De Onderwijsmonitor van Acco, aanbieder van studiemateriaal voor hoger onderwijs, bevroeg 173 docenten en 1.612 studenten aan Vlaamse universiteiten en hogescholen over de digitalisering van lesmateriaal in het hoger onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de bevraagde studenten de voorkeur geeft aan een papieren cursus, 29 procent kan zich vinden in een digitaal e-book als ze die in combinatie met een papieren handboek kunnen gebruiken. In totaal dus goed voor bijna 9 op 10 studenten die blijven vasthouden aan papieren studiemateriaal. Amper 9 procent neemt genoegen met een uitsluitend digitale cursus.

Didactische sterktes

"Het is geen verrassing dat studenten blijven kiezen voor een papieren cursus", stelt prof. Valcke, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Gent. "Papieren lesmateriaal laat studenten toe om de leerstof op een diepgaandere manier te kunnen verwerken door bijvoorbeeld te markeren of kanttekeningen en schema's te maken en daarbij het overzicht te blijven houden. Dat garandeert een actieve verwerking van de stof. Het blijkt moeilijker voor studenten om zich te concentreren wanneer ze via een laptop studeren door de toegang tot en afleiding door andere programma's. Digitaal en fysiek hebben allebei hun didactische sterktes en kunnen best complementair ingezet worden."

Financiële toegankelijkheid

De vraag naar papieren studiemateriaal is volgens Acco, een coöperatieve vennootschap, opvallend, gezien slechts 4,5 procent van de docenten nog uitsluitend studiemateriaal op papier aanbiedt. Het merendeel (81%) kiest voor een combinatie van digitaal en papieren studiemateriaal. 13 procent voorziet uitsluitend digitaal studiemateriaal. En dus drukken studenten massaal zelf hun studiemateriaal af. 69 procent drukt digitaal lesmateriaal af om de lessen te volgen wanneer ze starten met studeren. Ook andere vormen van lesmateriaal, zoals samenvattingen (75%), powerpoints (64%) en papers (40%) worden nog veel afgedrukt. En dat gaat gepaard met een prijskaartje thuis of bij de printshops.

Inge Vander Velpen, de CEO van Acco.

Inge Vander Velpen, de CEO van Acco, waarschuwt voor de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs. "Bijna 1 op de 5 studenten geeft meer dan honderd euro per semester uit aan het afdrukken van lesmateriaal", zegt de topvrouw. "Dat komt bovenop de prijs die ze al betalen voor hun boeken en eventueel ander studiemateriaal. Een behoorlijke som dus die de betaalbaarheid en toegankelijkheid van cursusmateriaal onder druk zet voor studenten die het vaak met een beperkt budget moeten redden."

De Onderwijsmonitor van Acco, aanbieder van studiemateriaal voor hoger onderwijs, bevroeg 173 docenten en 1.612 studenten aan Vlaamse universiteiten en hogescholen over de digitalisering van lesmateriaal in het hoger onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de bevraagde studenten de voorkeur geeft aan een papieren cursus, 29 procent kan zich vinden in een digitaal e-book als ze die in combinatie met een papieren handboek kunnen gebruiken. In totaal dus goed voor bijna 9 op 10 studenten die blijven vasthouden aan papieren studiemateriaal. Amper 9 procent neemt genoegen met een uitsluitend digitale cursus."Het is geen verrassing dat studenten blijven kiezen voor een papieren cursus", stelt prof. Valcke, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Gent. "Papieren lesmateriaal laat studenten toe om de leerstof op een diepgaandere manier te kunnen verwerken door bijvoorbeeld te markeren of kanttekeningen en schema's te maken en daarbij het overzicht te blijven houden. Dat garandeert een actieve verwerking van de stof. Het blijkt moeilijker voor studenten om zich te concentreren wanneer ze via een laptop studeren door de toegang tot en afleiding door andere programma's. Digitaal en fysiek hebben allebei hun didactische sterktes en kunnen best complementair ingezet worden."De vraag naar papieren studiemateriaal is volgens Acco, een coöperatieve vennootschap, opvallend, gezien slechts 4,5 procent van de docenten nog uitsluitend studiemateriaal op papier aanbiedt. Het merendeel (81%) kiest voor een combinatie van digitaal en papieren studiemateriaal. 13 procent voorziet uitsluitend digitaal studiemateriaal. En dus drukken studenten massaal zelf hun studiemateriaal af. 69 procent drukt digitaal lesmateriaal af om de lessen te volgen wanneer ze starten met studeren. Ook andere vormen van lesmateriaal, zoals samenvattingen (75%), powerpoints (64%) en papers (40%) worden nog veel afgedrukt. En dat gaat gepaard met een prijskaartje thuis of bij de printshops. Inge Vander Velpen, de CEO van Acco, waarschuwt voor de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs. "Bijna 1 op de 5 studenten geeft meer dan honderd euro per semester uit aan het afdrukken van lesmateriaal", zegt de topvrouw. "Dat komt bovenop de prijs die ze al betalen voor hun boeken en eventueel ander studiemateriaal. Een behoorlijke som dus die de betaalbaarheid en toegankelijkheid van cursusmateriaal onder druk zet voor studenten die het vaak met een beperkt budget moeten redden."