' Toscane', ' Eve', ' Clémentine' - achter die poëtische namen gaan de bestsellers schuil van Tenue de Ville, een merk dat hoogwaardig behangpapier op de markt brengt en dat in 2014 door Alexia de Ville, een beeldende kunstenares, opgericht werd.
...

' Toscane', ' Eve', ' Clémentine' - achter die poëtische namen gaan de bestsellers schuil van Tenue de Ville, een merk dat hoogwaardig behangpapier op de markt brengt en dat in 2014 door Alexia de Ville, een beeldende kunstenares, opgericht werd. Alexia die aan de ERG (Ecole de Récherche Graphique) en Saint-Luc in Brussel afstudeerde, startte haar carrière in de modewereld door motieven te ontwerpen. Tekenen is een passie van Alexia, maar ze merkte al snel dat de modewereld niets voor haar was. "Ik ben toen begonnen met de producten waarop ik printte, te variëren - papierwaren, kussens, zakjes, ... In die periode beleefde het behangpapier een revival zodat ik ook op dat materiaal begon te printen. Ik toonde geregeld mijn werk op kleine beurzen en ontwerpmarkten en daar ben ik opgemerkt door een investeerder die zich in behangpapier gespecialiseerd had. Hij stelde me voor om mijn eigen merk op te richten." Dankzij dat duwtje in de rug werd Tenue de Ville in Brussel boven de doopvont gehouden. Alexia tekent nog altijd zelf de motieven die elk jaar weer aan de basis liggen van een nieuwe collectie behangpapier. Daarbij laat ze zich inspireren door motieven uit de mode, de grafiek, de tekenkust, de fotografie en ook door wat op Pinterest en in decoratie- en reistijdschriften te zien is. Tenue de Ville gaat zowel op grafisch vlak als op milieugebied met zijn tijd mee. Het bedrijf draagt de milieuzorg hoog in het vaandel en dat komt tot uiting in het productieproces. Het bedrijf mikt bij de productie - de bedrukking van het behangpapier wordt in Vlaanderen door de investeerder-groothandelaar in behangpapier geregeld - op nul afval. Niets gaat verloren: met het behangpapier dat niet verkocht wordt, creëert Alexia afgeleide producten zoals enveloppen en notaboekjes. Sinds de collectie 2020 wordt het aanbod alleen nog maar op aanvraag geproduceerd om verspilling en opslag van behangpapier te vermijden. Alexia gebruikt ook non-woven papier met het FSC-certificaat (polyester- en cellulosevezel) dat in haar ogen de milieuvriendelijkste drager voor deze toepassing is. "We gebruiken geen behangpapier in papier omdat dat brozer in het gebruik is. Tijdens het drukken zet zulk papier zich meer uit, terwijl non-woven papier meer weerstand heeft," legt ze uit. Voor haar collecties behangpapier - met gemiddeld een veertigtal motieven - maakte Alexia de Ville tot voor kort gebruik van traditionele drukprocedés zoals diepdruk en zeefdruk. "We moesten toen het risico nemen om de hele collectie in één keer op 300 rollen te drukken." De digitale druk werd al wel ingezet om bepaalde motieven, zoals landschappen, te produceren. "In de traditionele druk is de grootte van het motief beperkt door de omvang van de cilinders. De diameter daarvan kan variëren waardoor motieven van 53 of 64 cm hoog mogelijk worden. Het formaat van een motief is dus beperkt. Als we buiten het traditionele formaat gaan, bijvoorbeeld om een landschap weer te geven, moeten we een beroep doen op de digitale druk. In dat geval kunnen we tot 90 cm breed drukken. Daardoor kunnen we een panoramabeeld creëren met minder naden op de muren," legt Alexia de Ville uit. In de digitale druk krijgt de kleur op zijn beurt een nieuwe dimensie. "In de diepdruk of de zeefdruk waren we beperkt tot 6 of 8 kleuren maximum, afhankelijk van het aantal cilinders." In 2020 opteerde Alexia er dan voor het eerst voor om een collectie te creëren die uitsluitend digitaal gedrukt werd. De drukker die het non-woven papier bedrukt, werkt met toestellen van HP en Xeikon. "We produceren alleen nog maar op aanvraag waardoor we geen voorraden meer moeten aanhouden en onverkocht materiaal vermijden, want er zijn nu eenmaal altijd referenties die minder goed werken. We werken heel veel op maat en we merken dat de mensen alleen maar kopen wat ze