James Harvey, Executive Director, CIP4 Organization

Zoals de meeste deelsectoren werd ook het segment van het grootformaatprinten - goed voor een omzet van 11 miljard dollar - door de recessie van 2008-2009 getroffen. Toch hebben de constructeurs die groeimarkt niet links laten liggen en bieden ze nu toestellen met een betere drukkwaliteit en hogere snelheid aan. Vandaag gaat de belangstelling echter vooral uit naar de automatisering van het grootformaatprinten. Zoals bij offset en bij andere vormen van digitale druk betekenen automatisering en de integratie van werkstromen lagere arbeids- en productiekosten, zodat productiebedrijven meer opdrachten met een kleine oplage op een kostenefficiënte manier kunnen afwerken.

Op initiatief van Hewlett-Packard heeft CIP4 onlangs een 'Wide Format Working Group' opgericht die onderzoekt hoe een automatisering op basis van JDF in het grootformaatprinten ingevoerd kan worden. De werkgroep stelt nu al de eerste versie van een ICS-document op (Interoperability Conformance Specification) dat als een basis kan dienen voor de certificeringtests. De werkgroep telt vertegenwoordigers van verschillende belangrijke bedrijven, waaronder: Agfa, Caldera Graphics, Canon, Cyrious Software, Dalim, Data Image Group, EFI, EskoArtwork, Global Graphics Software, GMG, Heidelberg, Hewlett-Packard, Océ, Onyx Graphics, Optimus, Printable, Printing Industries of America, PSik Solutions, Screen en VIGC. Jose L. Abad Peiro, Worldwide Program Manager voor DesignJet Web Connected Printers and Solutions bij Hewlett-Packard (HP) is de voorzitter van de 'Wide Format Working Group'. We vonden hem bereid om wat tijd vrij te maken om op enkele vragen te antwoorden en om licht te laten schijnen op de motivatie van HP om aan die werkgroep mee te werken.

HARVEY: Waarom neemt HP het voortouw in de inspanningen om aan JDF specifieke kenmerken voor het grootformaatprinten toe te voegen? Welk probleem wordt daarmee voor u en uw klanten opgelost?

ABAD PEIRO: Door de feedback van zijn klanten en door de samenwerking met CIP4-leden en met zijn Alliance Partners heeft HP een aantal tekortkomingen in de werkstroom voor grootformaatprinten kunnen identificeren. Zaken die opgelost moeten worden, zijn onder andere het kleurbeheer en een goede, voorafgaande kostprijsberekening.

Wanneer klanten hun opdrachten via het internet naar grafische dienstverleners sturen, ervaren ze vaak problemen met het kleurbeheer, bijvoorbeeld dubbel kleurbeheer, een verkeerde kleurweergave, een foutieve omzetting van de ene kleurruimte naar de andere, enz. Die problemen kunnen opgelost worden wanneer alle betrokken producten dezelfde definitie hanteren van wat gedaan moet worden en hoe.

Grafische dienstverleners hebben het op hun beurt moeilijk om een precieze raming van de productiekosten voor een opdracht te maken, zodat ze ook niet weten hoeveel ze hun klanten moeten aanrekenen. Het gebruik van JDF stelt drukkers in staat om hun Management Information System (MIS) efficiënter te gebruiken en om van hun grootformaat printer nauwkeurige informatie over de opdrachten te verzamelen. Die informatie kan het MIS dan gebruiken om productiekosten en marges te analyseren zodat de grafische dienstverlener snel nauwkeurige offertes voor zijn klant kan opstellen.

HP is ervan overtuigd dat de klant een keuze moet hebben. De samenwerking met CIP4-leden en de Alliance Partners van HP om de open industriestandaard JDF in hun oplossingen te integreren, stelt die keuzevrijheid veilig. Klanten zitten niet gevangen in gesloten systemen, hun investeringen zijn beschermd en ze kunnen in bijkomende modules investeren naarmate hun bedrijfsbehoeften veranderen. De 'HP Certification for Wide Format Printing using JDF Exchange' (de HP-certificatie voor grootformaatprinten met JDF-uitwisseling) geeft klanten de verzekering dat onderdelen met die certificatie goed met andere systemen en toestellen zullen samenwerken.

HARVEY: Wanneer we aan andere toepassingen dan affiches en banieren voor de grootformaatdruk denken, stoten we op enkele bijzonder creatieve toepassingen zoals muur- en voertuigbekledingen waarbij verschillende media zoals vinyl en synthetische dragers gebruikt worden. Welke aspecten van het grootformaatprinten bestrijkt JDF en aan welke punten moet nog gewerkt worden voor de toekomstige versies? Of is het gewoon een kwestie van een ICS te definiëren die specifiek is voor de grootformaatdruk?

