaar was de Linoprint L nog te zien op de stand van Gallus op Labelexpo in Brussel.

CSAT is verkocht aan het Amerikaanse Markem-Imaje, een producent van codeer- en markeersystemen, die behoort tot de Dover Group,.

Heidelberg's interesse voor inkjet wordt voortaan ingevuld door de strategische samenwerking met Fujifilm die eind vorig jaar werd aangekondigd. Heidelberg krijgt toegang tot de inkjettechnologie van Fujifilm en Fujifilm zal een beroep kunnen doen op de kennis van de Duitse persenfabrikant op het vlak van engineering en machinebouw.

Gerold Linzbach, CEO van Heidelberg, zei door de samenwerking met Fujifilm, snel met inkjet te willen meespelen in het hoogvolume segment van de markt. De Duitse fabrikant wil er een belangrijke wereldwijd actieve speler worden. De focus ligt op het gebruik van Fuji's Dimatix Samba printkoppen die al worden toegepast in de JetPress 720 van Fujifilm.

De deal met Ricoh (de Ricoh C901 en C751 machines die worden verkocht als Heidelberg Linoprint), komt niet in het gedrang. De samenwerking met Fujifilm mikt op de industriële drukkerijen met volumeproductie, terwijl de Linoprint-tonerprinters bedoeld zijn voor het printen van kleinere oplages, al dan niet met variabele data .