nodig hebben. De digitale druk stelt ons in staat om onze motieven aan te passen zodat we op uiteenlopende vragen om het papier te personaliseren, kunnen inspelen." Architecten en interieurwinkels zijn de belangrijkste klanten van Tenue de Ville en in het coronatijdperk wisten hoofdzakelijk architecten nog de weg naar Tenue de Ville te vinden. De interieurwinkels zijn gesloten. De producten van Tenue de Ville zijn in een tiental landen in Europa en Latijns-Amerika te vinden. Zelfs in China en Rusland. Maar sinds de coronacrisis is de activiteit vooral in België en Frankrijk geconcentreerd. "China was een van onze beste afzetmarkten, maar dat is stilgevallen. Ons behangpapier wordt ook in Rusland en Griekenland verkocht." En hoewel het behangpapier van Tenue de Ville ook goed online verkoopt, via de webshop van het merk, vormt het distributienetwerk toch de ruggengraat van de verkoop van Tenue de Ville. Sinds enkele jaren bekleden particulieren hun muren weer met behangpapier nadat dat in de jaren '90 in de vergeethoek beland was. Je hoeft alleen maar even door een interieurwinkel te lopen om te merken dat behangpapier een modieus materiaal geworden is om stijlvolle interieurs te creëren. Zelfs de interieurtijdschriften wijzen geregeld op de designtrends in het segment. De lockdown van 2020 zou mensen er ook toe aangezet hebben om hun interieur onder handen te nemen en een nieuwe muurbekleding aan te brengen. Alexia de Ville: "Mensen zijn op zoek naar iets unieks en met behangpapier kunnen ze snel een ruimte een eigen karakter geven. Met behangpapier kun je ook geregeld van versiering veranderen omdat het gemakkelijk aan te brengen is en weer te verwijderen zonder dat je de muren beschadigt." Het klopt dat het gebruiksgemak in grote mate tot de terugkeer van het behangpapier heeft bijgedragen. "Behangen doe je niet meer zoals vroeger. Men plaatst nu veeleer een accent op één muur, in plaats van op alle vier." In de jaren 2000 kreeg het behangpapier een nieuw elan dankzij innovaties zoals de digitale druk en het niet-geweven behangpapier. Volgens Businesscoot (een website waar je informatie over marketingstudies vindt) betekent het tijdperk van de fast-fashion decoratie en de personalisatie een mooie kans voor de markt van het behangpapier. De site ziet de e-shops het belangrijkste kanaal worden voor de verkoop van gepersonaliseerd behangpapier, vooral voor de eindklanten. De webshops voor behangpapier aarzelen overigens niet om ook ander decoratie- en functioneel materiaal aan te bieden, zoals zeildoeken, affiches, tafelsets, enz. In het B2B-segment tonen vooral hotels, restaurants en dienstenleveranciers zich grote afnemers van behangpapier. Funky Walls: een Belgische online shop die behangpapier met retro-, vintage- en originele motieven aanbiedt. Grandeco: een van de grootste producenten van behangpapier ter wereld. De productievestiging in Vlaanderen heeft verkoopkantoren in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Polen, Rusland en Duitsland, Daarnaast heeft het bedrijf vertegenwoordigers in meer dan 80 landen. Arte: de familie Desart richtte Arte in 1981 op. Het bedrijf is gerenommeerd voor en gepassioneerd door mooie muurbekledingen. Arte dat in Zonhoven gevestigd is, is in meer dan 80 landen actief. Khrôma: een Belgisch merk van niet-geweven behangpapieren die in Hulst ontworpen worden en door Masureel vervaardigd. Het familiebedrijf is al meer dan twee eeuwen actief in de linnensector, de weverij en de behandeling van stoffen. Omexco: de onderneming Omexco, die in 1976 door Bob Rans opgericht werd, wordt erkend als een van de internationale leiders in de muurdecoratie. De behangpapieren worden gekenmerkt door het gebruik van verschillende materialen (zijde, stro, bamboe, linnen, enz.) die met niet-geweven en bedrukte dragers gecombineerd worden om allerlei texturen in het leven te roepen. Nikkel-Art: een webshop uit Maaseik die zich gespecialiseerd heeft in de gepersonaliseerde muurdecoratie. Nikkel-Art werd in november 2020 met de 'BeCommerce Sustainability Award' van 2020 bekroond.