Volgens Xavier Biermez, Managing Director van Konica Minolta Business Solutions Belgium & The Netherlands, ligt die groei deels aan de stabiliteit die teruggekeerd is in de markt. "Wij zijn net voor de crisis van 2008 op de grafische markt gekomen met onze digitale printoplossingen. Een slechtere timing kan je niet bedenken zou je zeggen, maar dat heeft in ons voordeel gewerkt, want veel bedrijven gingen op zoek naar digitale alternatieven voor dure offsetpersen.Vandaag zien we niet alleen dat de grafische markt weer aantrekt, maar vooral dat digital print niet meer weg te denken is. Het is niet langer een of-of verhaal, maar duidelijk en-en geworden."

Afdrukken binnen een Delta E van 2

"De tijd dat iedereen argwanend en met de loep naar digitaal drukwerk keek, hebben we gelukkig al een tijdje achter ons liggen", vervolgt Xavier Biermez. "De printkwaliteit van onze machines is zonder meer top en verbetert nog steeds. Zo beschikken onze laatste generatie AccurioPress productieprinters over inline spectraal-meting met automatische terugkoppeling en bijsturing, waardoor kleurafwijkingen binnen en tussen productieruns tot het verleden behoren. Hierdoor zijn we in staat om binnen een Delta E van 2 te drukken. Een afwijking die niet eens waarneembaar is met het blote oog."

Volautomatische inline wire-O oplossing

Een ander voordeel van digitaal drukken is dat je het drukwerk meteen kan afwerken, waardoor ook de vraag naar inline afwerking toeneemt. Een trend die Peter Veldhuysen, Manager Sales &Marketing Professional Printing beaamt: "Afwerking zoals Booklet Finishing, lijmen, nieten en schoonsnijden wordt steeds vaker inline gedaan, want daar ligt juist de kracht van digitale druk. Speciaal voor Wire-O inbinden, iets wat nog veel handmatig gebeurt, brengt Konica Minolta nog dit jaar een volautomatische inline oplossing op de markt."

Digitale veredeling in de lift

Naast Production Printing, zijn er ook nog andere segmenten waar Konica Minolta op inzet. Eén daarvan is digitale veredeling. Peter Veldhuysen: "Recent ondertekende Konica Minolta een strategisch partnership met het Franse MGI, dat ondermeer de MGI Meteor Unlimited Colors digitale pers maakt. MGI gebruikte reeds onze print engines in de Meteor, alsook inkjet koppen in de JETvarnish, maar door onze participatie is die samenwerking nu nog intenser. Een eerste concreet resultaat hiervan was de introductie op Labelexpo Europe 2017 van het nieuwe MGI JETvarnish 3DWeb systeem.Een inline oplossing waarmee vlakke en 3D UV-spotlak, 3D gepreegde laktexturen en vlakke en gepreegde folie-effecten geproduceerd worden."

Oplossingen voor labels en verpakkingen

Een niche in de grafische markt die het zeer goed doet, is labels en verpakkingen. Ook daarvoor heeft Konica Minolta een aantal opmerkelijke producten ontwikkeld. Peter Veldhuysen legt uit:"Op drupa 2016 introduceerde Konica Minolta de AccurioJet KM-1digitale inkjet vellenpers. Deze pers is onder meer ontwikkeld voor de verpakkingssector en kan, dankzij de Led UV-droging, naast papier en karton ook synthetische materialen bedrukken tot een dikte van 0,6 mm. Op Labelexpo Europe 2017 introduceerde Konica Minolta ook nog de Accurio Label 190. Deze smalbaandigitale kleurenlabelpers is de opvolger van de bizhub C71cf, een pers die twee jaar geleden op de markt kwam en al aan meer dan honderd bedrijven wereldwijd verkocht is. De pers haalt een snelheid van 19 m/min en bedrukt de meeste kleefmaterialen."Last but not least nog iets over software, want Konica Minolta is veel meer dan enkel een hardware fabrikant. Eén van die oplossingenis Accurio Pro Flux, een innovatieve workflowtool waarmee drukkers het productieproces, van intake en preflighting tot afdrukken en afwerking, volledig mee onder controle hebben.Waar Konica Minolta vroeger meer als een hardwarefabrikant gezien werd, profileert het bedrijf zich nu als een total solutions provider. Een filosofie die werkt, want de groeicijfers zijn daar het mooiste bewijs van.

