De internationale organisatie Two Sides, die de supply chain van de grafische industrie groepeert, bestelde een trendonderzoek om te peilen naar hoe de consument staat tegenover papier in een steeds meer digitale wereld. Het internationale onderzoek werd in januari 2021 uitgevoerd bij 8.800 consumenten in twaalf landen. Voor België zijn er 600 respondenten ondervraagd. Het onderzoek fungeert tevens als nulmeting voor opvolgonderzoek dat om de twee jaar zal gebeuren.

De manier waarop de Belgische consument het liefst informatie consumeert hangt af van het soort communicatie. Zo is het computerscherm het meest gebruikte medium voor administratieve documenten (53%), reclame (37%) en kranten (35%). Papier scoort dan weer hoog voor het lezen van boeken (58%) en magazines (38%). De smartphone wordt het vaakst gebruikt om de krant door te nemen (27%) en voor het consulteren van administratieve documenten (20%).

Digitale overbelasting

Bijna de helft van de respondenten (47%) geeft aan dat ze te veel tijd doorbrengen op digitale informatiedragers en 46 procent zegt te lijden aan digitale overbelasting. Deze groep vreest ook dat overmatig digitaal gebruik schadelijk is voor de gezondheid. Gedrukte communicatie en informatie blijkt een welkome afwisseling voor heel wat Belgen, die daarnaast ook specifieke voordelen zien in het lezen op papier. Zo vertrouwt een op de vijf Belgische consumenten nieuwsverhalen meer wanneer ze gedrukt zijn. Een op drie zou zich zorgen maken als gedrukte kranten en magazines verdwijnen. De helft van de bevraagde consumenten zegt dat ze teksten in gedrukte boeken beter begrijpen dan wanneer ze die online lezen.

"Uit eerder onderzoek bleek dat lezen op papier het concentratievermogen aanscherpt en dat ons brein dan meer nieuwe woorden leert. Bovendien leest acht op tien graag op papier omdat ze van het gevoel van papier houden. Ook de geur van papier en het geluid van de bladzijdes zijn belangrijk voor de beleving", zegt Firmin François, de voorzitter van Papier.be. Deze koepelorganisatie vertegenwoordigt de papierketen in ons land, van boseigenaars over papierproducenten, recyclagebedrijven tot uitgevers en grafische ondernemingen. Volgens Papier.be gaat het om 6.600 bedrijven in België, goed voor een omzet van 10 miljard euro en 30.000 banen.

Het Witboek 'Papier-Natuurlijk' is hier beschikbaar.

De internationale organisatie Two Sides, die de supply chain van de grafische industrie groepeert, bestelde een trendonderzoek om te peilen naar hoe de consument staat tegenover papier in een steeds meer digitale wereld. Het internationale onderzoek werd in januari 2021 uitgevoerd bij 8.800 consumenten in twaalf landen. Voor België zijn er 600 respondenten ondervraagd. Het onderzoek fungeert tevens als nulmeting voor opvolgonderzoek dat om de twee jaar zal gebeuren.De manier waarop de Belgische consument het liefst informatie consumeert hangt af van het soort communicatie. Zo is het computerscherm het meest gebruikte medium voor administratieve documenten (53%), reclame (37%) en kranten (35%). Papier scoort dan weer hoog voor het lezen van boeken (58%) en magazines (38%). De smartphone wordt het vaakst gebruikt om de krant door te nemen (27%) en voor het consulteren van administratieve documenten (20%).Bijna de helft van de respondenten (47%) geeft aan dat ze te veel tijd doorbrengen op digitale informatiedragers en 46 procent zegt te lijden aan digitale overbelasting. Deze groep vreest ook dat overmatig digitaal gebruik schadelijk is voor de gezondheid. Gedrukte communicatie en informatie blijkt een welkome afwisseling voor heel wat Belgen, die daarnaast ook specifieke voordelen zien in het lezen op papier. Zo vertrouwt een op de vijf Belgische consumenten nieuwsverhalen meer wanneer ze gedrukt zijn. Een op drie zou zich zorgen maken als gedrukte kranten en magazines verdwijnen. De helft van de bevraagde consumenten zegt dat ze teksten in gedrukte boeken beter begrijpen dan wanneer ze die online lezen."Uit eerder onderzoek bleek dat lezen op papier het concentratievermogen aanscherpt en dat ons brein dan meer nieuwe woorden leert. Bovendien leest acht op tien graag op papier omdat ze van het gevoel van papier houden. Ook de geur van papier en het geluid van de bladzijdes zijn belangrijk voor de beleving", zegt Firmin François, de voorzitter van Papier.be. Deze koepelorganisatie vertegenwoordigt de papierketen in ons land, van boseigenaars over papierproducenten, recyclagebedrijven tot uitgevers en grafische ondernemingen. Volgens Papier.be gaat het om 6.600 bedrijven in België, goed voor een omzet van 10 miljard euro en 30.000 banen. Het Witboek 'Papier-Natuurlijk' is hier beschikbaar.