Ook in de grafische sector hebben enkele drukkerijen niet geaarzeld om zich op de productie van personaliseerbare maskers te storten. In de eerste plaats de web-to-print-reuzen zoals Onlineprinters, Pixartprinting, Drukwerkdeal, flyer.be, enz. Die bieden maskers in personaliseerbare stoffen aan. Maar we zien ook lokale initiatieven de kop opsteken. Drukkerij Gewadrupo (Arendonk) bracht bijvoorbeeld op eco-mask.be, een nieuw platform voor bedrijven uit alle sectoren, het ECOmasker uit: een niet-recyclebaar masker op basis van het karton Invercote dat met de lasersnijtechniek Highcon Euclid vervaardigd is. "We hebben in de eerste plaats maskers voor ons personeel vervaardigd," zegt Levi Geenen, Operations Manager bij Gewadrupo. Er zijn ook al maskers aan andere bedrijven geleverd, maar 'nog niet veel'. "Wij zijn geen land van mondmaskers en de virologen hebben in het begin echt niet geholpen om het masker te promoten. We hebben een eenvoudige site ontworpen waar mensen informatie kunnen vinden en waar bedrijven en particulieren ook maskers kunnen bestellen, maar we hadden niet echt de bedoeling om ze te promoten." Het personeel van Gewadrupo gebruikt het liefst onbedrukte maskers, maar personaliseren kan altijd via lasergravure of druk. P4P (Fleurus) pakt ook uit met een masker in karton met een geïntegreerde deeltjesfilter die in een laboratorium uitgetest is. P4P wil online een assortiment maskers met uiteenlopende designs verkopen. Verscheidene bedrijven, waaronder een interimkantoor, hebben al belangstelling getoond voor een personaliseerbare versie. Op termijn wil P4P een tweede personaliseerbaar maskermodel uitbrengen dat dankzij een filterpapier - waardoor het masker een even goede b...

Ook in de grafische sector hebben enkele drukkerijen niet geaarzeld om zich op de productie van personaliseerbare maskers te storten. In de eerste plaats de web-to-print-reuzen zoals Onlineprinters, Pixartprinting, Drukwerkdeal, flyer.be, enz. Die bieden maskers in personaliseerbare stoffen aan. Maar we zien ook lokale initiatieven de kop opsteken. Drukkerij Gewadrupo (Arendonk) bracht bijvoorbeeld op eco-mask.be, een nieuw platform voor bedrijven uit alle sectoren, het ECOmasker uit: een niet-recyclebaar masker op basis van het karton Invercote dat met de lasersnijtechniek Highcon Euclid vervaardigd is. "We hebben in de eerste plaats maskers voor ons personeel vervaardigd," zegt Levi Geenen, Operations Manager bij Gewadrupo. Er zijn ook al maskers aan andere bedrijven geleverd, maar 'nog niet veel'. "Wij zijn geen land van mondmaskers en de virologen hebben in het begin echt niet geholpen om het masker te promoten. We hebben een eenvoudige site ontworpen waar mensen informatie kunnen vinden en waar bedrijven en particulieren ook maskers kunnen bestellen, maar we hadden niet echt de bedoeling om ze te promoten." Het personeel van Gewadrupo gebruikt het liefst onbedrukte maskers, maar personaliseren kan altijd via lasergravure of druk. P4P (Fleurus) pakt ook uit met een masker in karton met een geïntegreerde deeltjesfilter die in een laboratorium uitgetest is. P4P wil online een assortiment maskers met uiteenlopende designs verkopen. Verscheidene bedrijven, waaronder een interimkantoor, hebben al belangstelling getoond voor een personaliseerbare versie. Op termijn wil P4P een tweede personaliseerbaar maskermodel uitbrengen dat dankzij een filterpapier - waardoor het masker een even goede barrière vormt als het eerste model - volledig te recyclen is (op de elastiekjes na). Drukkerij Antilope De Bie heeft op haar beurt het goede idee gehad om etuis voor mondmaskers te maken. De drukkerijen die voor de sector van de visuele communicatie aan de slag zijn, hebben ook een hele reeks toepassingen binnen de covid-19-communicatie bedacht: gezichtsbeschermers en intercoms in plexiglas, vloermarkeringen, raammarkeringen, zeilen, dispensers voor ontsmettingsmiddelen, ... De vraag vanuit