Met kantoren in België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Amerika en China, plus een wereldwijd partnernetwerk, is HYBRID Software een wereldwijde speler die zich vooral richt op de ontwikkeling van innovatieve productiviteitstools voor de grafische industrie. Hun CLOUDFLOW workflow, PACKZ editor en andere integratieproducten bieden unieke voordelen, waaronder native PDF-workflows, personafhankelijke oplossingen op basis van industriestandaarden en schaalbare technologieën met een lage cost of ownership. Alle HYBRID oplossingen hebben een duidelijk doel voor ogen, namelijk de manuele input vervangen door intelligente software, het verhogen van de efficiëntie en een verbetering van de procescontrole en planning in de grafische bedrijven.

Gestage groei

Sinds de oprichting van het bedrijf, kent Hybrid Software een jaarlijkse groei van zo'n 25%. Vandaag telt de organisatie een 250-tal medewerkers, waarvan ongeveer 1/3 ontwikkelaars zijn. Guido Van der Schueren vult aan: "Om verder te kunnen groeien, moet je ook geschikte mensen vinden en dat is een van de problemen waar we tegenaan lopen. Er zijn steeds minder jongeren die opteren voor een grafische opleiding en een deel van die uitstroom verlaat nadien alsnog de grafische sector. Spijtig, want de grafische markt en al zeker de label en verpakkingsindustrie, is wereldwijd nog steeds een groeimarkt. Wij zijn trouwens niet de enigen die met dit probleem te kampen hebben, want bij klanten en andere leveranciers horen we eenzelfde verhaal."

Samenwerking met Passwerk

Vanuit die behoefte is HYBRID ook een samenwerkingsverband aangegaan met Passwerk, een organisatie die de kwaliteiten van personen met een autismespectrumprofiel met een normale tot hoge begaafdheid inzet op de reguliere arbeidsmarkt. Guido verduidelijkt: "Software ontwikkelen houdt ook in dat je die moet testen alvorens deze geïnstalleerd kan worden bij de klant. En daar maken deze test engineers duidelijk het verschil. Die samenwerking is een echte win-win voor beide partijen gebleken."

Groeikansen op de Aziatische markt

West-Europa en Noord-Amerika zijn al belangrijke afzetgebieden voor HYBRID, maar ook de Aziatische markt biedt aanzienlijke groeikansen. Daarom opende het bedrijf in oktober 2021 ook een kantoor in Shanghai, China. Guido: "De label- en verpakkingsmarkt in China is gigantisch en grafische bedrijven zijn, ondanks het feit dat de loonkosten een pak lager zijn dan in Europa, ook hier continu op zoek om hun productieprocessen verder te verbeteren en te stroomlijnen. Dankzij een lokale aanwezigheid, ben ik ervan overtuigd dat wij hierin een belangrijke rol zullen spelen."

Digitaal zit in de lift

Het ontgaat Guido ook niet dat etiketten en verpakking steeds vaker digitaal gedrukt worden en ook het belang van een mooi bedrukte secundaire verpakking neemt toe. "Nu de productie van etiketten en verpakkingen meer en meer verschuift naar digitaal printen, stijgt ook de vraag naar color matching tools om zowel in flexo als digitaal hetzelfde eindresultaat te garanderen. Om onze klanten ook in die complexe materie te ondersteunen, hebben we recent het Duitse ColorLogic GmbH overgenomen. ColorLogic is wereldwijd actief in kleurenmanagementsoftware en die tools in combinatie met onze oplossingen, bieden een perfecte combinatie van snelheid, kwaliteit en voorspelbaarheid voor deze veeleisende mixte omgevingen."

Als afsluiter geeft Guido ook nog dit mee: "Door de aanslepende coronacrisis was 2021 iets minder dan wat we gehoopt hadden, maar voor 2022 zijn we toch gematigd optimistisch. Wij kijken vooral uit naar de grafische beurzen, want wij willen vooral dicht bij de klant staan en dat fysieke contact en de feedback die je op zo'n beurs uit de markt krijgt, kan door geen enkel digitaal medium vervangen worden."

