Een box, twee boeken, omslagen in zwart en wit leder, zwarte en vergulde snede, gestempeld, 2 x 400 pagina's en meer dan 2000 foto's: of met andere woorden de luxueuze editie 'Dries Van Noten 1-100' die Lannoo Publishers in september op de markt bracht.

2017 is een belangrijk jaar voor de Belgische ontwerper. In maart laatstleden stelde hij immers zijn 100e collectie voor tijdens een gedenkwaardige modeshow waarin beroemde topstukken uit de jaren '90 werden samengebracht. De gelegenheid ook om die 100 collecties te bundelen in de vorm van twee mooie boeken die in een luxueus koffertje aangeboden worden. Het werk op zich is ook een compilatie van grafische technieken die duidelijk maken in welke mate gedrukte media een belangrijke rol spelen. In dit dubbele overzichtswerk - het eerste volume bundelt de 50 eerste collecties, het tweede volume de 50 volgende - geven meer dan 2000 foto's een beeld van het merk, van de details van de prints en het borduurwerk die Dries Van Noten ontworpen heeft, van de scenografie, enz.

Om dat alles tot zijn recht te laten komen, koos de ontwerper eigenhandig de papiersoorten. "Dries Van Noten zocht een papier dat zijn collectie kon vertegenwoordigen en dat hetzelfde kwaliteitsniveau uitstraalt als dat waar hij voor staat. In zulke gevallen is men altijd bereid om voor een kwaliteitspapier te betalen omdat dat het verschil maakt," zegt Karin Humbeeck van Igepa. Na verscheidene tests kwamen er vier papiersoorten in aanmerking. Daaruit koos Dries Van Noten Phoenixmotion, een erg mat, gestreken wit papier van de Duitse papierfabrikant Scheufelen. Een kwaliteitspapier op basis van hoogwaardige vezels dat een bijzonder strijkproces ondergaan heeft en waarvan de pigmentatie een bijzonder waarheidsgetrouwe weergave van de kleuren mogelijk maakt. Dries Van Noten koos dit papier wegens de uitstekende fotografische weergave en de intense kleuren. Karin Humbeeck: "Voor Dries Van Noten was het bijvoorbeeld belangrijk dat het rood van de druk identiek was aan het rood van een stof."

In het volgende nummer van Grafisch Nieuws (oktober) kunt u een uitgebreid artikel lezen over mooie papiersoorten en opmerkelijke grafische realisaties.

Een box, twee boeken, omslagen in zwart en wit leder, zwarte en vergulde snede, gestempeld, 2 x 400 pagina's en meer dan 2000 foto's: of met andere woorden de luxueuze editie 'Dries Van Noten 1-100' die Lannoo Publishers in september op de markt bracht. 2017 is een belangrijk jaar voor de Belgische ontwerper. In maart laatstleden stelde hij immers zijn 100e collectie voor tijdens een gedenkwaardige modeshow waarin beroemde topstukken uit de jaren '90 werden samengebracht. De gelegenheid ook om die 100 collecties te bundelen in de vorm van twee mooie boeken die in een luxueus koffertje aangeboden worden. Het werk op zich is ook een compilatie van grafische technieken die duidelijk maken in welke mate gedrukte media een belangrijke rol spelen. In dit dubbele overzichtswerk - het eerste volume bundelt de 50 eerste collecties, het tweede volume de 50 volgende - geven meer dan 2000 foto's een beeld van het merk, van de details van de prints en het borduurwerk die Dries Van Noten ontworpen heeft, van de scenografie, enz.Om dat alles tot zijn recht te laten komen, koos de ontwerper eigenhandig de papiersoorten. "Dries Van Noten zocht een papier dat zijn collectie kon vertegenwoordigen en dat hetzelfde kwaliteitsniveau uitstraalt als dat waar hij voor staat. In zulke gevallen is men altijd bereid om voor een kwaliteitspapier te betalen omdat dat het verschil maakt," zegt Karin Humbeeck van Igepa. Na verscheidene tests kwamen er vier papiersoorten in aanmerking. Daaruit koos Dries Van Noten Phoenixmotion, een erg mat, gestreken wit papier van de Duitse papierfabrikant Scheufelen. Een kwaliteitspapier op basis van hoogwaardige vezels dat een bijzonder strijkproces ondergaan heeft en waarvan de pigmentatie een bijzonder waarheidsgetrouwe weergave van de kleuren mogelijk maakt. Dries Van Noten koos dit papier wegens de uitstekende fotografische weergave en de intense kleuren. Karin Humbeeck: "Voor Dries Van Noten was het bijvoorbeeld belangrijk dat het rood van de druk identiek was aan het rood van een stof."In het volgende nummer van Grafisch Nieuws (oktober) kunt u een uitgebreid artikel lezen over mooie papiersoorten en opmerkelijke grafische realisaties.