Begin juni had Toshiba America Business Solution 23 oktober tot 'National No Print Day' uitgeroepen. Daarbij riep de onderneming bedrijven en burgers op om gedurende 24 uur geen document af te printen of te kopiëren. Met het initiatief wou Toshiba de aandacht vestigen op de impact van het drukwerk op het milieu.

De reacties van de Printing Industry of America (PIA, de Amerikaanse grafische federatie) en van heel wat commentatoren lieten niet op zich wachten. Onze medewerker Andrew Tribute kwam bijzonder scherp uit de hoek en stelde voor om Toshiba tot 'greenwashing company of the year' te kiezen: "Ik heb zelden zulk een idioot marketingbericht gezien (...) Het idee is zo gek dat ik in eerste instantie dacht met een aprilvis te maken te hebben. Ik vroeg me af of er bij Toshiba wel één directeur was die met zoveel domheid en absurde pretenties akkoord kon gaan. Toshiba is een vertegenwoordiger van de elektronische industrie die zelf bijzonder povere resultaten op het vlak van de duurzaamheid kan voorleggen."

Enkele dagen later slaagde de PIA erin om Toshiba de campagne te doen intrekken. Volgens de persmededeling van de grafische federatie had Bill Melo, algemeen directeur marketing, diensten en oplossingen bij Toshiba, uitgelegd dat de campagne alleen maar op kantooromgevingen gericht was. "De heer Mello heeft er zich toe verbonden om de plannen te herzien. Hij heeft ons verzekerd dat de promotie van de website van Toshiba zou verdwijnen en dat, als de campagne opnieuw gelanceerd zou worden, ze gericht zou zijn op het afval in de kantoren. En dat het bedrijf duidelijk zou preciseren dat de campagne niet op de grafische sector slaat." De website 'No Print Day' die Toshiba gecreëerd had, is buiten werking gesteld.

Begin juni had Toshiba America Business Solution 23 oktober tot 'National No Print Day' uitgeroepen. Daarbij riep de onderneming bedrijven en burgers op om gedurende 24 uur geen document af te printen of te kopiëren. Met het initiatief wou Toshiba de aandacht vestigen op de impact van het drukwerk op het milieu. De reacties van de Printing Industry of America (PIA, de Amerikaanse grafische federatie) en van heel wat commentatoren lieten niet op zich wachten. Onze medewerker Andrew Tribute kwam bijzonder scherp uit de hoek en stelde voor om Toshiba tot 'greenwashing company of the year' te kiezen: "Ik heb zelden zulk een idioot marketingbericht gezien (...) Het idee is zo gek dat ik in eerste instantie dacht met een aprilvis te maken te hebben. Ik vroeg me af of er bij Toshiba wel één directeur was die met zoveel domheid en absurde pretenties akkoord kon gaan. Toshiba is een vertegenwoordiger van de elektronische industrie die zelf bijzonder povere resultaten op het vlak van de duurzaamheid kan voorleggen." Enkele dagen later slaagde de PIA erin om Toshiba de campagne te doen intrekken. Volgens de persmededeling van de grafische federatie had Bill Melo, algemeen directeur marketing, diensten en oplossingen bij Toshiba, uitgelegd dat de campagne alleen maar op kantooromgevingen gericht was. "De heer Mello heeft er zich toe verbonden om de plannen te herzien. Hij heeft ons verzekerd dat de promotie van de website van Toshiba zou verdwijnen en dat, als de campagne opnieuw gelanceerd zou worden, ze gericht zou zijn op het afval in de kantoren. En dat het bedrijf duidelijk zou preciseren dat de campagne niet op de grafische sector slaat." De website 'No Print Day' die Toshiba gecreëerd had, is buiten werking gesteld.