Wat in 1923 bescheiden begon met de productie van weegschalen groeide in honderd jaar tijd uit tot een wereldspeler op het vlak van conventionele en digitale labelpersen. Een eeuw geleden startte het familieverhaal met Ferdinand Rüesch, vandaag leidt zijn kleinzoon Ferdinand Rüesch sr. ons rond in de gloednieuwe faciliteiten van het Gallus Experience Center in Sankt Gallen. Gallus is sinds 2014 een onderdeel van Heidelberg, Ferdinand Rüesch sr is referentieaandeelhouder van de beursgenoteerde groep, lid van de Raad van Toezicht en actief als key account manager. Gallus, met productie in Zwitserland en Duitsland en ongeveer 300 medewerkers wereldwijd, is uitgegroeid tot een belangrijke poot van de groep. "Nu etiketten en verpakkingen vijftig procent van de totale omzet van de Heidelberg-groep vertegenwoordigen, spelen de nieuwe digitale en geautomatiseerde oplossingen die Gallus vandaag introduceert, een belangrijke rol in de toekomst van Heidelberg", stelt Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg, bij de opening van het nieuwe Experience Center.
...

Wat in 1923 bescheiden begon met de productie van weegschalen groeide in honderd jaar tijd uit tot een wereldspeler op het vlak van conventionele en digitale labelpersen. Een eeuw geleden startte het familieverhaal met Ferdinand Rüesch, vandaag leidt zijn kleinzoon Ferdinand Rüesch sr. ons rond in de gloednieuwe faciliteiten van het Gallus Experience Center in Sankt Gallen. Gallus is sinds 2014 een onderdeel van Heidelberg, Ferdinand Rüesch sr is referentieaandeelhouder van de beursgenoteerde groep, lid van de Raad van Toezicht en actief als key account manager. Gallus, met productie in Zwitserland en Duitsland en ongeveer 300 medewerkers wereldwijd, is uitgegroeid tot een belangrijke poot van de groep. "Nu etiketten en verpakkingen vijftig procent van de totale omzet van de Heidelberg-groep vertegenwoordigen, spelen de nieuwe digitale en geautomatiseerde oplossingen die Gallus vandaag introduceert, een belangrijke rol in de toekomst van Heidelberg", stelt Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg, bij de opening van het nieuwe Experience Center. De nieuwe innovatiehub is bedoeld voor de hele waardeketen van de labelbranche met fabrikanten, leveranciers, converters, drukkers en merkeigenaren. Iedereen is er volgens Gallus welkom om er ideeën uit te testen, nieuwe technologieën te ontwikkelen, opleidingen te organiseren, enzovoort. Naast de machines van Gallus en Heidelberg is er ook ruimte voorzien voor partnerbedrijven zoals Actega, Asahi Kasei, Avery Dennison, Esko, Flint Group, GEW, Heaford, Kurz, Martin Automatic, Myiro, NanoVIS, Prati, Steinemann DPE en Tesa. Tijdens de 'Gallus Experience Days' die plaatsvonden van 20 tot 23 juni 2023 konden klanten kennismaken met het nieuwe Experience Center. Het evenementenprogramma omvatte keynote-presentaties van experts op het gebied van artificiële intelligentie (AI) en retailstrategieën zoals Katie King en Jack Stratten. Deelnemers kregen ook de kans om seminaries, breakout-sessies en rondleidingen door de nieuwe faciliteit bij te wonen. Met een jaarlijkse groei van meer dan twee procent in globale printvolumes, is het bedrukken van verpakkingen een van de sterkste groeipolen in de grafische industrie. Samen met het printen van etiketten zijn het belangrijke markten voor Heidelberg en Gallus. Frank Kropp, verantwoordelijk voor R&D bij Heidelberg, schetst met enkele cijfers het marktpotentieel. De wereldwijde etikettenmarkt wordt geschat op 28 miljard euro in 2021 en zou tegen 2027 groeien naar 34 miljard euro, goed voor een jaarlijkse groei van 3,5 procent. Zo'n dertig procent van alle etiketten wereldwijd worden vandaag reeds digitaal geprint. "Het digitaal printen van etiketten is het snelst groeiende segment binnen de branche", aldus Kropp. Het inkjetsegment groeit met ongeveer zes procent per jaar. Met de Gallus One probeert Heidelberg zijn marktaandeel in deze groeimarkt uit te breiden. Dario Urbinati, de CEO van Gallus Group, duidt in zijn speech de megatrends die bepalend zullen zijn voor de toekomst van de labelindustrie. Hij had het onder meer over de demografische revolutie en de oprukkende verstedelijking. "In 2030 zullen zes op tien mensen in steden wonen, tegen 2050 wordt dat zeven op tien." En toch worstelt de industriële sector met een tekort aan arbeidskrachten. Het is vooral de dienstensector die mensen aantrekt. Volgens Urbinati ligt het antwoord in het uitrollen van een nieuwe digitale transformatie waarbij het drukproces slim en geconnecteerd zal zijn. Bij digitale transformatie gaat het volgens Dario Urbinati niet alleen om de digitale inkjetpers. "Het gaat om een compleet nieuwe, geïntegreerde manier van denken." De Gallus-CEO heeft het over een ecosysteem waarin de machine, de inkten, de software, de workflow en de cloudoplossingen als één geheel geïntegreerd met elkaar werken. Deze verregaande automatisatie van het productieproces moet voor een efficiëntieboost zorgen. "Dit is essentieel voor het oplossen van de arbeidsproblemen van vandaag en stelt klanten in staat kosten te verlagen en zowel de winstgevendheid als de duurzaamheid te vergroten." In het nieuwe Gallus Experience Center is een team verzameld dat zich toelegt op het verkennen van nieuwe technologieën en processen - zoals artificiële intelligentie (AI) en Industry 4.0 - die kunnen worden geïntegreerd in etiketten en verpakkingen. Op het openingsevenement in het Zwitserse Sankt Gallen kondigde Dario Urbinati ook verschillende nieuwigheden in de portfolio aan. Zo stelde de topman de nieuwe Heidelberg Customer Portal (HCP) voor die bijna elk klantcontactpunt automatiseert. Toekomstige versies van de portaal zullen ook voorspellende mogelijkheden bieden met behulp van artificiële intelligentie (AI). "Om de productiviteit te verhogen, onderhoud te verminderen en de winstgevendheid te vergroten", aldus de CEO. Volgens Frank Kropp wordt de HCP reeds ingezet door meer dan duizend gebruikers bij 500 klanten. De officiële lancering wordt verwacht in oktober 2023. "Het nieuwe platform zal klanten naar verwachting gemiddeld tot 35 procent besparen in zowel tijd als geld", claimt de fabrikant. Daarnaast werd ook het nieuwe Gallus One inkjetsysteem met conversietechnologie aangekondigd. Deze totaaloplossing in lijn beschikt over een digitale printer met een inline flexostation, een semi-rotatie stansmachine die binnen een minuut van taak kan wisselen en tot 70 m per minuut kan verwerken, en visie-inspectiesystemen om het hoogste kwaliteitsniveau te halen en afval te minimaliseren. De persenbouwer introduceert ook de optie om een bestaande Gallus ECS 340 flexopers te upgraden met een digitale drukeenheid, waardoor deze wordt getransformeerd in een Gallus Labelfire 340 hybride pers, maar zonder extra investering in het platform. "Dit betekent dat klanten nu toegang hebben tot alle flexibiliteit en veelzijdigheid van digitaal printen met de betrouwbaarheid en precisie van conventioneel printen en verdere verwerkingstechnologie", klinkt het bij Gallus.