Wie of wat is Fespa België?
...

Wie of wat is Fespa België?Fespa België is de federatie voor iedereen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië met een passie/interesse voor digitale print en visuele communicatie. Van beletteraar tot grafisch ontwerper, van grootformaat printer tot student, iedereen binnen de wereld van digitale print kan lid worden van Fespa Belgium. Wat zijn de doelstellingen van de organisatie?Fespa België werd opgericht met als doel een community/netwerk te vormen voor personen/bedrijven in de digitale print markt. Onze missie is: - Bedrijven stimuleren om meer Belgisch te kopen. - Samenwerkingen tussen print & sign vergroten. - Innovaties en automatiseringen aansporen binnen onze community. - Relevante en nieuwe informatie delen over print & sign. - Internationalisering (internationale klanten aantrekken). - Een label aanbieden aan alle leden/sponsors als erkend sign/printbedrijf. - Groepsaankopen bevorderen. Hoe ziet het profiel van de leden van Fespa België eruit?Het profiel van onze leden ziet er eigenlijk heel gevarieerd uit. Dit kan een student Grafische & Digitale media zijn, een zelfstandig grafisch ontwerper of beletteraar, een bedrijf dat offsetdruk aanbiedt tot grotere spelers die large format printing aanbieden. Verder kunnen onze leden ook personen zijn die op zoek zijn naar partners of deel willen uitmaken van een (kennis)netwerk en zo hun knowhow verbreden. Welke specifieke kennis deelt Fespa met de leden?Onze tweewekelijkse nieuwsbrief brengt onze leden en geïnteresseerden op de hoogte over wat er gebeurt binnen onze markt. De nieuwsbrief bestaat uit nieuws van onze sponsors binnen het netwerk. Dit nieuws wordt dan ook gedeeld via onze social mediakanalen. Naast nieuwsbrieven worden er ook heel wat events doorheen het jaar georganiseerd. Zo organiseert Fespa België binnenkort het allereerste kampioenschap car wrapping in België. In oktober volgt ook een exclusieve tweedaagse in Amsterdam voor de Fespa beurs. Fespa België is een vrij jonge organisatie, opgericht in 2019. Hoe kijkt u terug op de start van de organisatie onder de koepel van Febelgra?De Fespa werkgroep bestaat in België al sinds meer dan twintig jaar maar was aan vernieuwing toe. De laatste jaren stond de werkgroep met de naam 'werkgroep zeefdruk en digitaal druk' op non-actief en na verschillende gesprekken tussen een aantal bedrijfsleiders, Jean Van Houtryve, de huidige voorzitter, en Christian Duyckaerts, de voorzitter van Fespa Global, is er een actieplan opgesteld om de Fespa België-licentie te nemen. Gezien Fespa in België vertegenwoordigd wordt door de sectorfederatie Febelgra was het project enkel mogelijk onder de vleugels van Febelgra, waarvan we de nodige ondersteuning kregen om ons project te realiseren. Hoe doen de print- en signbedrijven het tijdens de coronapandemie?We merken dat het een zeer uitdagende periode is voor iedereen. Doordat er minder printwerk is, zijn veel van onze leden creatief aan de slag gegaan met nieuwe oplossingen. Zo werden er enorm veel preventiematerialen (scheidingswanden, vloerstickers, mondmaskers, signalisatie, enz.) aan de assortimenten toegevoegd. Wat zijn de verwachtingen van uw branche eenmaal de economie weer op volle toeren draait?In eerste instantie verwachten wij, en hopen wij, op een opportuniteit voor meer werk binnen de print & sign markt. Er zullen ongetwijfeld heel wat sluitingen en overnames volgen waardoor er een grote vraag zal zijn naar re-branding en visuele reclameproducten. Anderzijds zullen er mogelijks ook heel wat bedrijven investeren in (visuele) marketing zoals reclameborden, spandoeken, stickers, beletteringen, enz. Dit zou booming business kunnen betekenen voor de bedrijven binnen het Fespa België netwerk. Hoe ziet u de markt van de visuele communicatie evolueren de komende jaren?Binnen Fespa België merken we nu reeds dat digitalisering en automatisering groeit bij onze leden die grotendeels zelf produceren. Duurzaamheid gaat ook een steeds belangrijkere rol spelen bij het maken en aanbieden van visuele reclameproducten. Het is vooral belangrijk dat we met Fespa België kennis blijven delen met de vele verschillende profielen om steeds up-to-date te blijven van de snel veranderende markt. Verder merken we nu al een grote evolutie van concurrentie onderling naar elkaar motiveren en inspireren. Dat is dan ook het mooie aan het Fespa België netwerk. