KBA geeft specificaties vrij over zijn inktjetrotatiepers

13/02/12 om 17:00 - Bijgewerkt om 16:59

Bron: Grafisch Nieuws

Op minder dan drie maanden voor drupa beginnen de leveranciers hun strijdplannen bekend te maken. KBA bijvoorbeeld stelde ter gelegenheid van het 'Druckforum' van de VDM (Duitse federatie voor druk en media) de hoofdlijnen van zijn deelname aan de beurs voor.

Op minder dan drie maanden voor drupa beginnen de leveranciers hun strijdplannen bekend te maken. KBA bijvoorbeeld stelde ter gelegenheid van het 'Druckforum' van de VDM (Duitse federatie voor druk en media) de hoofdlijnen van zijn deelname aan de beurs voor.

We wisten al dat de constructeur in samenwerking met de Amerikaanse drukker RR Donnelley zich klaar maakte om een inkjetpers op de markt te brengen. Nu kennen we ook de belangrijkste kenmerken ervan: het gaat om een kleurenrotatiepers waarop boeken, tijdschriften en handelsdrukwerk in kleine oplagen en in 4/4 vervaardigd kunnen worden. De pers wordt uitgerust met koppen van Kyocera, heeft een baanbreedte van 203 tot 762 mm en haalt in de R/V-modus een snelheid van 150 m/min. KBA demonstreert ook een Rapida 106 (74 x 106 cm) die als de 'wereldkampioen van de insteltijden' aangekondigd wordt (in een 4/4-configuratie en met R/V-verniseenheden). Daarnaast toont KBA nog de nieuwe generatie van de Rapida 105 (72 x 105 cm) die snelheden van 16.000 ex./uur haalt.

Klaus Schmidt, marketingdirecteur van KBA, herinnerde aan de moeilijke situatie waarin de offsetmarkt zich bevindt: de internationale markt voor nieuwe persen die voor de crisis goed was voor 9 miljard € per jaar, vertegenwoordigde in 2011 nog maar een waarde van 4,4 miljard €. Een lichte groei lijkt dit jaar waarschijnlijk, maar de situatie bij de vellenpersen verschilt heel sterk van die bij de rotatiepersen. Terwijl de markt voor vellenpersen in de groeilanden en in het verpakkingssegment nog zou moeten groeien, alvast tot in 2014, lijkt er op de markt van de rotatiepersen weinig te bewegen. Ondanks de enorme personeelsinkrimpingen die de constructeurs doorgevoerd hebben, blijft hun productiecapaciteit, afhankelijk van het segment, groter dan de vraag. Een situatie die tot een ongezonde prijzenoorlog voert en die volgens Klaus Schmidt in grote mate tot het failliet van concurrent manroland heeft bijgedragen.

Lees meer over: