De stad Amsterdam voerde op 1 januari 2018 een 'opt-in'-regeling in. Sindsdien moeten inwoners met een Ja-Ja-sticker op hun brievenbus aangeven dat ze reclamefolders en huis-aan-huisbladen te willen ontvangen. Het KVGO en MailDB verzetten zich tegen dat besluit, maar verloren zowel een rechtszaak als het daarop volgende hoger beroep. Zij willen dat de bestaande landelijke 'opt-out'-regeling, met Nee-Ja en Nee-Nee-stickers, blijft bestaan.

Nu in navolging van Amsterdam meer Nederlandse steden de Ja-Ja-sticker willen invoeren, stappen de brancheorganisaties naar de Hoge Raad. Ze zijn van mening dat het gerechtshof eerder tot een onjuist oordeel is gekomen: "Argumenten daarvoor zijn onder andere dat zowel het nationale recht als ook het Europese recht een legale invoering van het opt-in systeem door de gemeente Amsterdam, maar ook door andere gemeentes, in de weg staan." Naar verwachting kan het zeker een of anderhalf jaar duren voor een definitieve uitspraak volgt. Het KVGO en MailDB stellen ondertussen gemeenten die de invoering van de Ja-Ja-sticker overwegen per brief aansprakelijk voor de schade die hun leden daarvan in de tussenliggende tijd mogelijk ondervinden. KVGO-voorzitter Dick Naafs stelde eerder deze maand dat een opt-in regeling "enorme consequenties heeft voor onze branche. Niet alleen in Nederland, maar straks ook Europees".