Of zoals oprichter Peter Stael van Across het formuleert: "Verpakkingen dragen steeds meer verantwoordelijkheid. De verpakkingsindustrie moet daarbij verantwoordelijkheid nemen in het aandragen van duurzamere verpakkingen." Om daar zelf een actieve bijdrage in te leveren richtte Across met de We Create Change Group, een speciaal, nieuw onderdeel van Across, op. Hierin werkt Stael, die zelf ook kan bogen op 25 jaar ervaring in de verpakkingsindustrie, o.a. voor verpakkingstechnische facetten samen met consultant Ruud Jenniskens van Deopen BV uit Nederland. Deopen heeft ervaring in de voedingsmiddelenindustrie met anti-counterfeit, track&trace en serialization projecten.

"In de jaren 70 was het zo dat een verpakking volledig functioneel moest zijn aan het product", legt Stael uit. "Daarbij was er een top-down proces bij de keuze voor een bepaalde verpakking. Marketing gaf een opdracht aan de productie en die legde een vraag neer bij de inkoper die vervolgens op zoek ging naar de juiste leverancier. Dat proces is veel ingewikkelder geworden, want een verpakking moet tegenwoordig aan veel meer eisen moet voldoen. Het milieu is daarbij een heel belangrijk aspect geworden. Maar bijvoorbeeld ook 'easy opening', omdat de bevolking relatief veel ouder is geworden. De klant vraagt nu niet meer alleen om een bepaald product te leveren, maar om hem ook in dat opzicht te verbeteren. Daarbij heeft nu niet alleen meer de inkoper eisen, maar ook marketing, sales en de productie. De toeleveranciers weten daarom zelf vaak niet goed meer, wat ze precies moeten leveren aan een klant. Daarin kunnen wij een rol spelen. Zo kregen we onlangs de vraag van een tomatenproducent in blik. Die moet nu een QR code op het blik zetten, de nutriscore en een label op de verpakking hebben. Maar op het blikje dat heel klein is, is geen plek meer... Dus hoe doe je dat dan?"

Intelligente verpakkingen

Verduurzaming is al langere tijd een belangrijk thema voor Across. Een belangrijk deel van de oplossing ligt bij intelligente verpakkingen, voorziet Stael. Al was het maar in het geval van het blikje tomatenpuree om via een link naar het internet de consument te voorzien van de benodigde en verplichte informatie over het product. Maar het gaat nog veel verder constateert Stael. "Bijvoorbeeld dat je op je telefoon via een intelligent etiket een waarschuwing van het zakje sla in de koelkast krijgt dat het product nog maar twee dagen eetbaar is. Op die manier krijgt iedere verpakking een unieke code om de versheid van de inhoud en de locatie exact te kunnen traceren. Een mooi voorbeeld daarvan is de recent gelanceerde Keep-It versheidsindicator die tot en met in de koelkast van de consument aangeeft hoelang een product nog houdbaar blijft (zie ook het artikel in V&L 2 op pag. 34). Een intuïtief label dat de versheid van een product aangeeft en dat goedkeuring heeft verkregen van de Nederlandse overheid en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. De Nederlandse autoriteiten erkennen daarbij, dat voedselveiligheid èn de strijd tegen voedselverspilling hier hand in hand gaan." Across is naar aanleiding van deze goedkeuring nu in gesprek gekomen met autoriteiten, producenten en retailers van Nieuw-Zeeland tot aan de VS.

"Met Royal Joh. Enschedé - hoogtechnologische drukker van bankbiljetten en andere waardepapieren - en uitvinder/technisch ontwikkelaar Meeuwis de Weerd, zijn we nu bezig met een project waarbij we individuele verpakkingen (ook ultra-dun en mono-materiaal) voorzien van een geïntegreerde identifier in de vorm van een slimme nanochip met een antenne, zodat iedere productverpakking, inclusief staat van de inhoud, op die manier door de hele keten te volgen is. Dat biedt het bijkomende voordeel dat aan het einde van de levenscyclus voor een vlotte recyclage precies kan worden gemonitord uit welk materiaal een verpakking bestaat."

