Agfa-Gevaert publiceert resultaten Q3 2018

12/11/18 om 07:07 - Bijgewerkt om 07:06

De omzet van de groep daalde met -9,1% ten opzichte van het derde kwartaal in 2017, die van Agfa Graphics met -9,6%. Maar de groeimotoren presteerden goed.

Agfa-Gevaert publiceert resultaten Q3 2018

De omzet van de Agfa-Gevaert Groep daalde in het derde kwartaal van 2018 van 593 (Q3-2017) naar 539 miljoen euro. De omzetevolutie van de Agfa-Gevaert Groep werd sterk beïnvloed door de reorganisatie van de productportfolio van Agfa Graphics' drukvoorbereidingsactiviteiten. Verscheidene groeimotoren - waaronder Agfa Graphics' inkjetactiviteiten, Agfa HealthCare's HealthCare Information Solutions en bepaalde activiteiten van Agfa Specialty Products - boekten een sterke omzetgroei. Vooral door de hoge aluminiumprijzen en ongunstige product/mix-effecten daalde de brutowinstmarge van de Groep tot 31,8% van de omzet. De recurrente EBITDA kwam uit op 6,5% van de omzet, tegenover 9,0% in het derde kwartaal van 2017. De Agfa-Gevaert Groep leed een nettoverlies van 5 miljoen euro.

Agfa Graphics

De omzet van Agfa Graphics daalde in het derde kwartaal van 2018 van 284 miljoen euro (Q3-2017) naar 257 miljoen euro (Q3-2018), ofwel -9,6%.

Zonder de impact van de beslissing om bepaalde drukvoorbereidingsgerelateerde reseller-activiteiten in de VS stop te zetten en zonder wisselkoerseffecten, daalde de omzet van Agfa Graphics met 3,8%. Dat is een duidelijke verbetering tegenover de vorige kwartalen van dit jaar. De voornaamste drijvende kracht achter deze positieve evolutie is het inkjetsegment, waarvan de omzet op basis van het succes van de recent geïntroduceerde Jeti-printers en van de goede prestatie van het inktgamma met meer dan 9% groeide, valt te lezen in het officiële commentaar van Agfa-Gevaert. En verder:

Bovenop de portfolioreorganisatie, werd de omzet van het drukvoorbereiding-segment beïnvloed door de sterke marktgedreven achteruitgang voor analoge computer-to-film-producten en door de druk op de volumes voor het digitale computer-to-plate-productaanbod. De prijsdruk in dit segment is nu onder controle dankzij de recent aangekondigde wereldwijde prijsverhogingen voor drukplaten. De laatste maanden werden belangrijke strategische beslissingen genomen die zouden moeten bijdragen aan het herstel van de omzet van het drukvoorbereidingsegment. Vooral door de hoge aluminiumprijzen en ongunstige product- en regionale mix-effecten, daalde de brutowinstmarge van Agfa Graphics van 27,6% van de omzet in het derde kwartaal van 2017 tot 25,6%. De recurrente EBITDA bedroeg 7,9 miljoen euro (3,1% van de omzet) tegenover 14,2 miljoen euro (5,0% van de omzet) in het derde kwartaal van 2017. De recurrente EBIT kwam uit op 2,2 miljoen euro (0,9% van de omzet),tegenover 8,2 miljoen euro (2,9% van de omzet).

In het derde kwartaal nam Agfa Graphics twee belangrijke beslissingen met betrekking tot zijn strategie om actief deel te nemen in de consolidatie van de drukvoorbereidingsindustrie. Ten eerste ging de businessgroep een strategische alliantie aan met Lucky HuaGuang Graphics Co. Ltd. De alliantie moet beide ondernemingen in staat te stellen om groei te realiseren door de optimalisatie van hun respectieve sterke punten op het vlak van productie, technologie en distributie van grafische drukvoorbereidingsproducten en -diensten. Ten tweede kondigde Agfa Graphics aan dat het van plan is de drukvoorbereidingsactiviteiten van de Spaanse drukplatenleverancier Ipagsa Industrial S.L. over te nemen.