ABAD PEIRO: Op het ogenblik richten we onze inspanningen binnen de allianties op leveranciers van web-to-print, MIS, kleur en RIP.

HARVEY: Zijn uw inspanningen alleen gericht op de grootformaat inkjetdruk of worden ook oudere zeefdrukmethoden opgenomen?

ABAD PEIRO: Onze inspanningen richten zich op de grootformaat inkjetdruk.

HARVEY: Wat is het voordeel voor de drukker om grootformaatprinten in een geautomatiseerde productieomgeving op basis van JDF te integreren?

ABAD PEIRO: JDF maakt de automatisering mogelijk door te garanderen dat producten en processen op elkaar aansluiten zonder dat de gebruiker daarin moet tussenkomen. HP werkt met zijn partners samen om die interoperabiliteit te bereiken. Automatisering en interoperabiliteit zijn de basisvoorwaarden om de druk- en productiekosten te verminderen. Een van de voordelen van JDF is dat producten van verschillende leveranciers met elkaar kunnen samenwerken. Van de website waarop klanten bestellingen kunnen plaatsen, tot de grafische productie garandeert de certificatie door HP dat de JDF-werkstroomoplossingen voor grootformaatprinten onderling goed geïntegreerd kunnen worden.

Met door HP gecertificeerde oplossingen kunnen grafische dienstverleners gemakkelijker een e-shop exploiteren om hun grootformaat producten te verkopen en hun klantenbasis uit te breiden. Die oplossingen geven grafische dienstverleners ook de kans om met geautomatiseerde CRM-functies (CRM: customer relation management) de trouw van hun klanten te verbeteren en hun diensten te differentiëren. Grafische dienstverleners ten slotte kunnen hun voordeel doen met de geautomatiseerde productiefuncties om de kosten van de grootformaatdruk te verminderen en de winst te verbeteren.

HARVEY: Verkoopt HP vandaag JDF-oplossingen voor grootformaatprinten? En als dat het geval is, wat zijn die oplossingen en kunt u ons enkele voorbeelden van klanten geven ?

ABAD PEIRO: HP werkt samen met zijn partners in strategische allianties om te garanderen dat JDF in de sector van het grootformaatprinten beschikbaar is. Op het vlak van JDF garandeert de 'HP Certification for Wide Format Printing with JDF Exchange' dat producten met die certificatie 'dezelfde JDF-taal' toepassen. Dat betekent dat de interoperabiliteit tussen producten van verschillende leveranciers met die certificatie groter zal zijn.

