Nieuw Heidelberg abonnementsmodel: betalen volgens Pay-per-Use

26/02/18 om 10:14 - Bijgewerkt om 10:13

Als onderdeel van een abonnementscontract levert Heidelberg een compleet pakket drukpersen, software, service en verbruiksartikelen bij een Duitse vouwdozenproducent. Die betaalt voor het gebruik van de pers en de ermee gerealiseerde productiviteitsdoelstellingen.

Nieuw Heidelberg abonnementsmodel: betalen volgens Pay-per-Use

FK Fürther Kartonagen, een producent van vouwdozen die deel uitmaakt van het Weig-ondernemingsnetwerk, is met Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) een nieuw digitaal bedrijfsmodel overeengekomen. Dit tegen de achtergrond van de uitbreiding van de eigen locatie in Emskirchen. "Met de implementatie van het nieuwe businessmodel zal Heidelberg, niet zoals in het verleden geld verdienen aan de levering van machinecomponenten, maar uitsluitend aan het behalen van afgesproken productiviteits- en groeidoelstellingen," aldus Toni Steffens, commercieel directeur van Weig Packaging, die de beslissing toelicht. Het abonnementsmodel van Heidelberg beperkt zich niet alleen tot de vouwdozendruk, maar is ook beschikbaar voor de productie van handelsdrukwerk.

Om onafhankelijker van groei te worden door enkel de verkoop en installatie van drukcapaciteit zet Heidelberg met zijn abonnementsmodel in op de groeiende trend in de machinebouw van "Pay-per-Use". In het nieuwe digitale bedrijfsmodel blijven de persen eigendom van Heidelberg en betalen klanten alleen voor productieve industriële prestaties, namelijk het aantal gedrukte vellen.

In het klassieke businessmodel koopt de klant de drukpersen en betaalt afzonderlijk voor verbruiksgoederen of diensten. Het nieuwe digitale bedrijfsmodel omvat alle apparatuur, verbruiksgoederen zoals drukplaten, inkt, vernissen, wasmiddelen, rubberdoeken en een uitgebreid dienstenpakket gericht op beschikbaarheid. Dit verschilt volgens de fabrikant aanzienlijk van het reeds door leveranciers van digitale persen geïntroduceerde click-charge-model. Hoewel zij ook per vel rekenen, zijn de berekeningen voornamelijk gebaseerd op hun eigen kosten en niet op het businessmodel van de klant.

Volgens Prof. Dr. Ulrich Hermann, lid van de Raad van Bestuur en Chief Digital Officer bij Heidelberg, wordt de economische verantwoordelijkheid met betrekking tot technische beschikbaarheid, productiviteitsverhoging en maximale benutting van de geïnstalleerde apparatuur niet alleen meer gedragen door de klant, maar voor het eerst ook door de leverancier. Een klant zal immers pas een langlopend contract met Heidelberg aangaan als hij lange termijn voordelen heeft, zegt Hermann hierover nog. En met zijn model garandeert Heidelberg dit.

Als onderdeel van de overeenkomst zullen twee nieuwe Speedmaster XL 106 persen van de Drupa 2016-generatie met Push-to-Stop en Multicolor-technologie worden geïnstalleerd in de vestiging in Emskirchen. Het totale model omvat alle servicecomponenten, reserveonderdelen, alle verbruiksartikelen voor de machines en een trainings- en adviesaanbod om de beschikbaarheid te vergroten. Weig zal ook gebruik maken van "Heidelberg Assistant", het persoonlijke klantenportaal.

Bron: Deutscher Drucker