Onderzoekster Hélène Veragten stelde vast dat vooral de bestsellers goed verkopen via de online boekhandels, terwijl alle boeken in theorie online beschikbaar zijn.

De online boekenverkoop in Vlaanderen stijgt jaar na jaar. Onderzoekster Hélène Veragten heeft de voorbije maanden een uitgebreide analyse gemaakt van de verkopen via de internetboekhandels in Vlaanderen tussen 2011 en 2013. Daaruit blijkt dat de fysieke winkels veel meer verschillende titels verkopen, terwijl online veel meer verschillende titels beschikbaar zijn.

Opvallend is ook dat de top 20 bij de online verkoop flink verschilt van de top 20 in de boekhandel. Zo staan in de top 20 van de boekhandel niet minder dan gemiddeld 7 strips, terwijl in de online verkoop de eerste strip pas terug te vinden is rond de 50ste plaats. Strips verkopen dus veel minder online.

Hiervoor zijn verschillende redenen. Strips worden online minder aangeboden omdat ze te goedkoop zijn in verhouding tot de verzendkosten. De strip is ook een typisch meeneemartikel dat eerder impulsief wordt aangekocht. Door het grote aantal verkooppunten zoals supermarkten en krantenwinkels komt de consument erg makkelijk in contact met strips, waardoor de consumenten vaak in de verleiding komen om strips aan te kopen.

Een ander opmerkelijk verschil is dat in de online top 20 een soort revival van de eerste delen plaatsvindt als er een nieuw deel van een reeks uitkomt. Zo stonden bijvoorbeeld deel drie en vier van Jeroen Meus' Dagelijkse kost mee in de top 20 nadat deel vijf was verschenen. Dit was niet het geval bij de fysieke boekhandel. Dit heeft te maken met het feit dat de online winkels voor reeksen werken met landingspagina's waar ze ook de vorige delen presenteren.

Er verkopen ook duidelijk andere genres via het internet. Zo neemt de literaire fictie bijna 43% van de totale online afzet voor zijn rekening, terwijl dit in de fysieke winkel schommelt rond de 25%. Het genre non-fictie informatief staat op de tweede plaats met de meest verkochte boeken online.

Uit het onderzoek komt naar voor dat via de fysieke boekhandel meer verschillende titels verkocht worden uit de backlist dan via de internetboekhandel. Backlist titels zijn boeken die al meer dan twee jaar op de markt zijn.

Uit de enquête blijkt dat de consumenten de webwinkel vooral kort en voornamelijk doelgericht bezoeken. Dit in tegenstelling tot de fysieke boekhandel waar de consumenten langer blijven en voornamelijk grasduinen tussen en in de boeken. De belangrijkste redenen om een webwinkel te bezoeken zijn volgens de respondenten de goedkopere prijzen online en de aanbiedingen. Maar in realiteit is de prijs online voor boeken zelden lager dan bij de fysieke boekhandel. De belangrijkste reden hiervoor is dat de grootste speler, bol.com, zich moet houden aan de vaste boekenprijs (in Nederland).

Bijna viervijfde van de online consumenten geeft ook toe dat zij soms online naar boeken en ideeën zoeken om dan de aankoop uiteindelijk in een fysieke winkel te verrichten, 34% doet dat zelfs geregeld. Met andere woorden: een webwinkel heeft een positieve vitrinefunctie voor de boekhandel. Een opvallende conclusie waar maar weinig boekhandelaren zich bewust van zijn.

Uit de enquête blijkt eveneens dat de online consumenten nog steeds meer tijd besteden en meer geld uitgeven in een fysieke boekhandel dan online. De reden hiervoor is het gebrek aan het tastbare in de webwinkel. Het vormt ook de verklaring waarom mensen nog steeds een boekhandel boven een webwinkel verkiezen. Een bezoek aan een webwinkel veroorzaakt weinig verandering in de gemoedstoestand van de online consumenten. Dit in tegenstelling tot een bezoek aan een boekhandel waar er voornamelijk positieve gevoelens worden opgeroepen.

De meeste consumenten gaan rechtstreeks naar de website van de desbetreffende online boekhandel. 35% bereikt een webwinkel via een zoekmachine. De ranking van een webwinkel in de zoekresultaten van Google, is dus uitermate belangrijk. Vooral de grote spelers blijken het hier goed te doen.

Tweederde van de online consumenten gaan gericht op zoek naar een specifiek boek en hebben geen nood aan extra informatie over een bepaald boek, aangezien ze toch al beslist hebben dat ze het boek gaan kopen. Indien ze wel gebruikmaken van de online hulpmiddelen, worden vooral de recensies van andere boekenkopers op de website van de online boekhandels geraadpleegd en de waarderingscijfers bekeken.