James Harvey, Executive Director, CIP4 OrganizationZoals de meeste deelsectoren werd ook het segment van het grootformaatprinten - goed voor een omzet van 11 miljard dollar - door de recessie van 2008-2009 getroffen. Toch hebben de constructeurs die groeimarkt niet links laten liggen en bieden ze nu toestellen met een betere drukkwaliteit en hogere snelheid aan. Vandaag gaat de belangstelling echter vooral uit naar de automatisering van het grootformaatprinten. Zoals bij offset en bij andere vormen van digitale druk betekenen automatisering en de integratie van werkstromen lagere arbeids- en productiekosten, zodat productiebedrijven meer opdrachten met een kleine oplage op een kostenefficiënte manier kunnen afwerken.Op initiatief van Hewlett-Packard heeft CIP4 onlangs een 'Wide Format Working Group' opgericht die onderzoekt hoe een automatisering op basis van JDF in het grootformaatprinten ingevoerd kan worden. De werkgroep stelt nu al de eerste versie van een ICS-document op (Interoperability Conformance Specification) dat als een basis kan dienen voor de certificeringtests. De werkgroep telt vertegenwoordigers van verschillende belangrijke bedrijven, waaronder: Agfa, Caldera Graphics, Canon, Cyrious Software, Dalim, Data Image Group, EFI, EskoArtwork, Global Graphics Software, GMG, Heidelberg, Hewlett-Packard, Océ, Onyx Graphics, Optimus, Printable, Printing Industries of America, PSik Solutions, Screen en VIGC. Jose L. Abad Peiro, Worldwide Program Manager voor DesignJet Web Connected Printers and Solutions bij Hewlett-Packard (HP) is de voorzitter van de 'Wide Format Working Group'. We vonden hem bereid om wat tijd vrij te maken om op enkele vragen te antwoorden en om licht te laten schijnen op de motivatie van HP om aan die werkgroep mee te werken. HARVEY: Waarom neemt HP het voortouw in de inspanningen om aan JDF specifieke kenmerken voor het grootformaatprinten toe te voegen? Welk probleem wordt daarmee voor u en uw klanten opgelost?ABAD PEIRO: Door de feedback van zijn klanten en door de samenwerking met CIP4-leden en met zijn Alliance Partners heeft HP een aantal tekortkomingen in de werkstroom voor grootformaatprinten kunnen identificeren. Zaken die opgelost moeten worden, zijn onder andere het kleurbeheer en een goede, voorafgaande kostprijsberekening. Wanneer klanten hun opdrachten via het internet naar grafische dienstverleners sturen, ervaren ze vaak problemen met het kleurbeheer, bijvoorbeeld dubbel kleurbeheer, een verkeerde kleurweergave, een foutieve omzetting van de ene kleurruimte naar de andere, enz. Die problemen kunnen opgelost worden wanneer alle betrokken producten dezelfde definitie hanteren van wat gedaan moet worden en hoe. Grafische dienstverleners hebben het op hun beurt moeilijk om een precieze raming van de productiekosten voor een opdracht te maken, zodat ze ook niet weten hoeveel ze hun klanten moeten aanrekenen. Het gebruik van JDF stelt drukkers in staat om hun Management Information System (MIS) efficiënter te gebruiken en om van hun grootformaat printer nauwkeurige informatie over de opdrachten te verzamelen. Die informatie kan het MIS dan gebruiken om productiekosten en marges te analyseren zodat de grafische dienstverlener snel nauwkeurige offertes voor zijn klant kan opstellen. HP is ervan overtuigd dat de klant een keuze moet hebben. De samenwerking met CIP4-leden en de Alliance Partners van HP om de open industriestandaard JDF in hun oplossingen te integreren, stelt die keuzevrijheid veilig. Klanten zitten niet gevangen in gesloten systemen, hun investeringen zijn beschermd en ze kunnen in bijkomende modules investeren naarmate hun bedrijfsbehoeften veranderen. De 'HP Certification for Wide Format Printing using JDF Exchange' (de HP-certificatie voor grootformaatprinten met JDF-uitwisseling) geeft klanten de verzekering dat onderdelen met die certificatie goed met andere systemen en toestellen zullen samenwerken. HARVEY: Wanneer we aan andere toepassingen dan affiches en banieren voor de grootformaatdruk denken, stoten we op enkele bijzonder creatieve toepassingen zoals muur- en voertuigbekledingen waarbij verschillende media zoals vinyl en synthetische dragers gebruikt worden. Welke aspecten van het grootformaatprinten bestrijkt JDF en aan welke punten moet nog gewerkt worden voor de toekomstige versies? Of is het gewoon een kwestie van een ICS te definiëren die specifiek is voor de grootformaatdruk? ABAD PEIRO: Op het ogenblik richten we onze inspanningen binnen de allianties op leveranciers van web-to-print, MIS, kleur en RIP.HARVEY: Zijn uw inspanningen alleen gericht op de grootformaat inkjetdruk of worden ook oudere zeefdrukmethoden opgenomen?ABAD PEIRO: Onze inspanningen richten zich op de grootformaat inkjetdruk.HARVEY: Wat is het voordeel voor de drukker om grootformaatprinten in een geautomatiseerde productieomgeving op basis van JDF te integreren?ABAD PEIRO: JDF maakt de automatisering mogelijk door te garanderen dat producten en processen op elkaar aansluiten zonder dat de gebruiker daarin moet tussenkomen. HP werkt met zijn partners samen om die interoperabiliteit te bereiken. Automatisering en interoperabiliteit zijn de basisvoorwaarden om de druk- en productiekosten te verminderen. Een van de voordelen van JDF is dat producten van verschillende leveranciers met elkaar kunnen samenwerken. Van de website waarop klanten bestellingen kunnen plaatsen, tot de grafische productie garandeert de certificatie door HP dat de JDF-werkstroomoplossingen voor grootformaatprinten onderling goed geïntegreerd kunnen worden.Met door HP gecertificeerde oplossingen kunnen grafische dienstverleners gemakkelijker een e-shop exploiteren om hun grootformaat producten te verkopen en hun klantenbasis uit te breiden. Die oplossingen geven grafische dienstverleners ook de kans om met geautomatiseerde CRM-functies (CRM: customer relation management) de trouw van hun klanten te verbeteren en hun diensten te differentiëren. Grafische dienstverleners ten slotte kunnen hun voordeel doen met de geautomatiseerde productiefuncties om de kosten van de grootformaatdruk te verminderen en de winst te verbeteren. HARVEY: Verkoopt HP vandaag JDF-oplossingen voor grootformaatprinten? En als dat het geval is, wat zijn die oplossingen en kunt u ons enkele voorbeelden van klanten geven ?ABAD PEIRO: HP werkt samen met zijn partners in strategische allianties om te garanderen dat JDF in de sector van het grootformaatprinten beschikbaar is. Op het vlak van JDF garandeert de 'HP Certification for Wide Format Printing with JDF Exchange' dat producten met die certificatie 'dezelfde JDF-taal' toepassen. Dat betekent dat de interoperabiliteit tussen producten van verschillende leveranciers met die certificatie groter zal zijn.