winkels die vanaf 11 mei weer open mochten, was enorm. Blijft de vraag of al die toepassingen zullen blijven bestaan en een nieuwe markt zullen vormen. Moonfox dat - zoals andere drukkers - een speciaal covid-19-onderdeel binnen zijn webshop voor POS-materiaal (dozen en displays) aangemaakt heeft, meent dat het om een tijdelijk fenomeen gaat dat nog een jaar zal duren. "Zodra een vaccin bestaat en de maatregelen definitief versoepelen, zal deze communicatie minder aan de orde zijn, " zegt directeur Éveline Depuydt. Mohamed Toual, CEO van P4P, daarentegen gelooft dat investeren in de ontwikkeling van mondmaskers de moeite loont. Daarvoor baseert hij zich op uiteenlopende informatie: "In de eerste plaats zegt de WHO dat het coronavirus wel eens nooit zou kunnen verdwijnen. In de tweede plaats meen ik dat het dragen van een masker een norm zal worden en onze gewoontes zal veranderen. Onderzoek maakt bijvoorbeeld duidelijk dat het dragen van een masker de besmettingsgraad terugdringt, wat ook het virus is." Mike Ryan, specialist in medische gezondheidssituaties bij het WHO, verklaarde begin mei inderdaad: "Dit virus zou wel eens op de lijst van endemische virussen kunnen komen die in onze gemeenschappen rondwaren en misschien nooit volledig zullen verdwijnen." Rodehond bijvoorbeeld is nog altijd aanwezig in de wereld terwijl er toch een vaccin tegen bestaat. Hoe dan ook zullen we met het virus moeten leren leven en kan het dragen van een masker een sociale norm worden. Verpakkingsspecialist DUCAJU, met vestigingen in Meulebeke, Wielsbeke en Erpe-Mere heeft er een nieuwe activiteit bij. In Meulebeke zijn ze gestart met de productie van professionele mondmaskers voor algemeen gebruik. Het idee ontstond al in maart, toen CEO Tom Du Caju en CFO Geert Casselman de eerste impact van de coronacrisis ondervonden. "Wij produceren in normale omstandigheden kartonverpakkingen voor tal van voedingsproducten en luxemerken. Vandaag zit je dan in de hoek waar de klappen vallen. Ofwel blijf je afwachtend toekijken, ofwel zoek je naar nieuwe mogelijkheden. Wij beslisten dat laatste te doen en zijn trots dat we er in amper twee maanden in slaagden deze koersverandering te realiseren." Om de productie van kwaliteitsvolle Belgische mondmaskers mogelijk te maken, kocht DUCAJU gespecialiseerd materiaal en realiseerden ze in Meulebeke (bij BDMO, onderdeel van de DUCAJU-groep) compleet nieuwe productielijnen. "Zoiets vereist ruimte, en hygiënische productieomstandigheden. De leverancier van de mondmaskermachines is voor ons al langer een betrouwbare partner, wat nog eens de parallellen illustreert met onze kernactiviteiten." Tom Du Caju en Geert Casselman stellen ambitieuze maar realistische doelen. "Het heeft geen zin om nu de cowboy uit te hangen en halsoverkop eender wat op de markt te gooien. Door op comfortmaskers te mikken met een hoge filtercapaciteit, bieden we dus een volwaardig alternatief voor de chirurgische maskers. Die laatste kunnen dan puur medisch ingezet worden, daar waar ze het meest nodig zijn." Er bestaan gradaties, van de hoogwaardige, klinische, chirurgische mondmaskers, tot de stoffen exemplaren die overal opduiken. "Wij kiezen in eerste instantie voor de hoge subtop: comfortabele mondmaskers die een uitstekende beschermingsgraad bieden. Op een schaal van 1 tot 10, waarbij de chirurgische maskers zich boven de 9,5 situeren, mikken wij op minimaal 8. Een stoffen masker ligt ergens tussen 3 en 4. Die cijfers komen niet uit de lucht vallen en stemmen overeen met de BFE (Bacterial Filtration Efficiency) - de filtercapaciteit - waarmee de kwaliteit van mondmaskers uitgedrukt wordt." DUCAJU wil 50 miljoen comfortabele Belgische mondmaskers per jaar kunnen afleveren. "Dit is de eerste stap. We houden ons klaar om bijkomende productielijnen op te starten. Ons doel is om op korte termijn ook met de productie van gecertificeerde chirurgische mondmaskers te kunnen starten."