Prijsverhoging voor papier aangekondigd

26/09/11 om 00:00 - Bijgewerkt op 25/09/11 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

In de loop van de volgende weken zouden de prijzen voor grafisch papier weer stijgen. De belangrijkste Belgische groothandelaars hebben inderdaad prijsstijgingen aangekondigd die in de loop van oktober van kracht moeten worden.

Jean Dooms, algemeen directeur van Igepa en op het moment voorzitter van Gropaca, bevestigt de prijsstijgingen: "We hebben onze klanten een tweetal weken geleden op de hoogte gebracht van een prijsstijging van 50 euro per ton in oktober. Daarmee rekenen we in feite alleen maar de prijsstijging aan die de producenten sinds deze zomer aankondigen."

Na een prijsstijging van 6,5% over 2010 (volgens de Foex-index) was de gemiddelde prijs van houtvrij gestreken papier sinds het begin van dit jaar op de Europese markt lichtjes gedaald: met 7 euro per ton ofwel 1 %. Als we verder teruggaan in de tijd, ligt die prijs nauwelijks iets hoger dan die van 2008 toen de markt volop een depressie kende. Op zich is de aangekondigde verhoging niet groter dan de vorige, maar ze komt wel op een ongelegen moment voor de drukkers. Er zijn immers signalen dat de economie opnieuw buiten adem raakt.

"In eerste instantie hebben we de verhoging door de producenten aangevochten omdat ze tegengesproken werd door andere indicatoren: de olieprijs stabiliseerde en de prijs van de pulp daalde zelfs. We hebben de prijsverhoging tot begin oktober kunnen uitstellen, maar nu kunnen we er niet meer onderuit."

Is de markt klaar om de stijging te verteren? Jean Dooms laat daar zijn gedachten over gaan: "We maken een ongewone situatie mee. Tijdens 2009 is het verbruik van grafisch papier in België met 12% afgenomen. Nadat het verbruik zich vorig jaar stabiliseerde, is het tijdens het eerste semester van dit jaar opnieuw met 6% gedaald. En in heel Europa stelt men dezelfde trend vast. Ik begrijp dat de fabrieken uit hun kosten moeten komen en de prijs van de pulp is maar één aspect van die kosten. Ik denk echter dat het moment niet opportuun is om de prijzen te verhogen, de vraag is er niet en drukwerk wordt meer dan ooit geconfronteerd met de concurrentie van de nieuwe media."