Als een rechtgeaarde inwoner van Namen (de Namenaars hebben de naam om voor alles flink wat tijd te nemen) heeft ook FESPA Belgium zijn tijd genomen. Tijd om de stad te ontdekken, tijd om enkele lokale biertjes te proeven, tijd om te netwerken en tijd om de passie voor print & sign te onderstrepen. En dat alles in een gemoedelijke en ontspannen sfeer, een hele avond lang.
...

Als een rechtgeaarde inwoner van Namen (de Namenaars hebben de naam om voor alles flink wat tijd te nemen) heeft ook FESPA Belgium zijn tijd genomen. Tijd om de stad te ontdekken, tijd om enkele lokale biertjes te proeven, tijd om te netwerken en tijd om de passie voor print & sign te onderstrepen. En dat alles in een gemoedelijke en ontspannen sfeer, een hele avond lang. Tijdens het bezoek aan Namen volgde FESPA Belgium een traject langs de strategische punten van de avond: 'Arsène Café', 'Les Tanneurs' en de 'Brasserie de la Houppe' waar de ontmoeting plaatsvond. Met deze laagdrempelige activiteit in de Waalse hoofdstad wilde FESPA de aandacht vestigen op de Waalse, Brusselse en zelfs Luxemburgse professionals van de print & sign-sector om nog meer Franstalige leden aan te trekken. Meer dan driekwart van de bedrijven die vandaag lid zijn van de vereniging, komen immers uit Vlaanderen. Een vijftigtal mensen woonde het event bij, zowel potentiële leden als bekende leden zoals Schmitz Printing (Ciney), POP Solutions (Nivelles) en Rhizome Printing (Anderlecht). Ook sponsors (leveranciers van de sector) waren van de partij: Beltex, PantoonBenes, Kongsberg, Grafityp, Igepa, swissQprint, Agfa, 3M, Four Pees, Zünd en Spandex. "Ik ben blij te zien dat er een enorm potentieel is om de printgemeenschap in België uit te breiden", zei Christian Duyckaerts, ondervoorzitter van FESPA Belgium en managing partner van POP Solutions, tijdens de slotrede. FESPA Belgium maakt deel uit van het internationale FESPA-netwerk (Federation of European Screen Printers Association) en van Febelgra (de federatie van de Belgische grafische industrie). FESPA is vooral bekend voor zijn beurzen en events op het vlak van visuele communicatie. De vereniging is actief in 37 landen en telt ongeveer 7.000 leden. In tegenstelling tot de moederorganisatie, die in 1962 opgericht is, is de Belgische afdeling piepjong. FESPA Belgium zag het licht in 2020 met de bedoeling om een hechte Belgische community van professionals uit de sector van de visuele communicatie te smeden. Werkpunten die FESPA Belgium voor zichzelf uitgestippeld heeft: klanten overtuigen om meer Belgische kwaliteitsproducten te kopen, de samenwerking tussen sign en print stimuleren, de allernieuwste berichten uit de sector delen, internationale klanten aantrekken, enzovoort. "FESPA Belgium is meer dan een gewone vereniging. We zijn een hechte community van gedreven ondernemers die hun liefde voor print & sign delen. Hier vind je niet alleen inspiratie, maar ook mogelijkheden om samen te werken. Samen tillen we de Belgische grafische sector tot op het hoogste niveau", stelde Christian Duyckaerts in zijn presentatie. De vereniging organiseert geregeld events waar de leden elkaar kunnen ontmoeten en netwerken. "Dat kan tot vriendschappen leiden, tot een professionele samenwerking, en misschien ooit zelfs tot fusies", aldus nog Duyckaerts. De ondervoorzitter onderstreepte dat samenwerken, informatie delen en netwerken - op nationaal of internationaal niveau - belangrijk zijn om op een bijzondere vraag van een klant te kunnen ingaan wanneer die de knowhow van een individueel bedrijf overstijgt. "Om lid te worden, betaal je een bijdrage, maar in ruil daarvoor krijg je veel terug. En vooral, je maakt deel uit van een community en daar mag je trots op zijn. België is een klein land, het is belangrijk om banden te smeden en om allemaal samen te werken. Er zijn ook heel wat partners en sponsors die ons succes wensen", besloot Christian Duyckaerts.