De tip kwam rechtstreeks uit Italië, het Europese epicentrum van de epidemie: "Angelo, kijk eens goed naar wat hier gebeurt. Er zijn apotheken die wanden in plexiglas installeren." Dat is ongeveer wat Angelo Mazzeo die in Beloeil een bedrijf voor reclamedrukwerk en carwrapping leidt, te horen kreeg. "Vervolgens zag ik dat mijn apotheker een klein houten frame met voedingsfolie in elkaar geknutseld had. Mijn operator en ik hadden meteen het idee dat we iets konden doen, " vertelt Angelo Mazzeo. Dat was een week voor de lockdown inging. "Met een plexiglas plaat hebben we twee scheidingswanden gemaakt waarna we er een foto van op Facebook plaatsten. In vijf minuten waren ze weg. De volgende dag heb ik een tiental platen besteld. En die waren allemaal in een halve dag verkocht." Bakkerijen, apotheken, supermarkten,..., iedereen stortte zich op de beschermwanden. En al heel snel volgden ook de grote bedrijven. Nog voor het tekort aan transparante platen kon Protect Cover tijdig meerdere honderden platen bij uiteenlopende leveranciers bestellen. Het nieuwe product werd op een speciale webshop aangeboden. Het initiatief was een meevaller omdat het plexiglas de weggevallen...

De tip kwam rechtstreeks uit Italië, het Europese epicentrum van de epidemie: "Angelo, kijk eens goed naar wat hier gebeurt. Er zijn apotheken die wanden in plexiglas installeren." Dat is ongeveer wat Angelo Mazzeo die in Beloeil een bedrijf voor reclamedrukwerk en carwrapping leidt, te horen kreeg. "Vervolgens zag ik dat mijn apotheker een klein houten frame met voedingsfolie in elkaar geknutseld had. Mijn operator en ik hadden meteen het idee dat we iets konden doen, " vertelt Angelo Mazzeo. Dat was een week voor de lockdown inging. "Met een plexiglas plaat hebben we twee scheidingswanden gemaakt waarna we er een foto van op Facebook plaatsten. In vijf minuten waren ze weg. De volgende dag heb ik een tiental platen besteld. En die waren allemaal in een halve dag verkocht." Bakkerijen, apotheken, supermarkten,..., iedereen stortte zich op de beschermwanden. En al heel snel volgden ook de grote bedrijven. Nog voor het tekort aan transparante platen kon Protect Cover tijdig meerdere honderden platen bij uiteenlopende leveranciers bestellen. Het nieuwe product werd op een speciale webshop aangeboden. Het initiatief was een meevaller omdat het plexiglas de weggevallen printactiviteiten kon compenseren. Op het hoogtepunt van de crisis werden dagelijks tot 180 beschermpanelen geproduceerd. "We hadden niet meer dan één week van technische werkloosheid, terwijl het printbedrijf gedurende bijna drie weken stillag, " zegt Angelo. Om de productie van de beschermpanelen te garanderen, kocht het bedrijf een tweede Summa snijtafel aan. Daardoor kon één snijtafel specifiek ingezet worden om het plexiglas te snijden, terwijl de andere gebruikt werd om bedrukte media te snijden. In juni liepen de zaken bij Protect Cover weer vlot. Het bedrijf staat ook wel bekend als de grafische studio Cube Création die door de echtgenote van Angelo Mazzeo geleid wordt. Na de lockdown telde het bedrijf een veertigtal nieuwe klanten die een beroep op printdiensten deden om materiaal voor visuele communicatie te vervaardigen. Die nieuwe klanten kwamen direct voort uit de verkoop van beschermwanden in plexiglas. Angelo Mazzeo: "Heel wat schrijnwerkers bijvoorbeeld hebben bij ons wanden besteld. Vandaag doen ze een beroep op ons om hun bestelwagens te beletteren, om hun werkkledij te personaliseren, enz." De nieuwe klanten brengen ook nieuwe opdrachten mee