De Nederlandse groep Simian die in Groningen gevestigd is, is gespecialiseerd in online printing en beschikt over een productievestiging van 26.000 m². Het bedrijf van Wouter Haan, dat sinds 2021 - met de opening van een eerste vestiging in Brugge via Drukland.be - ook in België actief is, is een van de grootste online drukkerijen van de Benelux. Simian is vooral bekend via de merken Reclameland, Drukland.be en Flyerzone.nl.

Met een personeelsbestand van 170 medewerkers boekt de groep Simian een omzet van 27 miljoen euro. De online drukker is gespecialiseerd in de productie van folders, briefhoofden, zelfklevers, naamkaartjes, enveloppen, banderollen en banners en telt naar eigen zeggen 600.000 klanten (zowel bedrijven als particulieren).

Franse markt in het vizier

Binnen zijn internationale groeistrategie wordt Simian nu in Frankrijk actief door de overname van Flyerzone.fr, een online drukkerij in Montpellier. Flyerzone.fr, dat voordien deel uitmaakte van Grafenia, behoudt in de nieuwe configuratie zijn naam, zijn vestigingsplaats en zijn medewerkers. Met de overname beschikt Simian nu over een platform om zijn verkoop in Frankrijk snel uit te breiden.

Productie in Groningen

De volledige productie van Flyerzone.fr, die tot nu toe naar verschillende landen werd uitbesteed, komt naar Groningen. Franse B2B- en B2C-klanten kunnen op de nieuwe website www.flyerzone.fr meer dan 300 producten bestellen en laten bedrukken.

"Dit is een nieuwe stap in onze groei in Europa. We gaan de Fransen een breed scala aan drukwerk aanbieden, zoals we dat ook in Nederland en België doen, en we verwachten snel een goed marktaandeel in Frankrijk te veroveren", zegt Wouter Haan, de CEO van Simian. "We sluiten niet uit dat we ons de komende jaren ook in andere Europese landen vestigen", voegt hij eraan toe.

Simian in Wallonië

Simian heeft zich begin 2023 op de Waalse markt gericht. In een artikel dat in nr. 2 van Grafisch Nieuws van dit jaar verscheen, schetste Wouter Haan al zijn doelstellingen voor de Franstalige markt: 30.000 klanten veroveren. "We willen binnen drie jaar onze omzet in België verdubbelen tot 15 miljoen euro. We zitten perfect op schema. Een derde van onze omzet moet in het Franstalige landsgedeelte gerealiseerd worden. Een jaar na de opening van onze Belgische dienstverlening, boeken we al een omzet van ongeveer 8,5 miljoen euro en verwerken we op jaarbasis 60.000 bestellingen", stelde de CEO toen. En door vaste voet aan de grond in Wallonië te krijgen, plande Simian ook al om vanaf het tweede trimester 2023 aan Frankrijk te kunnen leveren. Vandaag is het zover.

De Nederlandse groep Simian die in Groningen gevestigd is, is gespecialiseerd in online printing en beschikt over een productievestiging van 26.000 m². Het bedrijf van Wouter Haan, dat sinds 2021 - met de opening van een eerste vestiging in Brugge via Drukland.be - ook in België actief is, is een van de grootste online drukkerijen van de Benelux. Simian is vooral bekend via de merken Reclameland, Drukland.be en Flyerzone.nl.Met een personeelsbestand van 170 medewerkers boekt de groep Simian een omzet van 27 miljoen euro. De online drukker is gespecialiseerd in de productie van folders, briefhoofden, zelfklevers, naamkaartjes, enveloppen, banderollen en banners en telt naar eigen zeggen 600.000 klanten (zowel bedrijven als particulieren).Binnen zijn internationale groeistrategie wordt Simian nu in Frankrijk actief door de overname van Flyerzone.fr, een online drukkerij in Montpellier. Flyerzone.fr, dat voordien deel uitmaakte van Grafenia, behoudt in de nieuwe configuratie zijn naam, zijn vestigingsplaats en zijn medewerkers. Met de overname beschikt Simian nu over een platform om zijn verkoop in Frankrijk snel uit te breiden.De volledige productie van Flyerzone.fr, die tot nu toe naar verschillende landen werd uitbesteed, komt naar Groningen. Franse B2B- en B2C-klanten kunnen op de nieuwe website www.flyerzone.fr meer dan 300 producten bestellen en laten bedrukken."Dit is een nieuwe stap in onze groei in Europa. We gaan de Fransen een breed scala aan drukwerk aanbieden, zoals we dat ook in Nederland en België doen, en we verwachten snel een goed marktaandeel in Frankrijk te veroveren", zegt Wouter Haan, de CEO van Simian. "We sluiten niet uit dat we ons de komende jaren ook in andere Europese landen vestigen", voegt hij eraan toe.Simian heeft zich begin 2023 op de Waalse markt gericht. In een artikel dat in nr. 2 van Grafisch Nieuws van dit jaar verscheen, schetste Wouter Haan al zijn doelstellingen voor de Franstalige markt: 30.000 klanten veroveren. "We willen binnen drie jaar onze omzet in België verdubbelen tot 15 miljoen euro. We zitten perfect op schema. Een derde van onze omzet moet in het Franstalige landsgedeelte gerealiseerd worden. Een jaar na de opening van onze Belgische dienstverlening, boeken we al een omzet van ongeveer 8,5 miljoen euro en verwerken we op jaarbasis 60.000 bestellingen", stelde de CEO toen. En door vaste voet aan de grond in Wallonië te krijgen, plande Simian ook al om vanaf het tweede trimester 2023 aan Frankrijk te kunnen leveren. Vandaag is het zover.