U hebt ze ongetwijfeld ook op uw Instagram-account gezien. De ontelbare advertenties die op de kar van Black Friday en Kerst springen om allerlei producten als originele geschenken naar voren te schuiven. En een niet onbelangrijk deel van die advertenties prijst producten aan die gepersonaliseerd kunnen worden: T-shirts, kerstversiering, kaarsen, kinderboeken, isothermische flessen, bekers, posters... Het aanbod is erg verscheiden. Verwonderlijk is dat niet, alvast niet voor wie de marktstudies van bijvoorbeeld KBV Research, Global Market Insights of Grand View Research ingekeken heeft. De besluiten zijn unaniem: de markt voor het drukken op aanvraag (of POD) groeit volop en is nog nooit zo groot geweest. In de 'dropshipping' modus - een online verkoopsysteem tussen koper, doorverkoper en leverancier - biedt POD de mogelijkheid om allerlei artikels die bedrukt kunnen worden, online te kopen en te personaliseren. De bestellingen worden automatisch naar een POD-dienstverlener doorgestuurd. Die bedrukt vervolgens de artikels en stuurt ze naar de klanten. Printen op aanvraag is denkbaar bij elke vorm van creatieve dienstverlening: fotografie, grafisch ontwerp, marketing, gepersonaliseerde verpakkingen, enzovoort.
...

U hebt ze ongetwijfeld ook op uw Instagram-account gezien. De ontelbare advertenties die op de kar van Black Friday en Kerst springen om allerlei producten als originele geschenken naar voren te schuiven. En een niet onbelangrijk deel van die advertenties prijst producten aan die gepersonaliseerd kunnen worden: T-shirts, kerstversiering, kaarsen, kinderboeken, isothermische flessen, bekers, posters... Het aanbod is erg verscheiden. Verwonderlijk is dat niet, alvast niet voor wie de marktstudies van bijvoorbeeld KBV Research, Global Market Insights of Grand View Research ingekeken heeft. De besluiten zijn unaniem: de markt voor het drukken op aanvraag (of POD) groeit volop en is nog nooit zo groot geweest. In de 'dropshipping' modus - een online verkoopsysteem tussen koper, doorverkoper en leverancier - biedt POD de mogelijkheid om allerlei artikels die bedrukt kunnen worden, online te kopen en te personaliseren. De bestellingen worden automatisch naar een POD-dienstverlener doorgestuurd. Die bedrukt vervolgens de artikels en stuurt ze naar de klanten. Printen op aanvraag is denkbaar bij elke vorm van creatieve dienstverlening: fotografie, grafisch ontwerp, marketing, gepersonaliseerde verpakkingen, enzovoort. In 2022 werd de internationale markt voor print op aanvraag op meer dan 5 miljard dollar gewaardeerd. Volgens de verwachtingen zou die markt in 2030 goed zijn voor meer dan 33 miljard dollar, met een jaarlijkse samengestelde groei (Compound Annual Growth Rate - CAGR) van ongeveer 25 procent. Afhankelijk van de marktstudies varieert de CAGR tussen 24 en 26 procent. Noord-Amerika domineert de POD-markt, maar ook in Europa wint de groei ervan aan snelheid. Verscheidene factoren verklaren de hoge vlucht die de POD-producten nemen: de groei van de sociale media, de groei van de e-commerce - dankzij het groeiende gebruik van smartphones als middel om aankopen te doen - en de technologische vooruitgang. Volgens Printful, een van de leiders op het vlak van de dropshipping-POD in Europa, draagt de groei van gepersonaliseerde en unieke producten ook bij tot de groei van de POD-markt. "Heel wat sectoren kennen sinds de pandemie moeilijke tijden, maar niet de POD-sector die zich in een recordbelangstelling mocht verhogen", stelt Printful op zijn blog. De POD-markt die op online platforms steunt, wordt in een softwaresegment (geïntegreerde of autonome software) en een segment dienstverlening ingedeeld. Het laatstgenoemde segment moet tegen 2030 de grootste groei kennen. Grand View Research schrijft dat toe aan het grotere aantal dienstverleners die de bestellingen van a tot z verwerken en directe leveringen, marketingdiensten, gepersonaliseerde verpakkingen enzovoort aanbieden. In 2022 vertegenwoordigde het softwaresegment nog de grootste inkomstenbron en die situatie zal in de loop van de volgende jaren wellicht niet veranderen. De groei van het softwaresegment kan toegeschreven worden aan het groeiende