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de Belgische print- en signbedrijven?De grootste en belangrijkste uitdaging voor Belgische print- en signbedrijven is het creatief blijven in verhouding tot de markt. Creativiteit, advies en service zijn drie belangrijke aspecten en uitdagingen om rekening mee te houden. Dit zal het ene bedrijf dan ook onderscheiden van het andere. Fespa wil onder meer bedrijven overtuigen om meer Belgisch aan te kopen, lukt dat in ons socio-economisch landschap?Een aantal van de bedrijven binnen het netwerk zijn stilaan maar zeker aan het overstappen naar duurzame materialen en productie. Hierdoor zullen de internationale prijzen niet langer de belangrijkste factor worden in het keuzeproces van de consument. Zekerheid in levertermijn en goede communicatie met een lokale partner is in vele gevallen dan ook een grote meerwaarde. Hoe onderscheiden de Belgische spelers zich van de internationale concurrenten?Naast meer duurzaam te gaan produceren en ecologische producten te gaan aanbieden kan er geconcurreerd worden door steeds beter advies en service te gaan aanbieden. Als Belgische bedrijven geloven wij bij Fespa België ook dat de persoonlijke service en het maatwerk dat aangeboden wordt een stap vooruit kan zijn op de internationale markt. Verder zijn internationale samenwerkingen en internationale expansie mooie voorbeelden van hoe we ons wapenen tegen de internationale markt. Door de digitale tendens van kleinere oplages en meer automatisatie en personalisatie binnen onze bedrijven merken we dat de stap naar het buitenland vrij groot is. Hoe verloopt de samenwerking met het internationale Fespa-netwerk?De mensen achter Fespa België hebben een goed contact met het internationale Fespa-netwerk. Zo ontvangen we nieuwsbrieven uit heel wat landen binnen en buiten Europa. Op die manier komt Fespa België ook te weten hoe het er in andere landen aan toe gaat en hoe wij het eventueel nog beter kunnen aanpakken in het voordeel van ons netwerk. Welke technologische evoluties zie je op de sector afkomen?Twee belangrijke en grote technologische evoluties die we op ons af zien komen zijn Internet of Things en 3D printing. Deze twee lijken ons dan ook zeer belangrijk om in het oog te houden. Verder is er de laatste twee jaar bijna geen nieuwe technologie in onze markt naar buiten gebracht vanwege het niet kunnen doorgaan van heel wat vakbeurzen. De aankomende beurs in oktober is dan ook veelbelovend om de allernieuwste technologieën te ontdekken. Hoe belangrijk is e-commerce al voor de print- en signbedrijven?Websites en apps worden vandaag op zeer grote schaal aangemaakt en gebruikt. Ook voor onze sector is dit zeer belangrijk om mee te zijn met de markt. Echter, het percentage bestellingen dat offline gebeurt voor visuele reclameproducten is vandaag nog steeds groter dan het digitale percentage. Over welke competenties zullen uw werknemers in de toekomst moeten beschikken?Wij geloven dat digitale skills en marketingskills steeds belangrijker zullen worden om mee te zijn met andere bedrijven. Zien en gezien worden is dan ook zeer belangrijk om de spelers in de markt voor te zijn. Snel schakelen en op de hoogte zijn van wat er aan het gebeuren is zal ook een steeds belangrijkere factor worden. Hebt u nog een specifieke boodschap voor onze lezers?Fespa België nam een vliegende start vorig jaar die jammer genoeg snel gebroken is door de coronapandemie. We zijn echter trots dat we na een moeilijk jaar aan een ledenaantal zitten van 68. Fespa België is teamwork, alle bestuursleden zijn heel actief in de dagelijkse werking waarbij we als één team achter onze voorzitter staan. Een finale boodschap die we willen meedelen aan alle bedrijven en individuen die actief zijn in de print & sign-markt is: wees welkom. Fespa België heeft jaarlijks een mooi gevulde kalender met leerrijke webinars, netwerkmogelijkheden, Fespa-on-tour events, een reis naar de print & sign-beurs en vooral een groot netwerk gelijkgestemden met dezelfde passies en ambities.