Bron:

• Hélène Veragten: "Het consumentengedrag bij de online aankoop van boeken. Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de online boekenmarkt in Vlaanderen.", Masterscriptie Universiteit Antwerpen Toegepaste Economische Wetenschappen - Cultuurmanagement

Onderzoekster Hélène Veragten stelde vast dat vooral de bestsellers goed verkopen via de online boekhandels, terwijl alle boeken in theorie online beschikbaar zijn. De online boekenverkoop in Vlaanderen stijgt jaar na jaar. Onderzoekster Hélène Veragten heeft de voorbije maanden een uitgebreide analyse gemaakt van de verkopen via de internetboekhandels in Vlaanderen tussen 2011 en 2013. Daaruit blijkt dat de fysieke winkels veel meer verschillende titels verkopen, terwijl online veel meer verschillende titels beschikbaar zijn. Opvallend is ook dat de top 20 bij de online verkoop flink verschilt van de top 20 in de boekhandel. Zo staan in de top 20 van de boekhandel niet minder dan gemiddeld 7 strips, terwijl in de online verkoop de eerste strip pas terug te vinden is rond de 50ste plaats. Strips verkopen dus veel minder online. Hiervoor zijn verschillende redenen. Strips worden online minder aangeboden omdat ze te goedkoop zijn in verhouding tot de verzendkosten. De strip is ook een typisch meeneemartikel dat eerder impulsief wordt aangekocht. Door het grote aantal verkooppunten zoals supermarkten en krantenwinkels komt de consument erg makkelijk in contact met strips, waardoor de consumenten vaak in de verleiding komen om strips aan te kopen. Een ander opmerkelijk verschil is dat in de online top 20 een soort revival van de eerste delen plaatsvindt als er een nieuw deel van een reeks uitkomt. Zo stonden bijvoorbeeld deel drie en vier van Jeroen Meus' Dagelijkse kost mee in de top 20 nadat deel vijf was verschenen. Dit was niet het geval bij de fysieke boekhandel. Dit heeft te maken met het feit dat de online winkels voor reeksen werken met landingspagina's waar ze ook de vorige delen presenteren. Er verkopen ook duidelijk andere genres via het internet. Zo neemt de literaire fictie bijna 43% van de totale online afzet voor zijn rekening, terwijl dit in de fysieke winkel schommelt rond de 25%. Het genre non-fictie informatief staat op de tweede plaats met de meest verkochte boeken online.Uit het onderzoek komt naar voor dat via de fysieke boekhandel meer verschillende titels verkocht worden uit de backlist dan via de internetboekhandel. Backlist titels zijn boeken die al meer dan twee jaar op de markt zijn. Uit de enquête blijkt dat de consumenten de webwinkel vooral kort en voornamelijk doelgericht bezoeken. Dit in tegenstelling tot de fysieke boekhandel waar de consumenten langer blijven en voornamelijk grasduinen tussen en in de boeken. De belangrijkste redenen om een webwinkel te bezoeken zijn volgens de respondenten de goedkopere prijzen online en de aanbiedingen. Maar in realiteit is de prijs online voor boeken zelden lager dan bij de fysieke boekhandel. De belangrijkste reden hiervoor is dat de grootste speler, bol.com, zich moet houden aan de vaste boekenprijs (in Nederland).Bijna viervijfde van de online consumenten geeft ook toe dat zij soms online naar boeken en ideeën zoeken om dan de aankoop uiteindelijk in een fysieke winkel te verrichten, 34% doet dat zelfs geregeld. Met andere woorden: een webwinkel heeft een positieve vitrinefunctie voor de boekhandel. Een opvallende conclusie waar maar weinig boekhandelaren zich bewust van zijn. Uit de enquête blijkt eveneens dat de online consumenten nog steeds meer tijd besteden en meer geld uitgeven in een fysieke boekhandel dan online. De reden hiervoor is het gebrek aan het tastbare in de webwinkel. Het vormt ook de verklaring waarom mensen nog steeds een boekhandel boven een webwinkel verkiezen. Een bezoek aan een webwinkel veroorzaakt weinig verandering in de gemoedstoestand van de online consumenten. Dit in tegenstelling tot een bezoek aan een boekhandel waar er voornamelijk positieve gevoelens worden opgeroepen. De meeste consumenten gaan rechtstreeks naar de website van de desbetreffende online boekhandel. 35% bereikt een webwinkel via een zoekmachine. De ranking van een webwinkel in de zoekresultaten van Google, is dus uitermate belangrijk. Vooral de grote spelers blijken het hier goed te doen. Tweederde van de online consumenten gaan gericht op zoek naar een specifiek boek en hebben geen nood aan extra informatie over een bepaald boek, aangezien ze toch al beslist hebben dat ze het boek gaan kopen. Indien ze wel gebruikmaken van de online hulpmiddelen, worden vooral de recensies van andere boekenkopers op de website van de online boekhandels geraadpleegd en de waarderingscijfers bekeken. Bron: • Hélène Veragten: "Het consumentengedrag bij de online aankoop van boeken. Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de online boekenmarkt in Vlaanderen.", Masterscriptie Universiteit Antwerpen Toegepaste Economische Wetenschappen - Cultuurmanagement