zodat we de twee snijtafels kunnen laten werken. "Een groot aantal wist ook niet dat we stijve materialen zoals dibond, forex of plexiglas op maat kunnen snijden, " zegt Angelo. In mei van dit jaar werd nog een nieuwe Epson SureColor S80600-printer in de werkplaats van Protect Cover geïnstalleerd. Die moet materiaal voor voertuigbekledingen printen. Daarmee beschikt het productieatelier over twee Epsons. De volgende stap die Protect Cover plant, is de investering in een state-of-the-art vlakbed- printer. Dat moet eind 2020 of begin 2021 gebeuren. "Daardoor kunnen we het lamineren overslaan en nog concurrentiëler werken." Op basis van de boekhoudgegevens kan Angelo Mazzeo al zeggen dat de omzet in mei 2020 vijf keer hoger was dan die in mei 2019. Tegelijk benadrukt Angelo Mazzeo dat hij geen winst neemt op de verkoop van beschermwanden. Angelo Mazzeo begon enkele jaren geleden op zijn eentje met het bekleden van voertuigen. Dat gebeurde in een klein gebouwtje van 70 m2. "Je kon er net één auto in kwijt, " zegt hij. De voormalige carrossier die gepassioneerd is door premium voertuigen, bracht daar alleen een beschermende en transparante vinyl op de carrosserie aan. Vandaag wordt die activiteit nog altijd voortgezet in een gedeelte van het atelier dat nu onderdak gevonden heeft in een gebouw van 1000 m2. De eigenaars van een Ferrari, Porsche of Lamborghini die hun luxewagen aan Protect Cover toevertrouwden, waren ook ondernemers. "Ze wilden één adres voor de bescherming van hun premium auto en voor de belettering van hun bedrijfswagens, " zegt Angelo Mazzeo. Dat maakte het nodig om in een eerste printer te investeren. Om zijn activiteit uit te breiden, kon Angelo Mazzeo ook rekenen op de steun van zijn echtgenote die grafisch ontwerpster is. Daaruit vloeide de grafische studio Cube Création voort. En hoewel Angelo Mazzeo oorspronkelijk alleen en zonder machines wilde werken, stelt hij nu een tiental mensen tewerk, beschikt hij over twee printsystemen en twee snijtafels, alsook over materiaal om werkkledij te personaliseren. "We wilden zo weinig mogelijk uitbesteden. Toen we een zeker productieniveau bereikt hadden, beslisten we om in de machines (o.a. textielprinters) te investeren." Dankzij de mond-tot-mondreclame bleef het werk maar toestromen. In 2017 werden de activiteiten van Protect Cover en Cube Création samengebracht in het huidige gebouw van 1000 m2 in Thumaide, een deelgemeente van Beloeil. "In de loop van drie jaar hebben we heel wat geïnvesteerd en we overwegen om in de nabije toekomst nog te investeren. We hebben nog een 500 m2 plaats." En als kers op de taart: Angelo Mazzeo heeft deze zomer ook het statuut van zelfstandige opgegeven en heeft zijn activiteiten in een onderneming ondergebracht. De nieuwe Epson wordt niet alleen gebruikt om materiaal voor carwrapping te bedrukken, maar ook om interieurtoepassingen te vervaardigen. Angelo Mazzeo stelt een groeiende vraag vast naar gepersonaliseerde prints op erg groot formaat voor interieurprojecten van zowel particulieren als bedrijven. "De muurdecoratie doet het almaar beter. Bij particulieren zien we een groeiende vraag naar gepersonaliseerd behangselpapier, terwijl ook hotelketens vragende partij zijn, " zegt hij. Daarom wil het bedrijf in een sublimatieprinter investeren zodat het met architecten kan samenwerken voor interieurdecoraties in textiel. "We onderzoeken de behoeften van de interieurarchitecten uit de buurt en een eerste vaststelling is al dat ze veel werk in het buitenland uitbesteden, " geeft Angelo Mazzeo nog mee.