"Laten we helder zijn, zowel HelloPrint als de printindustrie hebben nog een lange weg te gaan als het aankomt op duurzaamheid", stelt Hans Scheffer, de CEO en oprichter van HelloPrint. "De industrie is een unieke sector met een aanzienlijke impact op het milieu. Met een omvang van 800 miljard dollar per jaar behoort de sector tot een van de grootste ter wereld. Het beste is uiteraard om niet te produceren, maar er is simpelweg vraag vanuit de markt. Of het nu gaat om een flyer, een label in een trui, het etiket op een parfumflesje, de verpakking van je bestelling of een banner: print speelt een cruciale rol in talloze producten", duidt Scheffer. "Maar door slimmere keuzes te maken in materialen, productietechnieken, verpakkingen en verzenden kunnen we de impact op het milieu wel sterk verlagen. Daarom is het van groot belang dat we als spelers binnen die industrie samenwerken aan onze verduurzaming en wij pakken daarbij onze rol."

Slimme algoritmes

Het Rotterdamse online printplatform HelloPrint koos bewust voor de B Corp-certificering. Het B Corp Assessment heeft betrekking op alle activiteiten van een bedrijf en bestrijkt vijf gebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. In totaal dienen organisaties minimaal 80 (van de in totaal 200) punten te halen om zich B Corp te mogen noemen. "We wilden af van een projectmatige aanpak en onszelf echt op alle vlakken ontwikkelen. B Corp heeft hoge standaarden en biedt hiervoor een goed doordachte methodiek en monitoringsinstrument en geeft een transparant beeld van de huidige staat van een onderneming", zegt Hans Scheffer.

Uit de nulmeting vanuit B Corp bleek dat HelloPrint ver was qua goed werkgeverschap en initiatieven voor de lokale gemeenschap, maar dat er nog veel moest gebeuren op het milieuaspect. Het bedrijfsmodel van HelloPrint, waarbij slimme algoritmes zorgen dat er zo dicht mogelijk bij klanten wordt geproduceerd middels een lokaal netwerk van 300 producenten in 31 landen, leidt al tot een aanzienlijke CO2-reductie. Al was dat onvoldoende om te kunnen voldoen aan B Lab's hoge milieustandaarden.

Isabelle de Wolf, de VP Sustainability van HelloPrint.

In de spiegel kijken

HelloPrint screende hun leveranciersnetwerk op het gebied van ESG-initiatieven, gevolgd door het maken van concrete afspraken over minimale sociale- en milieustandaarden. Een duurzaamheidsteam legde elke afdeling van het bedrijf concrete duurzaamheidsdoelstellingen op. HelloPrint berekende ook de eigen ecologische voetafdruk en die van de verkochte producten. Op basis daarvan werkte het bedrijf aan een groener en duurzaam aanbod.

"Bij de keuze voor alle nieuwe producten en leveranciers maken we nu een bewustere afweging welke we toevoegen en welke niet. Ook vervangen we langzaam een deel van ons huidige assortiment door andere producten en materialen en werken we aan nieuwe technieken met andere, minder vervuilende inkten. Producten verpakken en vervoeren doen we ook steeds duurzamer. Uiteindelijk scoren we met 87 van de mogelijke 200 punten voldoende, maar er is nog veel ruimte om te verbeteren", zegt Hans Scheffer.

"Met de certificering verplichten we onszelf om blijvend te verbeteren en partners, klanten en onze industrie te inspireren hetzelfde te doen. Zo willen we onder andere meer onderzoek gaan doen naar de ecologische impact van de branche, het liefst samen met andere ketenpartners om van daaruit volgende stappen vorm te geven. En we gaan de sociale- en milieustandaarden voor ons leveranciersnetwerk uitbreiden, door het toevoegen van vereisten op bijvoorbeeld energiegebruik, inkt, materialen en circulariteit. Daarbij kijken wij als bedrijf en als branche in de spiegel; de genomen stappen zijn slechts een begin van bewustwording. Nu is het zaak om stap voor stap vooruitgang te boeken en we nodigen iedereen in de keten uit dat samen te doen."

