"2021 bracht heel wat uitdagingen, inclusief problemen in de toeleveringsketen en een sterke kosteninflatie. Desondanks konden we onze rendabiliteit verbeteren", zegt Pascal Juéry, de CEO van Agfa.

Toeleveringsproblemen

De groepsomzet komt uit op 1,76 miljard euro, goed voor een stijging van drie procent in vergelijking met 2020. De brutowinstmarge houdt stand (28,3 procent) ondanks de voortdurende inflatiedruk en toeleveringsproblemen.

De sterkste groei werd gerealiseerd door de divisie Digital Print & Chemicals. De omzet van de divisie groeide met 14 procent naar 330 miljoen euro. De omzet van de divisie Offset Solutions steeg met 6,3 procent naar 748 miljoen euro. De HealthCare IT-divisie en de Radiology Solutions zagen de omzet dalen in 2021 met respectievelijk 4,9 procent en 4,5 procent.

Passende prijsverhogingen

Agfa verwacht dat de inflatiedruk - inclusief de inflatie van de loonkosten - zichtbaarder zal worden in de loop van dit jaar. Het bedrijf voert daarom "passende prijsverhogingen" door. "Een aantal aangekondigde prijsverhogingen zullen de komende kwartalen hun volledige effect tonen, maar nog meer prijsverhogingen kunnen noodzakelijk zijn", klinkt het. De beeldvormingsgroep verwacht dat de onzekerheid in de markten nog tot een eind in 2022 zal blijven duren. Desondanks wordt voor het volledige jaar 2022 een omzetgroei in alle divisies verwacht.

Membranen voor waterstofprojecten

Samen met de jaarresultaten maakte Agfa bekend dat thyssenkrupp nucera Agfa's Zirfon-scheidingsmembraan selecteerde voor de alkalische elektrolyse in grootschalige waterstofprojecten. Meer details over het contract werden niet bekend gemaakt maar volgens Agfa gaat het om een aanzienlijk volume. Een studie van het Fraunhofer Instituut stelde dat alkalische elektrolyse met de Zirfon-membranen de meest kostenefficiënte technologie is voor de productie van waterstof. "Het is niet alleen een bevestiging van Agfa's productleiderschap, maar ook een mooie beloning voor onze inspanningen om bij te dragen tot een duurzamere wereld", zegt Pascal Juéry, de CEO van Agfa.

"2021 bracht heel wat uitdagingen, inclusief problemen in de toeleveringsketen en een sterke kosteninflatie. Desondanks konden we onze rendabiliteit verbeteren", zegt Pascal Juéry, de CEO van Agfa.De groepsomzet komt uit op 1,76 miljard euro, goed voor een stijging van drie procent in vergelijking met 2020. De brutowinstmarge houdt stand (28,3 procent) ondanks de voortdurende inflatiedruk en toeleveringsproblemen.De sterkste groei werd gerealiseerd door de divisie Digital Print & Chemicals. De omzet van de divisie groeide met 14 procent naar 330 miljoen euro. De omzet van de divisie Offset Solutions steeg met 6,3 procent naar 748 miljoen euro. De HealthCare IT-divisie en de Radiology Solutions zagen de omzet dalen in 2021 met respectievelijk 4,9 procent en 4,5 procent.Agfa verwacht dat de inflatiedruk - inclusief de inflatie van de loonkosten - zichtbaarder zal worden in de loop van dit jaar. Het bedrijf voert daarom "passende prijsverhogingen" door. "Een aantal aangekondigde prijsverhogingen zullen de komende kwartalen hun volledige effect tonen, maar nog meer prijsverhogingen kunnen noodzakelijk zijn", klinkt het. De beeldvormingsgroep verwacht dat de onzekerheid in de markten nog tot een eind in 2022 zal blijven duren. Desondanks wordt voor het volledige jaar 2022 een omzetgroei in alle divisies verwacht.