Met kantoren in België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Amerika en China, plus een wereldwijd partnernetwerk, is HYBRID Software een wereldwijde speler die zich vooral richt op de ontwikkeling van innovatieve productiviteitstools voor de grafische industrie. Hun CLOUDFLOW workflow, PACKZ editor en andere integratieproducten bieden unieke voordelen, waaronder native PDF-workflows, personafhankelijke oplossingen op basis van industriestandaarden en schaalbare technologieën met een lage cost of ownership. Alle HYBRID oplossingen hebben een duidelijk doel voor ogen, namelijk de manuele input vervangen door intelligente software, het verhogen van de efficiëntie en een verbetering van de procescontrole en planning in de grafische bedrijven.Gestage groeiSinds de oprichting van het bedrijf, kent Hybrid Software een jaarlijkse groei van zo'n 25%. Vandaag telt de organisatie een 250-tal medewerkers, waarvan ongeveer 1/3 ontwikkelaars zijn. Guido Van der Schueren vult aan: "Om verder te kunnen groeien, moet je ook geschikte mensen vinden en dat is een van de problemen waar we tegenaan lopen. Er zijn steeds minder jongeren die opteren voor een grafische opleiding en een deel van die uitstroom verlaat nadien alsnog de grafische sector. Spijtig, want de grafische markt en al zeker de label en verpakkingsindustrie, is wereldwijd nog steeds een groeimarkt. Wij zijn trouwens niet de enigen die met dit probleem te kampen hebben, want bij klanten en andere leveranciers horen we eenzelfde verhaal."Samenwerking met PasswerkVanuit die behoefte is HYBRID ook een samenwerkingsverband aangegaan met Passwerk, een organisatie die de kwaliteiten van personen met een autismespectrumprofiel met een normale tot hoge begaafdheid inzet op de reguliere arbeidsmarkt. Guido verduidelijkt: "Software ontwikkelen houdt ook in dat je die moet testen alvorens deze geïnstalleerd kan worden bij de klant. En daar maken deze test engineers duidelijk het verschil. Die samenwerking is een echte win-win voor beide partijen gebleken."Groeikansen op de Aziatische marktWest-Europa en Noord-Amerika zijn al belangrijke afzetgebieden voor HYBRID, maar ook de Aziatische markt biedt aanzienlijke groeikansen. Daarom opende het bedrijf in oktober 2021 ook een kantoor in Shanghai, China. Guido: "De label- en verpakkingsmarkt in China is gigantisch en grafische bedrijven zijn, ondanks het feit dat de loonkosten een pak lager zijn dan in Europa, ook hier continu op zoek om hun productieprocessen verder te verbeteren en te stroomlijnen. Dankzij een lokale aanwezigheid, ben ik ervan overtuigd dat wij hierin een belangrijke rol zullen spelen."Digitaal zit in de liftHet ontgaat Guido ook niet dat etiketten en verpakking steeds vaker digitaal gedrukt worden en ook het belang van een mooi bedrukte secundaire verpakking neemt toe. "Nu de productie van etiketten en verpakkingen meer en meer verschuift naar digitaal printen, stijgt ook de vraag naar color matching tools om zowel in flexo als digitaal hetzelfde eindresultaat te garanderen. Om onze klanten ook in die complexe materie te ondersteunen, hebben we recent het Duitse ColorLogic GmbH overgenomen. ColorLogic is wereldwijd actief in kleurenmanagementsoftware en die tools in combinatie met onze oplossingen, bieden een perfecte combinatie van snelheid, kwaliteit en voorspelbaarheid voor deze veeleisende mixte omgevingen."Als afsluiter geeft Guido ook nog dit mee: "Door de aanslepende coronacrisis was 2021 iets minder dan wat we gehoopt hadden, maar voor 2022 zijn we toch gematigd optimistisch. Wij kijken vooral uit naar de grafische beurzen, want wij willen vooral dicht bij de klant staan en dat fysieke contact en de feedback die je op zo'n beurs uit de markt krijgt, kan door geen enkel digitaal medium vervangen worden."