"Laten we helder zijn, zowel HelloPrint als de printindustrie hebben nog een lange weg te gaan als het aankomt op duurzaamheid", stelt Hans Scheffer, de CEO en oprichter van HelloPrint. "De industrie is een unieke sector met een aanzienlijke impact op het milieu. Met een omvang van 800 miljard dollar per jaar behoort de sector tot een van de grootste ter wereld. Het beste is uiteraard om niet te produceren, maar er is simpelweg vraag vanuit de markt. Of het nu gaat om een flyer, een label in een trui, het etiket op een parfumflesje, de verpakking van je bestelling of een banner: print speelt een cruciale rol in talloze producten", duidt Scheffer. "Maar door slimmere keuzes te maken in materialen, productietechnieken, verpakkingen en verzenden kunnen we de impact op het milieu wel sterk verlagen. Daarom is het van groot belang dat we als spelers binnen die industrie samenwerken aan onze verduurzaming en wij pakken daarbij onze rol."Het Rotterdamse online printplatform HelloPrint koos bewust voor de B Corp-certificering. Het B Corp Assessment heeft betrekking op alle activiteiten van een bedrijf en bestrijkt vijf gebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. In totaal dienen organisaties minimaal 80 (van de in totaal 200) punten te halen om zich B Corp te mogen noemen. "We wilden af van een projectmatige aanpak en onszelf echt op alle vlakken ontwikkelen. B Corp heeft hoge standaarden en biedt hiervoor een goed doordachte methodiek en monitoringsinstrument en geeft een transparant beeld van de huidige staat van een onderneming", zegt Hans Scheffer.Uit de nulmeting vanuit B Corp bleek dat HelloPrint ver was qua goed werkgeverschap en initiatieven voor de lokale gemeenschap, maar dat er nog veel moest gebeuren op het milieuaspect. Het bedrijfsmodel van HelloPrint, waarbij slimme algoritmes zorgen dat er zo dicht mogelijk bij klanten wordt geproduceerd middels een lokaal netwerk van 300 producenten in 31 landen, leidt al tot een aanzienlijke CO2-reductie. Al was dat onvoldoende om te kunnen voldoen aan B Lab's hoge milieustandaarden. HelloPrint screende hun leveranciersnetwerk op het gebied van ESG-initiatieven, gevolgd door het maken van concrete afspraken over minimale sociale- en milieustandaarden. Een duurzaamheidsteam legde elke afdeling van het bedrijf concrete duurzaamheidsdoelstellingen op. HelloPrint berekende ook de eigen ecologische voetafdruk en die van de verkochte producten. Op basis daarvan werkte het bedrijf aan een groener en duurzaam aanbod."Bij de keuze voor alle nieuwe producten en leveranciers maken we nu een bewustere afweging welke we toevoegen en welke niet. Ook vervangen we langzaam een deel van ons huidige assortiment door andere producten en materialen en werken we aan nieuwe technieken met andere, minder vervuilende inkten. Producten verpakken en vervoeren doen we ook steeds duurzamer. Uiteindelijk scoren we met 87 van de mogelijke 200 punten voldoende, maar er is nog veel ruimte om te verbeteren", zegt Hans Scheffer."Met de certificering verplichten we onszelf om blijvend te verbeteren en partners, klanten en onze industrie te inspireren hetzelfde te doen. Zo willen we onder andere meer onderzoek gaan doen naar de ecologische impact van de branche, het liefst samen met andere ketenpartners om van daaruit volgende stappen vorm te geven. En we gaan de sociale- en milieustandaarden voor ons leveranciersnetwerk uitbreiden, door het toevoegen van vereisten op bijvoorbeeld energiegebruik, inkt, materialen en circulariteit. Daarbij kijken wij als bedrijf en als branche in de spiegel; de genomen stappen zijn slechts een begin van bewustwording. Nu is het zaak om stap voor stap vooruitgang te boeken en we nodigen iedereen in de keten uit dat samen te doen."