aantal (print)dienstverleners die in POD investeren. Softwarebedrijven bieden interfaces om toepassingen te programmeren (zogenaamde 'application programming interface' - API's) en ontwerptools aan. Met de API's kunnen printleveranciers eenvoudig hun bestaande webshop in een POD-platform integreren. Volgens KBV Research heeft het segment van de geïntegreerde software in 2022 de meeste inkomsten uit de markt gehaald omdat er tal van e-commerceplatforms actief zijn en het eenvoudig is om de verbinding daarmee tot stand te brengen. De vraag naar geïntegreerde oplossingen wordt ook ingegeven door voordelen zoals de aanpassingsmogelijkheden, de toename van de computercapaciteit en het rendement. Volgens Grand View Research zou de zelfstandige software tot 2030 een snellere groei moeten kennen. De Australische groep Redbubble en het Amerikaanse bedrijf Zazzle, die tot de grootste POD-spelers behoren, zijn bijvoorbeeld autonome platforms. Ze werken als een marktplaats waar kunstenaars en handelaars hun creaties kunnen verkopen zonder dat ze zich om de technische details hoeven te bekommeren. Grote POD-spelers zijn onder andere Printful, Printify, Gelato, VistaPrint (Cimpress), Zazzle, Redbubble, enzovoort. Die bedrijven investeren op grote schaal in onderzoek en ontwikkeling om geavanceerde producten te creëren en om nieuwe technologieën in hun aanbod te integreren. Zelfs Amazon, de e-commercereus, heeft zijn eigen POD-merk ontwikkeld - 'Amazon Merch on Demand'. De marktstudies verwachten dat het segment van de interieurdecoratie tot 2030 en zelfs nadien de sterkste groei zal kennen, sterker dan die van andere productsegmenten. De verklaring daarvoor is de populariteit van het telewerk sinds de pandemie. Hoe langer hoe meer mensen blijven thuis en willen hun leef- en werkruimte opfleuren. De grotere beschikbaarheid van een groot gamma lifestyle- en woningproducten, zoals huistextiel, affiches en accessoires, stimuleert de verkoop. In 2022 heeft de kledingsector wel de meeste inkomsten uit de markt gehaald en dat zou zo blijven tot 2030. Alvast Printify geeft mee dat kleding de productgroep was die in september 2021 het best op zijn platform verkocht werd. De marktonderzoeken wijzen erop dat kleding, interieurdecoratie, gepersonaliseerde accessoires en drinkbekers de voorkeuren van de consumenten op het vlak van POD weerspiegelen. En dat er een groeiende belangstelling is voor geschenkproducten op maat voor speciale gelegenheden. Ook bedrijven maken gebruik van gepersonaliseerde en unieke producten als een strategie om hun merk en hun producten bij klanten en potentiële klanten te promoten en hun naambekendheid te vergroten. Ontwerpers en grafici kunnen ook een beroep doen op een POD-leverancier om een kleding- of accessoirelijn met hun creaties te personaliseren. Uit de marktstudies blijkt ook dat de ontspanningssector in significante mate bijdraagt tot de groei van de POD-markt. Liefhebbers van film, videospellen en televisieseries zijn bijvoorbeeld sterk geneigd om gepersonaliseerde kleding, kunstwerken en accessoires te kopen waarop logo's of specifieke slogans gedrukt zijn. Een van de grote voorwaarden opdat een POD-dienst goed zou werken, is de klanttevredenheid en die steunt op de kwaliteit van de bedrukte producten en van de dienstverlening. In het kledingsegment zijn de gepersonaliseerde T-shirts bijzonder populair, net als hoodies, sweatshirts, jassen en sportkleding. We stellen vast dat nu ook andere, minder voor de hand liggende producten gepersonaliseerd worden, zoals leggings - voor yogaliefhebbers en joggers - sokken, petten en helmen. Ontwerpers van merkkleding behoren ook tot de potentiële klanten van POD en de personalisatie kan ver gaan, tot in de productetiketten. De personaliseringsmogelijkheden gaan van het design - humoristische designs liggen in de bovenste lade - tot de kleuren en de snit van de kledingstukken. Naast de druktechnieken (sublimatie, DTG, enz.) is ook borduurwerk een originele manier om een modeartikel te personaliseren. Voor de zogenaamde AOP's (all over print) waarbij een motief over het hele oppervlak van het textiel gedrukt wordt, wordt vaak de sublimatietechniek