Omzet daalt, de recurrente EBITDA haalt 12,1% van de omzet in het tweede kwartaal en 10,1% na zes maanden en er wordt een stevige nettowinst geboekt.

Ondanks de goede prestatie van de groeimotoren, daalde de omzet van de Agfa-Gevaert Groep met 6,7% (4,1% exclusief wisselkoerseffecten) tot 645 miljoen euro. In alle businessgroepen bleven de klassieke filmproducten achteruitgaan.

Door de gerichte efficiëntieprogramma's en positieve grondstofeffecten (vooral in de businessgroep Agfa Graphics), kon de Groep de brutowinstmarge met 2,6 procentpunten optrekken tot 35,7% van de omzet. Dat is het hoogste niveau sinds het tweede kwartaal van 2010.

Als percentage van de omzet kwamen de verkoop- en algemene beheerskosten uit op 20,0%. De O&O-kosten bedroegen 35 miljoen euro, of 5,4% van de omzet. De recurrente EBITDA (de som van Graphics, HealthCare, Specialty Products en het niet-toegewezen deel) verbeterde sterk van 10,4% van de omzet in het tweede kwartaal van 2015 tot 12,1%. De recurrente EBIT verbeterde van 8,1% van de omzet tot 9,9%.

De Agfa-Gevaert Groep boekte een nettowinst van 40 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 60% tegenover het tweede kwartaal van 2015.

Agfa Graphics

De omzet van Agfa Graphics daalde in het tweede kwartaal van 2016 met 8 % ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015: 321 miljoen euro ten opzichte van 349 miljoen euro. Doordat de combinatie van structurele efficiëntiemaatregelen en positieve grondstofeffecten een tegenwicht vormde voor de concurrentiedrukeffecten kon Agfa Graphics zijn brutowinstmarge optrekken van 28,1% van de omzet in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 31,2%. De recurrente EBITDA verbeterde aanzienlijk van 20,0 miljoen euro (5,7% van de omzet) tot 28,9 miljoen euro (9,0% van de omzet). De recurrente EBIT bedroeg 22,3 miljoen euro (6,9% van de omzet), tegenover 12,5 miljoen euro (3,6% van de omzet) in het tweede kwartaal van 2015.

De vierjaarlijkse internationale vakbeurs drupa was het hoogtepunt van het kwartaal voor Agfa Graphics. De businessgroep overtrof de verkoopdoelstellingen voor zowel inkjet als drukvoorbereiding. Op het vlak van drukvoorbereiding bevestigde Agfa Graphics zijn goede positie in het marktsegment van de chemievrije drukplaten.

Omzet daalt, de recurrente EBITDA haalt 12,1% van de omzet in het tweede kwartaal en 10,1% na zes maanden en er wordt een stevige nettowinst geboekt.Ondanks de goede prestatie van de groeimotoren, daalde de omzet van de Agfa-Gevaert Groep met 6,7% (4,1% exclusief wisselkoerseffecten) tot 645 miljoen euro. In alle businessgroepen bleven de klassieke filmproducten achteruitgaan. Door de gerichte efficiëntieprogramma's en positieve grondstofeffecten (vooral in de businessgroep Agfa Graphics), kon de Groep de brutowinstmarge met 2,6 procentpunten optrekken tot 35,7% van de omzet. Dat is het hoogste niveau sinds het tweede kwartaal van 2010.Als percentage van de omzet kwamen de verkoop- en algemene beheerskosten uit op 20,0%. De O&O-kosten bedroegen 35 miljoen euro, of 5,4% van de omzet. De recurrente EBITDA (de som van Graphics, HealthCare, Specialty Products en het niet-toegewezen deel) verbeterde sterk van 10,4% van de omzet in het tweede kwartaal van 2015 tot 12,1%. De recurrente EBIT verbeterde van 8,1% van de omzet tot 9,9%.De Agfa-Gevaert Groep boekte een nettowinst van 40 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 60% tegenover het tweede kwartaal van 2015.Agfa GraphicsDe omzet van Agfa Graphics daalde in het tweede kwartaal van 2016 met 8 % ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015: 321 miljoen euro ten opzichte van 349 miljoen euro. Doordat de combinatie van structurele efficiëntiemaatregelen en positieve grondstofeffecten een tegenwicht vormde voor de concurrentiedrukeffecten kon Agfa Graphics zijn brutowinstmarge optrekken van 28,1% van de omzet in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 31,2%. De recurrente EBITDA verbeterde aanzienlijk van 20,0 miljoen euro (5,7% van de omzet) tot 28,9 miljoen euro (9,0% van de omzet). De recurrente EBIT bedroeg 22,3 miljoen euro (6,9% van de omzet), tegenover 12,5 miljoen euro (3,6% van de omzet) in het tweede kwartaal van 2015.De vierjaarlijkse internationale vakbeurs drupa was het hoogtepunt van het kwartaal voor Agfa Graphics. De businessgroep overtrof de verkoopdoelstellingen voor zowel inkjet als drukvoorbereiding. Op het vlak van drukvoorbereiding bevestigde Agfa Graphics zijn goede positie in het marktsegment van de chemievrije drukplaten.