Meer info over Konica Minolta vindt u op www.konicaminolta.be

Volgens Xavier Biermez, Managing Director van Konica Minolta Business Solutions Belgium & The Netherlands, ligt die groei deels aan de stabiliteit die teruggekeerd is in de markt. "Wij zijn net voor de crisis van 2008 op de grafische markt gekomen met onze digitale printoplossingen. Een slechtere timing kan je niet bedenken zou je zeggen, maar dat heeft in ons voordeel gewerkt, want veel bedrijven gingen op zoek naar digitale alternatieven voor dure offsetpersen.Vandaag zien we niet alleen dat de grafische markt weer aantrekt, maar vooral dat digital print niet meer weg te denken is. Het is niet langer een of-of verhaal, maar duidelijk en-en geworden."Afdrukken binnen een Delta E van 2"De tijd dat iedereen argwanend en met de loep naar digitaal drukwerk keek, hebben we gelukkig al een tijdje achter ons liggen", vervolgt Xavier Biermez. "De printkwaliteit van onze machines is zonder meer top en verbetert nog steeds. Zo beschikken onze laatste generatie AccurioPress productieprinters over inline spectraal-meting met automatische terugkoppeling en bijsturing, waardoor kleurafwijkingen binnen en tussen productieruns tot het verleden behoren. Hierdoor zijn we in staat om binnen een Delta E van 2 te drukken. Een afwijking die niet eens waarneembaar is met het blote oog."Volautomatische inline wire-O oplossingEen ander voordeel van digitaal drukken is dat je het drukwerk meteen kan afwerken, waardoor ook de vraag naar inline afwerking toeneemt. Een trend die Peter Veldhuysen, Manager Sales &Marketing Professional Printing beaamt: "Afwerking zoals Booklet Finishing, lijmen, nieten en schoonsnijden wordt steeds vaker inline gedaan, want daar ligt juist de kracht van digitale druk. Speciaal voor Wire-O inbinden, iets wat nog veel handmatig gebeurt, brengt Konica Minolta nog dit jaar een volautomatische inline oplossing op de markt."Digitale veredeling in de liftNaast Production Printing, zijn er ook nog andere segmenten waar Konica Minolta op inzet. Eén daarvan is digitale veredeling. Peter Veldhuysen: "Recent ondertekende Konica Minolta een strategisch partnership met het Franse MGI, dat ondermeer de MGI Meteor Unlimited Colors digitale pers maakt. MGI gebruikte reeds onze print engines in de Meteor, alsook inkjet koppen in de JETvarnish, maar door onze participatie is die samenwerking nu nog intenser. Een eerste concreet resultaat hiervan was de introductie op Labelexpo Europe 2017 van het nieuwe MGI JETvarnish 3DWeb systeem.Een inline oplossing waarmee vlakke en 3D UV-spotlak, 3D gepreegde laktexturen en vlakke en gepreegde folie-effecten geproduceerd worden."Oplossingen voor labels en verpakkingenEen niche in de grafische markt die het zeer goed doet, is labels en verpakkingen. Ook daarvoor heeft Konica Minolta een aantal opmerkelijke producten ontwikkeld. Peter Veldhuysen legt uit:"Op drupa 2016 introduceerde Konica Minolta de AccurioJet KM-1digitale inkjet vellenpers. Deze pers is onder meer ontwikkeld voor de verpakkingssector en kan, dankzij de Led UV-droging, naast papier en karton ook synthetische materialen bedrukken tot een dikte van 0,6 mm. Op Labelexpo Europe 2017 introduceerde Konica Minolta ook nog de Accurio Label 190. Deze smalbaandigitale kleurenlabelpers is de opvolger van de bizhub C71cf, een pers die twee jaar geleden op de markt kwam en al aan meer dan honderd bedrijven wereldwijd verkocht is. De pers haalt een snelheid van 19 m/min en bedrukt de meeste kleefmaterialen."Last but not least nog iets over software, want Konica Minolta is veel meer dan enkel een hardware fabrikant. Eén van die oplossingenis Accurio Pro Flux, een innovatieve workflowtool waarmee drukkers het productieproces, van intake en preflighting tot afdrukken en afwerking, volledig mee onder controle hebben.Waar Konica Minolta vroeger meer als een hardwarefabrikant gezien werd, profileert het bedrijf zich nu als een total solutions provider. Een filosofie die werkt, want de groeicijfers zijn daar het mooiste bewijs van. Meer info over Konica Minolta vindt u op www.konicaminolta.be