gebruikt. Dat procedé vergt echter wel knowhow in de kledingproductie (snijden en stikken). Het is eenvoudiger om een motief te drukken op een specifieke zone van een al vervaardigd kledingstuk, zoals een T-shirt. In dat geval volstaat een DTG-printer. Woning- en decoratieproducten worden eveneens veel gevraagd. Voor POD-bedrijven zijn muurversieringen, zoals reproducties van foto's of kunstwerken, gedroomde producten die online bijzonder goed verkopen. Andere dagelijkse producten die met een kleur of een motief gemakkelijk te personaliseren zijn, zijn handdoeken, dekens, posters, kussens. Muurklevers met een creatief ontwerp die gemakkelijk op een wand aangebracht kunnen worden, horen ook bij de succesnummers in het aanbod decoratieproducten online. Net als gepersonaliseerde T-shirts behoren bedrukte koppen en bekers tot de best verkochte producten online. Gepersonaliseerde koppen, met gezinsfoto's of tekstjes in de stijl van 'Best dad in the world' of 'goeiemorgen', zijn niet meer weg te denken. Maar naast de koppen behoren ook veldflessen, glazen, bekers en zelfs drankkoffertjes en bierviltjes tot het vaste aanbod producten die online aangeboden worden om met POD gepersonaliseerd te worden. Smartphonehoesjes, silicone omhulsels voor AirPods, draagtassen, vooraf gestanste zelfklevers - stuk voor stuk personaliseerbare accessoires die zich voor POD lenen. In de e-commerce gaan ze snel van de hand, op voorwaarde dat je leuke ideeën op het vlak van design of personalisatie aanbiedt. Zulke producten kunnen uiteraard ook van een bedrijfslogo voorzien worden, of van een uniek motief dat bij een hippe leefstijl hoort. Draagtassen (de zogenaamde 'tote bags') zijn populaire artikels geworden die de bedrijven graag tijdens evenementen of beurzen uitdelen. Bedrijven en NGO's personaliseren ze met hun imago en logo en schenken ze dan aan bezoekers als reclamedrager. Vreemd genoeg staat dit type van product in geen enkel klassement van de POD-specialisten vermeld. Misschien omdat het om een specifieke markt gaat? Die producten liggen echter wel binnen de mogelijkheden van een drukker. In de uitgeverswereld is het zelfs het middel geworden om boeken tegen lagere kosten te herdrukken, om dure voorraden te beperken en om minder boeken te moeten vernietigen. Sinds enkele jaren is het aanbod gepersonaliseerde boeken bijzonder divers geworden. In de reclame op de sociale media bij speciale gelegenheden, zoals de kerstfeesten of moeder- en vaderdag, kan je er niet omheen. De reden is dat ze bijzonder in de smaak vallen van gezinnen. In die geïllustreerde boeken, die vaak met een of meerdere voornamen gepersonaliseerd zijn, worden de kinderen de protagonisten van het verhaal. De fotoalbums die op aanvraag gedrukt worden, zijn al lang gemeengoed en de apps om dergelijke albums samen te stellen, zijn gemakkelijk te vinden. Daarnaast is er ook een enorm aanbod van producten die met een foto gepersonaliseerd kunnen worden (bekers, kussens, smartphonehoesjes, sleutelhangers, enz.). Een smartphone kan duizenden foto's bevatten en fotoboeken die je online kunt samenstellen, zijn een praktische en snelle manier om dat beeldmateriaal te vereeuwigen. De Belgische start-ups Nevea en Tribu hebben een origineel concept op dat vlak uitgewerkt. Met een app kunnen gebruikers elke maand een gezinskrant samenstellen met de foto's op hun gsm. Het gebruikte papier is van tijdschriftkwaliteit en de drukkwaliteit laat niets te wensen over. Afhankelijk van de app kan ook de lay-out gepersonaliseerd worden. Tribu bijvoorbeeld is via een API met drukkerij Snel verbonden om de fotokranten automatisch te drukken. De jonge ondernemers - Tribu is in 2016 opgericht, Nevea in 2017 - hebben op de financiële inbreng van investeerders kunnen rekenen om hun zaak op te starten. Lijkt het idee om met een POD-shop van start te gaan, u iets? Dan hebben we enkele tips om goed uit de startblokken te komen: zoek uw productniche, kies het platform dat het best aan uw behoeften aangepast is om uw shop op te plaatsen, creëer designs met impact, zorg ervoor dat u verschillende betalingsmogelijkheden aanbiedt en maak online reclame om bezoekers naar uw POD-shop te lokken.