Het is in deze tijden in onze contreien vrij uitzonderlijk dat maakbedrijven investeren in een omvangrijk nieuwbouwproject voor hun productie. Dat is precies wat kartonnagebedrijf DUCAJU, niet toevallig een familiebedrijf, deed voor de nieuwe productieplant in het West-Vlaamse Meulebeke. De greenfieldsite van 9.000 vierkante meter bebouwde oppervlakte op het bedrijventerrein Haandeput biedt ruimte voor een honderdtal medewerkers. Het nieuwe productiegebouw is ontworpen door Peynsaert Architecten uit Erembodegem. Het adviesbureau Logflow, gespecialiseerd in het optimaliseren van productie- en logistieke processen, stond in voor de plant engineering van het project. De nieuwbouw is anderhalf jaar in gebruik, tijd voor een bezoek.
...

Het is in deze tijden in onze contreien vrij uitzonderlijk dat maakbedrijven investeren in een omvangrijk nieuwbouwproject voor hun productie. Dat is precies wat kartonnagebedrijf DUCAJU, niet toevallig een familiebedrijf, deed voor de nieuwe productieplant in het West-Vlaamse Meulebeke. De greenfieldsite van 9.000 vierkante meter bebouwde oppervlakte op het bedrijventerrein Haandeput biedt ruimte voor een honderdtal medewerkers. Het nieuwe productiegebouw is ontworpen door Peynsaert Architecten uit Erembodegem. Het adviesbureau Logflow, gespecialiseerd in het optimaliseren van productie- en logistieke processen, stond in voor de plant engineering van het project. De nieuwbouw is anderhalf jaar in gebruik, tijd voor een bezoek. "De opdracht was de eenmaking van de twee productievestigingen in Meulebeke en Wielsbeke. We hebben het volledige traject - van ontwerp tot go-live - begeleid om tot een state-of-the-art productieplant te komen", vertelt Simon Popelier, consultant bij Logflow. Het adviesbureau had eerder reeds opdrachten gedaan voor DUCAJU rond optimalisatieprojecten op het vlak van Lean Manufacturing, het verbeteren van de werkvoorbereiding, analyse van machinestilstanden, borgen van kwaliteit, efficiëntie, enzovoort. De eenmaking van de twee sites bleek een opportuniteit om alles opnieuw uit te tekenen vanaf een wit blad. "Je moet op zo'n moment durven nadenken over een tabula rasa. Alles in vraag stellen en de processen opnieuw vormgeven in een geoptimaliseerde lay-out", stelt Popelier. Alleen al qua ruimtebesparing valt de nieuwbouw op. Het oude gebouw in Meulebeke was 10.000 vierkante meter, de productie in Wielsbeke werkte op 5.000 vierkante meter. Het nieuwbouwproject is zuinig qua ruimtegebruik, met 9.000 vierkante meter is de footprint met veertig procent gedaald in vergelijking met de twee vroegere sites. "We zaten hier in Meulebeke twee straten verder", zegt Pieter Debucquoy, process management & maintenance bij DUCAJU. Debucquoy was de projectingenieur van de nieuwbouw. "We liepen daar tegen onze limieten aan, we konden ons daar niet optimaal organiseren en we waren geen eigenaar van het gebouw", duidt hij. Bij DUCAJU Meulebeke worden onder andere luxedozen voor chocolatiers en champagnehuizen geproduceerd, maar ook ringmappen, stalenboeken, verzameldozen en displays behoren tot het uitgebreide assortiment. De verpakkingen vinden hun weg naar klanten in een straal van 500 kilometer rond de productievestiging. De productiestappen bestaan uit stansen, persen, kleven en afwerken. Het drukken wordt binnen de groep gecentraliseerd in de vestiging in Erpe-Mere. Daar wordt er gedrukt op KBA- en Heidelberg-persen (grootformaat). Een van de specialisaties in Meulebeke is het veredelen door middel van laminatie, goudfolie, goudpregen, enzovoort. "Sinds kort werken we voor de champagnemarkt. Die verpakkingen moeten stralen met de nodige toeters en bellen. Dat maakt het complex in onze productie. We doen bijna alles in huis binnen de groep. We zoeken de limieten van de machines op", vertelt Pieter Debucquoy. De voorraad gaat op afroep naar de klant. Voor de nieuwbouw bestelde de familiale groep een concept dat Lean, efficiënt en dynamisch is. "Complementair met de operaties in Erpe-Mere en klaar voor een sterke groei", weet Simon Popelier. Het Logflow-ontwerp heeft aandacht voor optimaal ruimtegebruik wat resulteert in korte flows en een compacte opslagruimte. "De tussenvoorraad op de productievloer wordt zoveel mogelijk beperkt, de logistiek staat ten dienste van de productie. De productie-operators bedienen de machines en de logistieke taken worden ontkoppeld. De goederen worden naar de machine gebracht. Op termijn kan dit geautomatiseerd worden door middel van AGV's", stelt Popelier. De gangpaden in de productieruimte zijn voldoende breed om er in de toekomst te werken met automatisch geleide voertuigen. Wat voor een betere ruimtebenutting zorgt, is de compacte productielay-out op twee verdiepingen. De inkomende en uitgaande goederen worden opgeslagen in één hoogbouwmagazijn (15 meter hoogte) met mobiele rekken en verticale opslagliften voor kleingoed, wat resulteert in een hoge volumedichtheid. De verbinding tussen de productieverdiepingen en de logistieke ruimte wordt gemaakt met een geautomatiseerd traject met conveyors en palletliften, een constructie van het Roeselaarse automatiseringsbedrijf Fraxinus. Om de groei voor de komende tien jaar ruimte te geven, kan de productie uitbreiden op de verdieping. Ook voor de logistiek is er nog voldoende vrije ruimte beschikbaar om bij te bouwen. "Deze nieuwbouw is meer sustainable en futureproof, dat is de essentie van dit project", zegt Simon Popelier. Ondertussen zijn de twee teams geïntegreerd tot één equipe. De fysieke verhuis ging gepaard met het nodige change management en opleidingen om de nieuwe machines te leren bedienen en de nodige BRC-normeringen te halen omtrent voedselveiligheid. "Het loopt vlot, de structuur is er en dat zorgt voor operationele rust", ervaart Pieter Debucquoy. "Iedereen kijkt met dezelfde blik naar het proces. Binnenkort starten we met de upgrade van de IT-piramide." De productie draait op gespecialiseerde ERP-software van CERM. "We kijken uit naar een WMS-systeem (Warehouse Management System, nvdr.) om verder op te schalen en sneller te gaan in de logistiek. We willen ook naar automatisering met AGV's, dan moeten er geen logistiekers meer in de productie komen. We willen alle materialen Just-In-Time aan- en afvoeren, dat zorgt voor een productievloer waar ruimte is om snel te schakelen", zegt Debucquoy.