www.across-consult.com

Of zoals oprichter Peter Stael van Across het formuleert: "Verpakkingen dragen steeds meer verantwoordelijkheid. De verpakkingsindustrie moet daarbij verantwoordelijkheid nemen in het aandragen van duurzamere verpakkingen." Om daar zelf een actieve bijdrage in te leveren richtte Across met de We Create Change Group, een speciaal, nieuw onderdeel van Across, op. Hierin werkt Stael, die zelf ook kan bogen op 25 jaar ervaring in de verpakkingsindustrie, o.a. voor verpakkingstechnische facetten samen met consultant Ruud Jenniskens van Deopen BV uit Nederland. Deopen heeft ervaring in de voedingsmiddelenindustrie met anti-counterfeit, track&trace en serialization projecten. "In de jaren 70 was het zo dat een verpakking volledig functioneel moest zijn aan het product", legt Stael uit. "Daarbij was er een top-down proces bij de keuze voor een bepaalde verpakking. Marketing gaf een opdracht aan de productie en die legde een vraag neer bij de inkoper die vervolgens op zoek ging naar de juiste leverancier. Dat proces is veel ingewikkelder geworden, want een verpakking moet tegenwoordig aan veel meer eisen moet voldoen. Het milieu is daarbij een heel belangrijk aspect geworden. Maar bijvoorbeeld ook 'easy opening', omdat de bevolking relatief veel ouder is geworden. De klant vraagt nu niet meer alleen om een bepaald product te leveren, maar om hem ook in dat opzicht te verbeteren. Daarbij heeft nu niet alleen meer de inkoper eisen, maar ook marketing, sales en de productie. De toeleveranciers weten daarom zelf vaak niet goed meer, wat ze precies moeten leveren aan een klant. Daarin kunnen wij een rol spelen. Zo kregen we onlangs de vraag van een tomatenproducent in blik. Die moet nu een QR code op het blik zetten, de nutriscore en een label op de verpakking hebben. Maar op het blikje dat heel klein is, is geen plek meer... Dus hoe doe je dat dan?"Intelligente verpakkingenVerduurzaming is al langere tijd een belangrijk thema voor Across. Een belangrijk deel van de oplossing ligt bij intelligente verpakkingen, voorziet Stael. Al was het maar in het geval van het blikje tomatenpuree om via een link naar het internet de consument te voorzien van de benodigde en verplichte informatie over het product. Maar het gaat nog veel verder constateert Stael. "Bijvoorbeeld dat je op je telefoon via een intelligent etiket een waarschuwing van het zakje sla in de koelkast krijgt dat het product nog maar twee dagen eetbaar is. Op die manier krijgt iedere verpakking een unieke code om de versheid van de inhoud en de locatie exact te kunnen traceren. Een mooi voorbeeld daarvan is de recent gelanceerde Keep-It versheidsindicator die tot en met in de koelkast van de consument aangeeft hoelang een product nog houdbaar blijft (zie ook het artikel in V&L 2 op pag. 34). Een intuïtief label dat de versheid van een product aangeeft en dat goedkeuring heeft verkregen van de Nederlandse overheid en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. De Nederlandse autoriteiten erkennen daarbij, dat voedselveiligheid èn de strijd tegen voedselverspilling hier hand in hand gaan." Across is naar aanleiding van deze goedkeuring nu in gesprek gekomen met autoriteiten, producenten en retailers van Nieuw-Zeeland tot aan de VS."Met Royal Joh. Enschedé - hoogtechnologische drukker van bankbiljetten en andere waardepapieren - en uitvinder/technisch ontwikkelaar Meeuwis de Weerd, zijn we nu bezig met een project waarbij we individuele verpakkingen (ook ultra-dun en mono-materiaal) voorzien van een geïntegreerde identifier in de vorm van een slimme nanochip met een antenne, zodat iedere productverpakking, inclusief staat van de inhoud, op die manier door de hele keten te volgen is. Dat biedt het bijkomende voordeel dat aan het einde van de levenscyclus voor een vlotte recyclage precies kan worden gemonitord uit welk materiaal een verpakking bestaat." www.across-consult.com